Downs syndrom
Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.
Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.
Det med kommer ha downs syndrom.
Vilket barn väljer ni?
Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.
Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.
Det med kommer ha downs syndrom.
Vilket barn väljer ni?
Nej, givetvis sitter man inte normalt sett och analyserar allt ett barn kan drabbas av.
Men just när det gäller DS så finns det väsentligen högre risk för en mängd olika sjukdomstillstånd, det kan man inte bortse ifrån. Och att då ÖNSKA ett barn med alla dessa ökade risker för lidande känns inte helt normalt.
Och att ÖNSKA sig ett barn som är mentalt efterblivet känns direkt elakt mot barnet, och helt och hållet sinnesförvirrat.
Att få ett barn med DS är en sak.
Att önska sig ett en HELT annan femma.
Kan inte nog säga hur stolligt det är.
Får jag gå lite ot och fråga en sak..
Jag kommer från en släkt som är lite speciell. på ena sidan av min släkt är det så att 98% av människorna drabbats av någon form av astma, allergi eller både och. Detta ända ner till 4: e generationen. Det är rätt starka allergigener vi pratar om med andra ord.
Jag vill poängtera att denna form av allergi vi har inte sträcker sig till lite snuva eller eksem, här snackar vi om rejäla reaktioner, ett dödsfall i släkten har förekommit pga allergichock.
Med denna vetskap har jag ändå valt att skaffa barn. Jag var redan under den första graviditeten så inställd på att få ett barn med allergi. Men chanserna fanns ju att barnet skulle födas utan, jag menar pappans gener var finfina.
Summan av kardemumman: två döttrar, bägge två både astmatiska och allergiska med många jobbiga perioder bakom sig. Mycket medicinerande och socialt isolerande pga allergierna.
Har jag då gjort ett egoistiskt val att skaffa barn när jag hade så starka indicier på att allergier och astma skulle förekomma? Med alla dess risker och komplikationer av medicinering? Skulle jag ha besparat dem detta och valt ett liv utan barn?
Har mina barns liv varit en plåga, ett onödigt lidande? Och är jag inte klok som skaffar ett tredje barn trots att jag känner till riskerna?
Jag vet ärligt inte hur jag skulle gjort.
I min släkt har vi tarmcancer, vilket gör att jag blivit rådd att tänka mer än en gång om jag vill skaffa barn. Så jag kommer nog aldrig att skaffa barn.
Man får alltid väga för och emot, genom hela livet.
kaiza, ditt val att skaffa barn är inte mer egoistiskt än någon annans. jag har gomspalt i släkten, men skulle aldrig välja bort att skaffa barn för det. man kan ju dra det hur långt som helst. en jävligt ful person, eller nån som har superlågt IQ, kanske inte heller skulle skaffa barn. ska bara de som kan garantera perfekt fulländade individer får idka könsumgänge i syfte att fortplanta sig i framtiden? (vilket ts verkar vara inne på...)
Det är ju skillnad på att t ex riskera att föra vidare ett behov av kontaktlinser, och på att föra vidare t ex cancer.
Och det är ju olika höga risker för ärftlighet vid olika sjukdomar.
Jag är en person som alltid tar det säkra före det osäkra.