• HeddaBigBum

Go Fika!

Här håller Go-Fika-gänget till!

Det hela började med en ljuvlig liten tjej i november 2004. Några månader senare hade skaran fyllts på med 4 supersöta flickor till och 2 minst lika gulliga pojkar!

Men vi var inte nöjda där! Oh no! Här produceras småsykon på löpande band!
    Hittills har 4 bakats klart, en kanske är på G i skrivandets stund , och en är fortfarande på jäsning! Flört
    ... och fler lär det bli... planerade eller inte!! Räcka ut tungan
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Svar på tråden Go Fika!
  • HeddaBigBum
    JessicaåIda skrev 2007-08-02 13:06:59 följande:
    Hon äter å mår bra. Lite väl mycket gaser i magen men lite gratis sömnmedel är väl inte fel
    Sömn är alltid bra. Jag läste någonstans nyligen att en stor del av befolkningen lider av sömnbrist. Jag tror jag tillhör den gruppen. Nog för att våra barn kan vara nattugglor, men jag skulle absolut kunna gå och lägga mig tidigare själv. Innan midnatt lägger jag mig aldrig... Och har man barn som vaknar 6-6:30, då blir det inga 8h hur man än vrider och vänder på det. Och summerar man alla timmar sömn man missat de sista 2½ åren... då skulle jag nog behöva mer sömn än Törnrosa!

Någon som  varit ute och shoppat barnskor på sista tiden? Några reor någonstans?
    Jag tycker Alexis har blivit så himla stor helt plötsligt! Jag kollade på henne när hon sov i sin säng igår och hur hon blev så stor så snabbt, det vet jag inte! Och alla hennes skor (hon har väl en 5-6 olika sandaler från H&M (59kr)) börjar bli för små! Och hennes gympaskor också, som hon fått ärva av Luke.
    Luke har nog också växt lite under vår och sommar. Nu börjar faktiskt hans sista 74/80-byxor bli för korta! Haha!! Snacka om att vara uppvuxen under en stubbe!! I de amerikanska storlekarna har han ganska nyligen vuxit ur 18 månader. Förvånad Det bli i alla fall billigt med kläder... de passar i all evighet!
  • JessicaåIda

Hmmm.... det där med växande barnfötter MÅSTE bara bero på allt regn.... eller???Räcka ut tungan

Har inte hittat några reor på barnskor, tyvärr. Någon annan kanske?

Jag är övertygad om att de flesta människor är ungefär så lyckliga som de tillåter sig att vara - A. Lincoln
  • HeddaBigBum

Mia:
    R kör aldrig för fort, va?

• hejlis
    Oskyldig ???? Oskyldig Va? Näeeeeeeeee........Idag fick jag hota med at han inte skulle få laga sin stödtdämpare till cykeln om han fick böter...skulle köra ifrån nån tant som tydligen försöket köra om eller vad det var..hehe...
  • HeddaBigBum
    hejlis skrev 2007-08-02 23:03:24 följande:
     ????  Va? Näeeeeeeeee........Idag fick jag hota med at han inte skulle få laga sin stödtdämpare till cykeln om han fick böter...skulle köra ifrån nån tant som tydligen försöket köra om eller vad det var..hehe...
    aha!!
  • hejlis

Appråopå kommentarar så e de bra härliga va?! Förr veckan när vi va i Dalarna så sa Hanna en morgon. "God Morgon Mamma!" (det säger hon varje morgon) men sedan så följde detta " Kul å se dig!!" Jag fick fråga vad hon sa för jag trodde jag hört fel första gången...Så sött så! Sedan så har hon börjat med typ kiss å bajsprat också...å kräks...idag låg hon på hallgolvet och lät jättekonstigt. Vad gör du? Frågade jag. " Kräks" svarade hon och forstatte "hulka"...??? Å sedan började hon skratta å fnissa....En annandag så sa hon att det var kiss i muggen hon drack vatten ur...

Hon fixar dagarna utan blöja bra nu. Kan hända ngn olycka med kissandet ngn enstaka gång, men helt okej. Hon säger till och går och sätter sig på pottan själv osv. Bajset är sådär. Håller hon på med ngt "roligt" verkar hon ha svårt att avbryta och gå ifrån just när det är bajsa som gäller, speciellt om hon har trosor på sig (då kommer det i dom). Är hon naken går det bättre. Då hämtar hon pottan. + om hon är ute så har hon då dragit av sig alla kläder 2 ggr och satt sig här utanför hehe....Får plocka efter henne som värsta hunden....undrar vad grannarna tänker....Undra om man "kan" innföra ngt slags belöningssystem om hon uppsöker pottan då det är dags? Hon känner uppenbarligen på sig i tid för att hinna..om hon vill...Vad tror ni??? Typ en peng till sparbössan (det är alltid en hit!) Eller blir det kontsigt de gånger hon faktsikt INTE hinner? Typ att hon tar det som en bestraffning att hon inte får ngt då????

• HeddaBigBum

Mia:
    Låter lite som Luke. Han börjar klämma sig på snoppen och då säger vi "gå och kissa/go pee-pee!".
    Okeeeej, svarar han då. Men innan dess ska han se till att Alexis inte rör något, att hans bilar är skyddade. Mamma bär Alexis. Alexis taaaaar den.
    Men GÅÅÅÅ säger jag då. Jag har koll på Alexis.
    Okeeeej... han stannar vid toadörren och spanar efter Alexis. Kollar så hon sköter sig.

Grejen med Luke är att han kan släppa ut 5 droppar typ, och sen hålla sig för att kissa en liter.
    Bajs också lite si och så med ibland. Naken fixar han det alltid, och han bajsar oftast på morgonen innan han klätt sig. Men påklädd kan det ibland hända att han bajsar lite i kalsongerna. Samma som med kisset. Det kan komma liiite i kalsongerna, sen kan han gå och bajsa resten. Alltså kan han hålla sig både med kiss och bajs... Han är nog som Hanna så uppslukad i någon aktivitet att han inte märker att han behöver gå förrän lite (kiss/bajs) redan kommit ut.
    Men fan, jag vet inte hur han tänker alltid.
    Vi har definitivt använt mutor. *hehe* Med tanke på att vi har en Poppy Alexis också, som stoppar det mesta i munnen, chansade vi inte. Luke fick en godisbit "positive reward" vid bajs på toan/pottan. Ibland kommer han ihåg det fortfarande, men oftast inte. Jag tror inte uteblivet "reward" känns som ett straff. Det hade varit skillnad om vi använde oss av "negative punshment", dvs tar bort något som Luke/Hanna gillar för att de bajsade i byxorna.

• Maria från Bahia

Naomi tjatar också om tomten, när det blir snö och åka pulak och ha vantar och mkt kläder.....

Pottan fungerar super. Hon går själv och säger till själv både med bajs o kiss. Ibland kan hon glömma bort sig och bli superstressad och då kan hon bara hållasig om man är nära en toa.

Hedda: Vad har alexis för storlek typ i skor? Har gett bort massor till en granne men kan ev ha något kvar......

Någon (hejlis?) som vet vad man "får göra" med ligister till snorungar utan att typ hamna i fängelset? Ungarna här är så irriterande - välter våra krukor kastar och smetar in körsbär på vårt garage och våra fönster, står och slår sönder papperskorgar lyktstolpar mm, kastar sten. Ibland går jag och hämtar posten när jag ser att de gör saker och de blir inte ett dugg rädda. En gång hörde jag bara att den ena sa till den andra att"där kommer Mr american pie". Jo mR och american är jag ju

En av dessa killar i 10-12års åldern har någon typ av handikapp tydligen och när man skäller säger bara folk att "han är speciell" så han kommer undan med allt. Man ser att d andra får honom att göra allt för han kommer undan med det. Om man inte kan gå till föräldrarna som inte bryr sig, vad kan man göra? Vet att de hade sönder ett fönster en gång och då sa föräldrarna förlåt men de betalade inte för rutan.......

• HeddaBigBum

Med tanke på att våra barn faktiskt bara är 2½ så tycker jag de är superduktiga på kiss&bajseriet. Jag är i alla fall mäkta stolt över min lille kis, och jag tvivlar på att jag är ensam om den känslan...

Lite bilddagbok från mig idag då'ra...

En av våra grannar bad mig vattna deras uteblommor medan de var på semster om det var riktigt hett och soligt ute. Hennes föräldrar skulle komma var 3:e dag, så bara om det blev sådär megavarmt. Och det blev det ju aldrig... bara regn typ. Och idag kommer hon förbi med en superfin blomma som tack för hjälpen... eehh... vilken hjälp?? Jag gjorde ju inget! Nu känner jag mig dum ju! Räcka ut tungan

Och senare på eftermiddagen tittade jag ut på altanen och ser en av de största spindlar jag sett i Sverige. Jo, ingenting i jämföresle med alla tarantulas i San Diego, men ändå!!! ICK!

• JessicaåIda
    Maria från Bahia skrev 2007-08-03 08:07:59 följande:
     Ungarna här är så irriterande - välter våra krukor kastar och smetar in körsbär på vårt garage och våra fönster, står och slår sönder papperskorgar lyktstolpar mm, kastar sten.
    Polisanmäla skadegörelsen, försöka fotografera barnen & skadegörelsen, meddela föräldrarna om problematiken. Å polisanmäla till de blir less på polisen....
    Jag är övertygad om att de flesta människor är ungefär så lyckliga som de tillåter sig att vara - A. Lincoln
Svar på tråden Go Fika!