• Lady Sylvana

Downs syndrom

Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.

Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.

Det med kommer ha downs syndrom.

Vilket barn väljer ni?

• Svar på tråden Downs syndrom
  • BimBim o Knorrans Mamma

Väljer ju såklart barnet UTAN DS!?!?!?!

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
  • Maggis
    jewel84 skrev 2007-06-26 22:36:22 följande:
    Pang pang.. Dom flesta skulle väl välja ett barn utan ds?Jag har inget emot dom barnen, men jag skulle välja ett utan ds, för man vill ju ha ett barn med stora framtidsutsikter..Jag ser inte att ett barn med ds kommer kunna ha ett framgångsrikt jobb eller kunna skaffa familj. Sen är jag lite egoistisk också och vill inte behöva "ta hand" om ett barn på det sättet hela livet.. Så som maggis säger... Skjut mig..
    Ja, precis min poäng.
    Men så får man inte säga här för då spottar man tydligen på alla föräldrar som har ett barn med DS.
    //Maggis
  • Nettina

Man väljer inte sina barn, så enkelt är det.

Barn är en gåva.

• Buus

Känns som en väldigt onödig tråd.

Som cullinan skrev. "Precis, folk måste lära sig förstå att det inte är samma sak att ogilla SYNDROMET och dess handikapp, som att ogilla PERSONEN som HAR syndromet och dess handikapp."

Det är väl klart man inte väljer ett "defekt" barn. Alla vill ju att deras barn skall vara friska. Men detta är ABSOLUT inget hinder att man skulle älska det barnet mindre.
    Jag skulle inte välja ett barn med DS men jag skulle älska det gränslöst om jag fick ett.

Tycker tråden känns elak och onödig. Förstår inte alls dess syfte.. Blir bara ledsen när jag ser hur det bråkas över vad som skrivs hit och dit.
    Sedan finns det OT diskussioner som man visserligen kan disskutera. Men skapa egna trådar för dem så tar vi det där!

• Farth Vader

Jag har två barn som inte har DS så om valet fanns kanske jag nu skulle välja ett med DS?

Svår fråga faktiskt eftersom barn med DS är precis lika ovärdeliga och finurliga som dom utan .

• Verkligen
    Maggis skrev 2007-06-26 22:49:18 följande:
    Ja, precis min poäng.Men så får man inte säga här för då spottar man tydligen på alla föräldrar som har ett barn med DS.
    ja..dom är bra på att ta åt sej.. I en annan dstråd för månader sen så skrev jag likande som här..Alltså inge angrepp utan bara MIN åsikt..Då fick jag ett inlägg i min gästbok att hon hoppades att jag inte blir gravid för jag e så fet å att jag borde köpa en påse godis i stället.. Snacka om att inte palla med att alla har olika åsikter.. All cred till dom som har barn med ds, men jag vill helt enkelt inte ha det..
  • Cullinan
    Farth Vader skrev 2007-06-26 23:04:27 följande:
    Jag har två barn som inte har DS så om valet fanns kanske jag nu skulle välja ett med DS? Svår fråga faktiskt eftersom barn med DS är precis lika ovärdeliga och finurliga som dom utan .
    Du skulle alltså frivilligt vilja att ditt barn skulle drabbas av mental efterblivenhet SAMT riskera att barnet fick olika typer av tilläggshandikapp såsom t ex alzheimers när den var 30?

Najs.
  • Leonor

Alltså är det samma barn det handlar om i båda alternativen så väljer jag att det föds utan DS.

Är det två olika barn, ett med DS och ett utan, kan jag inte välja.

• mysrester

Med tanke på hemska saker som sagts till mammor med DS barn här på FL så förstår jag varför man har taggarna utåt när det kommer en tråd som handlar om DS. Men alla vill er inte illa. Det är bara en ytterst liten grupp människor som påriktigt tycker så illa om barn med DS eller deras föräldrar.

• Muminski
    Cullinan skrev 2007-06-26 23:08:37 följande:
    Du skulle alltså frivilligt vilja att ditt barn skulle drabbas av mental efterblivenhet SAMT riskera att barnet fick olika typer av tilläggshandikapp såsom t ex alzheimers när den var 30?Najs.
    Risker finns ju överallt för allla hela tiden för allt möjligt. Kanske har man inte det som främsta perspektivet.

Även om riskerna är påtagligt högre inom vissa områden så är det som sagt risker, precis som med allt annat. 

Jag personligen sitter inte med en vågskål och tänker, hmmm så många % risk för DS så många % risk för autism, så många % risk för tilläggshandikapp och så många % risk för allt annat som kan inträffa mellan födsel och död.

Gjorde man det skulle man inse att chanserna för ett liv utan några farthinder, skador sjukdomar eller handikapp är väldigt små.

Och eg så är det ju genom alla livets små kringelkrokar och oväntade faktum man utvecklas och lär sig.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
Svar på tråden Downs syndrom