• HeddaBigBum

Go Fika!

Här håller Go-Fika-gänget till!

Det hela började med en ljuvlig liten tjej i november 2004. Några månader senare hade skaran fyllts på med 4 supersöta flickor till och 2 minst lika gulliga pojkar!

Men vi var inte nöjda där! Oh no! Här produceras småsykon på löpande band!
    Hittills har 4 bakats klart, en kanske är på G i skrivandets stund , och en är fortfarande på jäsning! Flört
    ... och fler lär det bli... planerade eller inte!! Räcka ut tungan
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Svar på tråden Go Fika!
  • Maria från Bahia

Någon som har fleecefodrade regnkläder i strl typ 80 som de vill bli av med?
    Går inte att hitta på någon internetshop typ HM och så mkt peng finns inte så det kan inte betalas förrän nästa månad och Naomi hade inget sånt i den åldern då det var vinter. Syftar på Troy nu då då. Han ska ju faktiskt börja på dagis!
    Måste leta stövlar, De jag hittat är ju båtar och kräver både extra sula och raggsockor. Han är typ storlek 20. Fötterna är 11cm. Någon med tips?

Ang mage och dagis är det supersvårt. Det härjar ju någon typ av magsjuka på vårt dagis men som inte är kräkningar utan konstig avföring. Om du inte tror att hon är sjuk utan bara lös så skulle jag låta henne gå så får de avgöra på dagis...,,
    Rätt eller fel vet jag inte

Naomi leker ju en del i sandlådan men nu är det mest Troy som sitter där (och äter haha). Friggebodlekstugan tycker båda om men det är snart dags att fylla den med sommarmöblerna för vi lär ju inte sitta vid dem så mkt mer i år.

Jag har äntligen fått en ny dator (köpt billigt av syrran) så nu kanske det bara blir konstiga inlägg från mig pga slarvigt skrivande. Såååå skönt att slippa sitta vid två datorer eller att det går SUPERsöligt!

• Fragglerock

På vårt dagis skickar de ju hem efter två lösa avföringar. En (1 gång)antar jag att de kan ta och det kan ju beror på mat eller nått sådant. Men flera efter varandra, japp, så får de går hem även om inget annat är galet.

I dag är min son frisk! Han har hoppat i sängen, kastat flingor till frukost, nästan ritat på väggen i tv-rummet och redan rymt en gång iförd endast pjamas och gummistövlar och beväpnad med ett orange skohorn! Jag måste lära mig att låsa dörren nu alltså!!!!

Nu börjar ju likna slitna småbarnsföräldrar. Agaton somnade i sin säng i går. I morse vaknade han i vår och INGEN vet hur han kan dit! Jag var ju så trött efter två vaknätter att jag tvivlar på att jag ens vaknat om han ropat och Danne går mer eller mindre alltid i sömnen när han gör något på nätterna! Å att Agaton skulle kommit intassandes själv är helt omöjligt då vi försökt få honom att göra det i snart ett helt år!

Lite scary när man liksom tror att man ligger själv i sängen (Danne hade åkt till jobbet) och sen kommer det en iskall liten fot instickades mellan låren!

Oh no... do you think I was born tomorrow?!? ~Junior Gorg~
  • HeddaBigBum

Maria:
    Var det på buycostumes.com du hade hittat halloween-kläder? Jag kan inte heller beställa med svenskt visa...

Nanny:
    Undrar hur många år man kommer fortsätta leva i denna dimma av minnesförlust...Fundersam
    Alexis trillade av sängen i natt och har verkligen NOLL minne av att jag tagit uppe från spjälsängen. Jag minns att hon låg med huvudet vid fotändan i sin spjälis när jag gick och la mig... next thing I know: a big DONK... och sen ett illvrål som väckte minst 3 grannar. Dino kommer inrusande (han satt väl vid datorn Flört) men ingen av oss duger. Vi får inte trösta... Hon skriker och slåss och fäktas. Jag må ha tagit upp henne i sömnen, men inte fan knuffade jag ner henne på golvet!!!

• HeddaBigBum

Igår var det en 9-åring som drog kniv och hotade ett antal elever och lärare på Åbyskolan (f.d. Nytorpsskolan)......................................

• hejlis

Hanna är/var iaf inte magsjuk. Så det var nog ngt hon ätit?! Skönt!

Idag har vi varit i Farsta och Handen och tittat på/provat höst/vinteskor och vinteroveraller...Men vad det är svårt!! hAde ju i mitt huvid kommit fram till att stl98 nog skulle bli bra i overall, men jag kan ju säga att 90 var i största laget...Så absolut inte större! 80 sattsuperbra NU, men det är ju iaf ett par månader (om inte mer) kvartills den ska användas. Å sen är det ju olika form på alla...En del breda med korta ben och långa ärmar, andra smala med långa ben och korta ärmar...Hittade till slut en Didriksson som var bra i formen till henne. Bra yttermaterial också. Kändes rejält men lätt, och ändå sådant som inte blir blött & som "andas" lite. Blir nog en sådan...Lite dyr, men jag ska faktikst kolla på beg. på nätet. Har sett att de säljer sådan a från 06/07 i i stort sett nyskick.
    Undrar om man måste ha två? En hemma och en dagis? Hon kommer ju gå så korta dagar på dagis. Men tänk om hon kissar på sig precis när det gått ut? Då måste hon ju ha ombyte där? Eller hur? Också måste hon ha en overall att ha när hon e med i stallet...Men om man köper en BRA, som hon får ha som "basoverall", både hemma och dagis. Sedan en BILLIG som "bara" hänger på dagis ifall att, och sedan en MINST lika billig att ha som stalloverall. Med billig tänker jag då typ 50-100:- overaller som man kan hitta beg. Känns resonemanget helt tokigt? Någon med annat bra förslag?

Också skor då. Tänk om storlekarna kunde var samma! Eller åtminstånde samma inom samma märke! Men icke! ..Foten var prick 14cm. Gummistövlar blev stl23. Sedan ett par "höstkängor" som var stl24. De gillade jag jättemkt! Lite stövelaktiga med dragkedja på sidan och band på sidorna man kan ställa in bredden med. I skinn med lite "gummi" precis i nederdelen av foten. Sedan sula i ganska mjukt gummi som kändes skönt att gå i. Fodrade, men inte supervarma. Tittade på vinterkängor/stövlar också. Gick inte igenom sortimentet överallt jättenoga, men var och tittade på Ecco. Hedda: Visst var det sådana Luke hade förra året? Jag kommer iaf ihåg att jag tycket de varkade så bra. Lätta och smidiga ffa! Klarade han sig med dom hela vintern(värmemässigt)? Men de har ju en fin fin prislapp...Ska kolla om R jobbar norröver ngn dag. Såg att de hade en Eccobutik i Barkaby Outlet. Där blev storleken 25 Förvånad Och expiditen ville nästan sälja på oss ett par 26:or...men då snubblade hon på sina egna tår!!

• HeddaBigBum

Mia:
    Jag köpte 2 par overaller förra året, men behövde bara en egentligen. Eller, en var storlek 80 en 86, så han använde ju båda i och med att han växte ur 80-overallen, men han behövde aldrig ha en extra på dagis. Jag tänkte så jag också, därför köpte jag två (en back-up), MEN då hade han ju blöja. Jag har faktiskt inte ens tanken att det kan bli byte mitt i leken pga av kiss-olyckor. Hmm...

Ecco, jo... jag köpte 2 par kängor till Luke förra vintern. Supersmidiga och lätta. Han hade de ca 2ggr under hösten, sen var de för små. Hans fötter växte något otroligt förra hösten (innan vintern). Jag tror han kan ha samma vinterskor i år (storlek 25), som jag fick köpa när Ecco-skorna visade sig vara för små. Men alla som haft/har Ecco svär ju på att barnen aldrig blir blöta eller kalla om fötterna. Synd att de är så dyra bara! De kostar ju ca 700kr paret!

• Fragglerock

En kompis till mig var i Ullared och köpte faktiskt en overall till oss. Den var visst typ svart med nått grönt på... as if I care... DEN VA BILLIG!!!! Penga munPenga munPenga mun

De hade faktiskt overaller runt en hundring som funkar som extraoverall. Den hon köpte till oss var sånt där material som är som GoreTex typ. Vi hade en sådan förra året som var toppen. Så jag hoppas den här blir lika bra. Men för 250:- så är det ju ok! Jag har oxå tänkt på det här med kiss-olyckor nu på vintern så vi ska se om vi kan köpa nått billigt som kan hänga på dagis utifall att typ.

Agaton kommer nog kunna ha sina ap-dyra fina vinterkängor som kan fick av farmor & farfar förra året. De var ju så stora att han stod på öronen i början. Men vi köpte ju några billiga skor på Skopunkten som var typ gummi runt foten och nått tyg upp på ankeln. De var billiga men funkade sååå himla bra faktiskt. Så nått liknande ska vi nog försöka hitta igen. Då gör det ju inget om de växer ur dem mitt under säsong, men när man köper skor för 700:- tja... då klämmer jag nog in foten för att slippa köpa nya! *hehe* Närå, inte riktigt, men det svider mer att behöva köpa nya då i alla fall...

Ja, jag målar om sovrummet... *suck*. Ja, inte hela då utan bara fondväggen som vi hade. Den var jättesnygg, men inte hemma hos mig. Det är sista gången Danne får bestämma för att jag ska vara snäll och involvera honom liksom. Snäll = dyrt i längden för att jag gör om till slut i alla fall så som jag ville ha från början.

Nu är väggen beige (som allt annat hemma hos oss). Tråkigt men praktiskt. Så nu ska jag äntligen lägga fram mina svindyra kuddar som jag köpte för över ett år sedan som kommer bli sååå snygga när jag får mitt nya överkast! Mmmm... stylish!

• HeddaBigBum
    Var det Danne som valde den? Jag som trodde det var du! Du skickade ju bilder på tapeten i olika färger när ni (Danne?) höll på att välja. Jag tror jag sa den färgen (grå?) ni inte valde Räcka ut tungan, men att den inte passade med den enfärgade tapeten.
    Danne sa i alla fall att han kom hit idag när du började ifrågasätta dagens färgval. Han sa att du hade sagt något om att den såg lite rosa ut, och då hade han flytt fältet... *hehe*
    Vet farfar om vad du gör??
  • Fragglerock

Japp, Danne valde den. Jag ville haft en tapet med vit bakgrund och några jädra rankor på. Inte för att det hade varit bättre egentligen. Men då hade JAG valt den! *hehe* Å den hade med säkerhet oxå varit övermålad vid det här laget....

Nä, svärfar vet inte vad jag gör... å vi berättar inte heller. SOM HAN SLET med den mösterpassningen på den tapeten som vi målat över nu! Jösses Hemlis

Alltså, grejjen är ju att tapeten är snygg, rent av väldigt snygg. Men nu har jag ju letat överkast i 2 år och inte hittat nått som passar, för att det jag trodde var beige var ju i själva verket en gråaktig ton i tapeten som gjorde det helt omöjligt att hitta nått som passar. Så nu målar jag helt resolut över tapeten istället för att köpa nya möbler. Egentligen skulle jag vilja ha en rutig tapet som fondvägg så att det skulle bli ännu mer New England/Newport stil på rummet. Men det är så dyrt och jag känner att jag inte vill lägga de pengarna just nu.

Jo, färgen som jag valde på Flugger först blev aningens rosa i tonen kändes det som. Jag har sett den uppmålad ihop med ekmöbler på jobbet och där är det skitsnygg, lite mjukt brunaktig och väldigt harmonisk. Men hos oss funkade det inte alls. Så är det någon som vill ha lite nougatfärg så finns det hos oss. Nu åkte jag till Maxi oxh köpte Sjögräs som blev fin faktiskt - och billig!

Men jag har i alla fall bestämt att nästa gång jag gör några större förändringar så tänker jag inte kompromissa med priset. För när jag väljer billigt så håller det aldrig i längden. Jag tröttnar alltid och köper till slut det dyra som jag ville ha från början. Så nästa gång - när nu det blir - så blir det de prylarna som jag vill ha direkt istället!

• JessicaåIda

Hade ett intressant samtal med Idas dagisfröknar kring vinterkläder. De var eniga om att vissa dyra kläder från bla typ P.O.P var pengaförstörelse & mycket opraktiskt på dagisbarn, i den bemärkelsen att de inte får hänga i torkskåp om de blivit blöta  Förvånad då de förstörs. Men hallå, vem har en unge som INTE blir blöt under hösten/vintern/våren i regnet & snön?? Inte jag iafRäcka ut tungan

Jag är övertygad om att de flesta människor är ungefär så lyckliga som de tillåter sig att vara - A. Lincoln
Svar på tråden Go Fika!