• Lady Sylvana

Downs syndrom

Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.

Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.

Det med kommer ha downs syndrom.

Vilket barn väljer ni?

• Svar på tråden Downs syndrom
  • maddiz
    Cullinan skrev 2007-06-26 21:22:43 följande:
    Ojdå, visste inte att det var vanligt för normala människor att få alzheimers redan vid 30. Problemet min vän, är att de med DS löper STÖRRE risk att få dessa handikapp än människor utan DS.
    Ja men du nämnde ju dom andra, hur vanligt är det?

Seså...
    ♥Har en drös med ungar♥
  • maddiz
    Cullinan skrev 2007-06-26 21:21:10 följande:
    I och för sig så tycker jag samtliga typer av tilläggshandikapp är väldigt otrevliga.Skulle inte själv vilja löpa större risk att drabbas av depression, fetma, hjärtfel, tandproblem, hörselskada, överrörlighet i lederna, thyreoidearubbningar, glutenintolerans, infektionskänslighet, myopi, katarakt osv.
    Men menar du att det här skulle vara allvarligt?
    ♥Har en drös med ungar♥
  • maddiz
    Cullinan skrev 2007-06-26 21:23:46 följande:
    De har en såkallad "ökad risk för sjuklighet", som människor utan DS inte har.Är det verkligen så svårt att förstå?
    Men snälla, alla kan väl drabbas av det här?
    ♥Har en drös med ungar♥
  • Bebbe2006

maddiz: Men fortfarande så är det väl inget fel att välja ett barn utan DS? Oavsett hur allvarligt det är, så ska man väl inte VÄLJA det?

• maddiz
    Cullinan skrev 2007-06-26 21:21:10 följande:
    I och för sig så tycker jag samtliga typer av tilläggshandikapp är väldigt otrevliga.Skulle inte själv vilja löpa större risk att drabbas av depression, fetma, hjärtfel, tandproblem, hörselskada, överrörlighet i lederna, thyreoidearubbningar, glutenintolerans, infektionskänslighet, myopi, katarakt osv.
    Deppad är man väl stup i kvarten...oj..
    Fetma, nä men rätt kurvig är jag nog, men man är väl kvinna för ingenting..
    Hjärta det har jag oxå, och än så länge inget fel med det.
    Tandproblem, ja min skuld där är just nu 7000 kr...Bara betala och se glad ut.
    Hörselskada, ja det har min son, och inte lider då han, jo han lider av folk som inte fattar
    Överrörlighet i lederna, det har två av mina bästa kompisars barn, dom har väl EDS tror jag det heter...deras energi vill då jag ha helt klart.
    Rubbningar, ja det har jag...haha..i sömnen..
    Gluten, har oxå mina bästa vänners barn, och det är väl en bagatell enligt dom.
    Infektionskänslighet, ja man är väl rätt snuvig under vintern, inget konstigt med det.

Vi kan ta hela sjukdomslexikonet.

Jo jag har en medfödd höftledsskada, varför avlivade dom inte mig från början?
    ♥Har en drös med ungar♥
  • maddiz
    Bebbe2006 skrev 2007-06-26 21:34:19 följande:
    maddiz: Men fortfarande så är det väl inget fel att välja ett barn utan DS? Oavsett hur allvarligt det är, så ska man väl inte VÄLJA det?
    På fullaste allvar så vet jag att man inte får välja sitt barn och hur det kommer bli.
    ♥Har en drös med ungar♥
  • Bebbe2006

maddiz: Nej, man får ju normalt inte det.

Men i denhär tråden får man det. Det är ju just det...

• Mamma till tre kottar
    maddiz skrev 2007-06-26 21:35:23 följande:
    Jo jag har en medfödd höftledsskada, varför avlivade dom inte mig från början?
    Antingen är du för gammal för att ha varit med om rutin-UL eller så syntses det inte på UL eller med hjälp av annan fosterdiagnostik?
    Som när Olle Palmlöv frågar Jonas Franksson i TV programmet CP Magasinet:
    O: Varför finns du?
    J: För att mitt funktionshinder inte går att upptäcka med fosterdiagnostik.
  • maddiz
    Bebbe2006 skrev 2007-06-26 21:38:29 följande:
    maddiz: Nej, man får ju normalt inte det.Men i denhär tråden får man det. Det är ju just det...
    Ja men nu är jag inte uppe på några rosa moln, jag är här, och vet att biologin inte funkar så.

För mig spelar det ingen roll.
    ♥Har en drös med ungar♥
Svar på tråden Downs syndrom