• Dulia

Sollentunamammor!!

Det skulle vara roligt att komma i kontakt med andra mammor som bor i Sollentuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-08 22:19:00:
    Även gravida är välkomna att delta i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-17 09:30:12:
    Fika- och presentationstråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html
  • Svar på tråden Sollentunamammor!!
  • Leia07

Mystify1980, Siljelin och Modesty2000: Tack för en jättetrevlig eftermiddag!

Leia har varit på ett jäkla humör nu på kvällen. Trött som en tok har hon varit, men VÄGRAT sova! Varför denna envishet kan man ju undra...

• Modesty2000

En småbarnsmammas avkoppling: ligga i badet och läsa Annika Lantzs bok 9 1/2 månad...höra hur sambon rusar upp för trappen för att ta hand om en "nappincident" och läsa om någon som har en bebis med mer ont i magen än sin egen...

• Camilllla

Vi är nu i mina föräldrars tomma hus... Noel sov 13.30-16 ungefär idag och sen vägrade han sova mer..! Från ca 19-21 var han övertrött men sovvägrade så sen gav jag honom hans gröt, han lekte lite med sin pappa och sen blev det kvällsmålet (men det gick inte ner så mycket ersättning efter grötportionen såklart)... Han var ju lätt att natta iaf, alltid nån fördel

Imorgon åker vi vidare härifrån till Johans landställe...

• Armino
    Hörrni allahopa. Jag behöver råd. När Sköldpaddan föddes ville hon inte amma. Hon bara somnade hela tiden. Och min mjölkproduktion var väl inte den bästa kan jag tänka. Så barnmorskorna sa att vi skulle testa att ge henne mjölkersättning, vilket vi gjorde. Nu är mjölkproduktionen igång men vi var tvungna att ge henne ersättning medan vi väntade på att det skulle komma igång. Kontentan av det hela har blivit att Armica äter ca 400 ml ersättning/dygn och resten från mig. Och jag har testat att pumpa innan, efter och mellan målen för att öka mjölkproduktionen men inget verkar funka. Nån som har nåt tips?

Och en sak till! Ibland när Armica äter, oavsett om det är från flaska eller tutte, så släpper hon taget, fast liksom motvilligt. Men hon vill ändå ha mer. What's up with that? Nån som har eller har haft samma problem och vet vad det beror på?
    Den som bäddar välter ofta liten tuva, om och om igen...
  • Siljelin

Har lagt upp några (bara fem...) nya bilder i mitt galleri :o)

Nu börjar sambons semester, hurra!

• Krodan
    Armino skrev 2007-07-21 11:35:04 följande:
    . What's up with that? Nån som har eller har haft samma problem och vet vad det beror på?
    Kan det vara så att hon vant sig vid att få mycket och fort och därför när det går trögare från bröstet efter ett tag blir sur och släpper. hon vill ha det snabbare än du kan ge? För att öka produktionen så är det antalet tillrinningar som ökar och inte hur mycket du gör av med. Så att du pumpaar en halvtimme efter att du ammat ger inte så mycket, däremot att få henne att suga ofta på dagen ökar produktionen. Typ varannan timme. För att få henne att äta trots att det går segare vet jag inte, men får du produktionen att öka kanske hon slipper kämpa och då blir mer tålmodig. Sen kan du även testa att dricka ammningste (köps på hälskost) dyrt som f*n men funkar väl lite (eller om det är psykiskt) 70:- paketet 20 påsar och du ska dricka tre koppar om dagen. men det kan ju vara värt en gång för att testa Sen måste jag säga att många bvc är väldigt snabba på att man ska ge ersättning (och det är ju bra för man ska inte kämpa sig blå med ammningen om man inte vilL) men det är väldigt få som jag känner som lyckats hålla uppe ammningen när de ger ersättning oxå. Just för att flaskan ger mer och snabbare.. Så om man vill ge ersättning är koppmatning det bästa för dte konkurerar inte mot bröstet på samma sätt! Lycka till
    Angelina och Athena är mina sessor
  • Dulia

Hej mysis80 och välkommen!!

Idag har vi varit och badat vid Rösjöbadet och jag ser nu ut som en kräfta som har lite ont Att jag aldrig kan lära mig!! Imorgon blir det nog mer badande men på andra sidan av Stockholm.

• Modesty2000

Camabo: Fia släppte oxå taget en del men jag fick för mig att det dels berodde på att hon behövde andas lite och dels att hon liksom ville "vila lite"...det är tydligen ganska ansträngande att suga...sen såg jag sist att du använde flaskorna till Medela-pumpen...har du testat med Mam ultiventflaskorna? De ska tydligen likna bröstet väldigt mycket när barnet suger, dvs med en vanlig flaska blir det ju liksom vakum och de måste släppa taget för att få in luft i flaskan och med Mamflaskan kommer det in luft hela tiden...kan det vara så att det liksom är ett beteende hon lagt sig till med från att suga från flaska och gör likadant med tutte????

Siljelin: visst är det skönt med mannen hemma??!!! Idag gick han runt på tomten med Fia i BabyBjörnen och medans jag städade skafferiet hörde jag hur de två snackade...sen kraschade hennes hårddisk och hon sov som en sten! Hela dagen har det varit full rulle och hon somnade 18.30 för natten! Personbästa!

• Siljelin

Måste också fråga en sak om amningen. Jessica har börjat med en ny ovana att (oftast på kvällen och nästan bara vid sittande amning) släppa rätt snabbt och skrika och sedan hacka efter bröstet igen. Det har hänt både när hon börjar, när hon sugit ett tag och när hon precis bytt bröst, så jag har förkastat teorier som att det bara är för att det kommer för snabbt (det gör det, för hon sätter ibland i halsen och hostar och skriker för det), och för att det inte kommer alls. Nya teorin är att det antingen är för att hon inte är tillräckligt hungrig utan jag bara tror att hon är det alternativt att hon är för uppjagad just då efter en lång skrikperiod, eller egentligen för trött för att äta, eller för störd för att äta (typ om man ammar på en mammaträff på stinsen). Men det känns som att alla teorier faller på något och aldrig riktigt stämmer. Blir förtvivlad när hon är riktigt ledsen och jag ska trösta med bröstet och hon bara blir ännu argare... Det funkade alltid förut. I sängen funkar det bättre men jag kan ju inte ligga och amma jämt (särskilt inte på nån mammaträff på Stinsen :o))

• Armino

Krodan --> Wow, vilken kunskapskälla du är! Tack så mycket för råd och tips. Jag ska genast börja amma som en dåre Glad Ja, de var väldigt snabba med att föreslå ersättning redan på patienthotellet och eftersom det är de som har erfarenhet och kunskap om nyfödda så ifrågasätter man ju inte lika mycket som man kanske borde...

Jag tror också som du att Armica vant sig lite vid flaskan eftersom detrinner lättare ur den. Så vi funderar på att byta till Dr Brown's nappflaskor istället. Men först ska jag prova med att amma, amma, amma

Modesty--> Nej vi har inte tittat på Mam-flaskorna. Däremot tittade vi på Dr Brown's men de är ju mer för barn som har ont i magen. Och det har hon ju som tur är inte. Så tack för tiset! Vi ska genast leta upp närmaste mam-flaska

Du anar ugglor som får kläder.
Svar på tråden Sollentunamammor!!