• Lady Sylvana

Downs syndrom

Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.

Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.

Det med kommer ha downs syndrom.

Vilket barn väljer ni?

• Svar på tråden Downs syndrom
  • Fidelis ad urnam
    anne h skrev 2007-07-10 21:29:10 följande:
    Vem är det som inte kan acceptera att andra inte tycker som dem?
    Jag accepterar och respekterar andras val så försök inte påstå någonting annat.
    Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • anne h
    Fidelis ad urnam skrev 2007-07-10 22:21:54 följande:
    Jag accepterar och respekterar andras val så försök inte påstå någonting annat.
    Va??? Vad nu? Jag frågade vem det var som inte accepterade andras val? Jag påstod inget, det var en fråga, eftersom du skrev att det fanns de som inte gjorde det men inte skrev vilka det var och jag såklart undrade..

NU fattar jag inte vad du menar!!!
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Fidelis ad urnam
    anne h skrev 2007-07-10 22:26:04 följande:
    Va??? Vad nu? Jag frågade vem det var som inte accepterade andras val? Jag påstod inget, det var en fråga, eftersom du skrev att det fanns de som inte gjorde det men inte skrev vilka det var och jag såklart undrade..NU fattar jag inte vad du menar!!!
    Ah ok, du menade inte mig
    Ber så mycket om ursäkt för mitt ettriga svar, förlåt.

Ha en jättebra kväll! *kram*
    Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • Leya

STÄNG NER DEN HÄR FÖRBANNADE VIDRIGA TRÅDEN!!! hur fan tror ni det här känns för de som nyss fått ett barn som har down syndrom eller som (jag) nyss fått besked att bäbis i magen har down syndrom???? för i helvete!! inte ni som svarat vettigt alltså.....men den som startat tråden och ni andra som sitter å påstår saker som inte är sanna! jävligt illa.

• kille95
    Leya skrev 2012-10-22 00:03:16 följande:
    STÄNG NER DEN HÄR FÖRBANNADE VIDRIGA TRÅDEN!!! hur fan tror ni det här känns för de som nyss fått ett barn som har down syndrom eller som (jag) nyss fått besked att bäbis i magen har down syndrom???? för i helvete!! inte ni som svarat vettigt alltså.....men den som startat tråden och ni andra som sitter å påstår saker som inte är sanna! jävligt illa.
    Senaste inlägget: 
    Tis 10 jul 2007 22:27
  • Leya
    kille95 skrev 2012-10-22 00:05:37 följande:
    Senaste inlägget: 
    Tis 10 jul 2007 22:27
    men du kille född 95....va spelar det för roll när man sitter med beskedet i sin hand och googlar runt för att hitta information och andra i samma situation och landar HÄR. tråden ska ju inte ens finnas. stör det dig att den här gör ont å läsa??????????
  • kille95
    Leya skrev 2012-10-22 09:12:20 följande:
    men du kille född 95....va spelar det för roll när man sitter med beskedet i sin hand och googlar runt för att hitta information och andra i samma situation och landar HÄR. tråden ska ju inte ens finnas. stör det dig att den här gör ont å läsa??????????

Nej jag tänkte bara på att du inte kommer få vettiga svar eftersom tråden är gammal och bortglömd bättre om du startar en ny tråd
  • auhgh20
    Leya skrev 2012-10-23 18:00:48 följande:
    jag vill att tråden ska stängas ner. ingenting annat.
    Varför? Den här tråden är inte hemsk. Löjligt att du tycker det. Varför tycker du att det är kränkande att man inte vill ha ett barn med DS? Jag skulle inte vilja ha ett barn med DS! Alla är lika mycket värda, men jag vill fortfarande inte ha ett barn med DS.
  • Leya
    auhgh20 skrev 2012-10-23 21:01:31 följande:
    Varför? Den här tråden är inte hemsk. Löjligt att du tycker det. Varför tycker du att det är kränkande att man inte vill ha ett barn med DS? Jag skulle inte vilja ha ett barn med DS! Alla är lika mycket värda, men jag vill fortfarande inte ha ett barn med DS.
    den dan du har ett barn i magen med down syndrom (lägg ner alla ovettiga förkortningar) så kan du få säga att det är löjligt att tycka nåt om det här. före det kan du bara backa från åsikter du kastar i ansiktet på mig.
  • Grodben
    Har du fått något stöd?

• anne h
    denna tråd sov gott tills du väckte den till liv igen
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • pluvdo
    Leya skrev 2012-10-23 22:41:20 följande:
    den dan du har ett barn i magen med down syndrom (lägg ner alla ovettiga förkortningar) så kan du få säga att det är löjligt att tycka nåt om det här. före det kan du bara backa från åsikter du kastar i ansiktet på mig.

Innan du fick veta att du skulle få ett barn med DS så hade du alltså inte önskat att du fått ett friskt barn?

Skall samtliga trådar som potentiellt kan såra folk tas bort då?

Jag är överviktig, bör jag kunna kräva att alla trådar som handlar om att folk inte vill vara överviktiga, inte vill ha överviktiga barn, inte vill ha överviktiga partners, tycker överviktiga är äckliga etc. skall tas bort också då? För hur tror ni det känns för överviktiga att höra sådant?

Tar man bort allt som kan vara kränkande så blir det inte så mycket kvar. Inte ens det ändlösa utbudet av "Ser ni mitt plus?"-trådar skulle gå säkert eftersom de trådarna säkert kränker folk som inte kan bli gravida, inte har råd med graviditetstest, etc.
  • ragatan

Om man i diskussionen om tex övervikt lade in tanken att abortera barn som kanske skulle bli överviktiga som vuxna och därmed inte leva ett "värdigt" liv, mobbas och/eller lida pga eventuella följdsjukdomar till övervikten, så blir det genast mer laddat.

För det handlar inte bara om dålig kunskap, utan också om ovilja att förstå, oförmåga att betrakta en person med utvecklingsstörning (för det finns personer med utvecklingsstörning som inte har DS)    som människa över huvud taget.

Jag tycker också att människor blir kränkta av lite och ingenting idag. Men det är stor skillnad att diskutera någons vikt och att diskutera huruvida en person borde få födas alls. Man kan diskutera selektiva aborter utan att bli oförskämd eller plump.  

Alla de här trådarna om personer med Downs Syndrom börjar bli tröttsamma, alla har rätt till sina åsikter, men man kanske borde lära sej att argumentera istället för att använda alla invektiv och fördomar man kan komma på för att platta till sina meningsmotståndare.

En utvecklingsstörning innebär inte att man är dum, man kan ha stora färdigheter på många områden. Många personer med utvecklingsstörning är läskunniga och fullt medvetna om den diskussion som pågår överallt i samhället om deras rätt att födas/finnas.
    Att de flesta här på familjeliv automatiskt kopplar Downs Syndrom till begreppet utvecklingsstörning bevisar bara den allmänna kunskapsnivån. Ska man diskutera ett ämne kanske man ska bara lite mer insatt och inte bara vräka ut kategoriska uttalanden baserat enbart på tyckande.

Man kan ha olika åsikter och man kan diskutera utan att kränka, såra eller kliva över gränsen. Åtminstone om man är vuxen, påläst, kapabel att lyssna på vad andra har att säja med öppet sinne och inte bara låsa sej i sin egen övertygelse.
    Man vinner ingen diskussione genom att skrika högst eller förolämpa bäst. Och i diskussionen om personer med Downs Syndrom  finns inga vinner eller förlorare, bara en möjlighet att lära sej något nytt och kanske få en större förståelse för andra. 
       . 

• Love83

Alla vill vi väll ha friska barn så är det ju bara.

förstår inte riktigt poängen med tråden. dock hade jag aldrigt gjort abort om jag väntat ett DS barn... gjorde abort för allvarligare kromosom avikelse som ej var förenad med liv och jag vet att jag önskade innerligt att varför kunde det inte vart ds istället för då hade barnet fått chansen till ett bra liv och vi fått behälla barnet. 

Svar på tråden Downs syndrom