Downs syndrom
Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.
Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.
Det med kommer ha downs syndrom.
Vilket barn väljer ni?
Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.
Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.
Det med kommer ha downs syndrom.
Vilket barn väljer ni?
STÄNG NER DEN HÄR FÖRBANNADE VIDRIGA TRÅDEN!!! hur fan tror ni det här känns för de som nyss fått ett barn som har down syndrom eller som (jag) nyss fått besked att bäbis i magen har down syndrom???? för i helvete!! inte ni som svarat vettigt alltså.....men den som startat tråden och ni andra som sitter å påstår saker som inte är sanna! jävligt illa.
jag vill att tråden ska stängas ner. ingenting annat.
Om man i diskussionen om tex övervikt lade in tanken att abortera barn som kanske skulle bli överviktiga som vuxna och därmed inte leva ett "värdigt" liv, mobbas och/eller lida pga eventuella följdsjukdomar till övervikten, så blir det genast mer laddat.
För det handlar inte bara om dålig kunskap, utan också om ovilja att förstå, oförmåga att betrakta en person med utvecklingsstörning (för det finns personer med utvecklingsstörning som inte har DS) som människa över huvud taget.
Jag tycker också att människor blir kränkta av lite och ingenting idag. Men det är stor skillnad att diskutera någons vikt och att diskutera huruvida en person borde få födas alls. Man kan diskutera selektiva aborter utan att bli oförskämd eller plump.
Alla de här trådarna om personer med Downs Syndrom börjar bli tröttsamma, alla har rätt till sina åsikter, men man kanske borde lära sej att argumentera istället för att använda alla invektiv och fördomar man kan komma på för att platta till sina meningsmotståndare.
En utvecklingsstörning innebär inte att man är dum, man kan ha stora färdigheter på många områden. Många personer med utvecklingsstörning är läskunniga och fullt medvetna om den diskussion som pågår överallt i samhället om deras rätt att födas/finnas.
Att de flesta här på familjeliv automatiskt kopplar Downs Syndrom till begreppet utvecklingsstörning bevisar bara den allmänna kunskapsnivån. Ska man diskutera ett ämne kanske man ska bara lite mer insatt och inte bara vräka ut kategoriska uttalanden baserat enbart på tyckande.
Man kan ha olika åsikter och man kan diskutera utan att kränka, såra eller kliva över gränsen. Åtminstone om man är vuxen, påläst, kapabel att lyssna på vad andra har att säja med öppet sinne och inte bara låsa sej i sin egen övertygelse.
Man vinner ingen diskussione genom att skrika högst eller förolämpa bäst. Och i diskussionen om personer med Downs Syndrom finns inga vinner eller förlorare, bara en möjlighet att lära sej något nytt och kanske få en större förståelse för andra.
.
Alla vill vi väll ha friska barn så är det ju bara.
förstår inte riktigt poängen med tråden. dock hade jag aldrigt gjort abort om jag väntat ett DS barn... gjorde abort för allvarligare kromosom avikelse som ej var förenad med liv och jag vet att jag önskade innerligt att varför kunde det inte vart ds istället för då hade barnet fått chansen till ett bra liv och vi fått behälla barnet.