• Lady Sylvana

Downs syndrom

Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.

Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.

Det med kommer ha downs syndrom.

Vilket barn väljer ni?

• Svar på tråden Downs syndrom
  • Jassie

Klart man väljer ett friskt barn. Det är nog ingen som väljer ett barn som är sjukt. Alla människor vill se sina barn friska! Men skulle jag få ett barn med DS så skulle jag inte tveka!

• Who knows

Jag skulle ju helst få ett helt friskt barn, men skulle det vara så att det var meningen att jag inte skulle få det så tar jag med glädje emot det jag får

• Cullinan
    Muminski skrev 2007-06-26 19:58:05 följande:
    Ursäkta men här kommer jag in med en liten korrektion. Drygt 2% av alla med DS har INGEN som helst utvecklingsstörning utvecklingshämmning eller efterblivning.
    1-2% om vi ska vara petnoga. Så det är ju en försvinnande liten mängd.
  • Millis1981

Klart man vill att sitt barn ska vara friskt (från ALLT), tror ingen skulle önska sitt barn en sjukdom.
    Men jag skulle ALDRIG ta bort mitt foster om det visade sig ha DS, jag skulle älska det precis lika mycket. Lika främmande för mig som att göra abort på ett friskt barn.

• Muminski

2 på 100 är inte försvinnande liten tycker jag

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Anne M
    Muminski skrev 2007-06-26 19:52:43 följande:
    Om jag fick välja så väljer jag barnet utan. Men om jag får ett med DS kommer jag älska det villkorslöst, det vet jag.. Jag vet att jag har förmåga att vara mamma åt ett barn med funktionshinder. Men jag skulle inte döma någon som tycker annorlunda eller väljer annorlunda. Man kan bara utgå ifrån sig själv.Är gravid i v 30+, vi pratade om fvp och jag sa till mannen: Om fvp visar på DS vill jag inte abortera bort barnet så då kändes själva anledningen till fvp onödig för oss.Mannen har inte haft lika öppen syn på detta som jag, ord som defekta gener och sånt har han sagt, men det innan han kom nära själva frågan. När det blev på riktigt för oss, vi väntar ett barn men vem är detta barnet? Då blir det ju på ett helt annat sätt. Man resonerar kring saker som allergier, handikapp eller andra saker. Att sådant förekommer och absolut kan bli en realitet för oss. Det är lätt att resonera om saker och spekulera när man inte har någon aning. Man kan gissa att jag minsann aldrig skulle kunna göra si och så, men verkligheten är att när vi står inför olika faktum kan man reagera och agera helt mot vad man tidigare trott.Många blir starkare djupare och får omvända hela sitt livsperspektiv, andra klarar det inte. Men ingen här, ingen annan har rätt att döma hur någon gör/känner eller tycker.Man behöver absolut inte tycka lika. Den här typen av diskussioner finns hela tiden och det är så viktigt att vi resonerar och diskuterar, men dömandet kan vi väl försöka hålla oss ifrån?En kvinna i min närhet sa under sin graviditet: Det viktigaste är inte om det är friskt, det viktigaste är att det är ett barn, mitt barn. Många av oss, mig inkluderar har nog sagt att det viktigaste är att barnet är friskt. Som sagt, vi har alla olika perspektiv.
    Väl talat .
  • anne h
    Cullinan skrev 2007-06-26 20:02:42 följande:
    1-2% om vi ska vara petnoga. Så det är ju en försvinnande liten mängd.
    Precis som de ca 5.000 personer med DS som finns här i vårt vackra land är en försvinnande liten mängd av alla de drygt 9 miljoner.
    Why put such lovely locks on such free spirits
  • Mamma till tre kottar
    Cullinan skrev 2007-06-26 19:49:53 följande:
    Jag förstår Ts fråga, eftersom det konstigt nog är en del på FL som faktiskt uttryckligen ÖNSKAR sig barn med detta syndrom. Kan inte förstå hur man kan önska sitt barn detta... det är barockt.

Det handlar inte om att önska sitt barn något ont/fel. Jag ser olikheter som en del av vår personlighet. Min son med funktionshinder skulle inte vara han om han inte hade funktionshindret. Alltså kan jag inte önska att han inte skulle haft det - det vore ju att önska att det inte var han.

När det handlar om vårt senaste tillskott (ej född än) så skulle jag bildligt kunna beskriva det så här:
    Vi väntar barn - storken väljer ut ett barn åt oss. Det finns många barn i "barnbanken", ett av dem kommer att bli vårt. Alla barn är olika, en del har Downs syndrom, andra dyslexi, några har synskador o.s.v. Storken får gärna välja ut ett barn med funktionshinder till oss. Vi kommer att älska detta barn och ge det alla förutsättningar i världen. Bättre att storken ger det till oss än till någon som kommer att göra abort.

Bara så att ingen missförstår - detta är en metafor för våra känslor - vi tror inte på storken på riktigt!

Lyckades jag förklara så det blev begripligt?
  • Mamma till tre kottar
    Jassie skrev 2007-06-26 19:59:22 följande:
    Klart man väljer ett friskt barn. Det är nog ingen som väljer ett barn som är sjukt. Alla människor vill se sina barn friska!
    Absolut! Som tur är är de flesta med Downs syndrom friska.
  • Mankan77

Skulle jag få väljaom mitt barn skulle ha fysiskt el psykiskt hinder i livet!! skulle jag välja ett ds barn! jag har jobbat med dessa barn och det finns inget mysigare!

Svar på tråden Downs syndrom