• Dulia

Sollentunamammor!!

Det skulle vara roligt att komma i kontakt med andra mammor som bor i Sollentuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-08 22:19:00:
    Även gravida är välkomna att delta i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-17 09:30:12:
    Fika- och presentationstråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html
  • Svar på tråden Sollentunamammor!!
  • Camilllla

Nu har vi haft några intensiva dagar på Johans familjs landställe.. Farmors stolthet ska ju visas upp för alla så det har blivit rätt mycket för stackaren...

Dulia: Har nog itne heller något bra tips att ge.. Hon är ju ganska liten fortfarande så att sitta och pratat ordentligt med henne om vad som gäller hjälper ju inte direkt Hoppas det blir bättre snart, om inte annat är det väl inte så länge kvar inann hon börjar dagis igen (för visst börjar hon igen efter sommaren?) och då kasnke det blir bättre, du får mer ork att ta itu med problemet när det uppstår och hon får lite tid med kompisar utan lillsyrran... Kramar!

GoåGlad: Tror aldrig man kan amma dem för mycket! Här har vi ocsås såna där kräkproblem ibland fast Noel är 5 månader nu, han kan amma (och då har han inte ätit på flera timmar) för att strax efter kräkas upp mängder..! Jag förstår inte varför för han måste ju behöva det när han inte ätit på så länge?!

• Modesty2000

5088: din lilla tjej är ju i Fias ålder så det kanske är utvecklingssprång? Fia är förbannad mest hela dagen och vägrar att sova vilket gör att hon ju blir ännu tröttare och argare...just nu sitter hon i babysittern och har glansiga, röda ögon och orkar knappt prata men om jag tar up henne och närmar mig vagnen så vrålar hon som en brandbil...puh!

• Armino

Oj vad det skrivs här! Det tar ju en halvtimme att bara läsa igenom allt Glad Då ska jag försöka bena ut lite här. Mest för min egen skull. Dulia har alltså problem med en bråkig ettåring, 5088 har en pojkvän som bara snickrar, föräldrar som lägger sig i och pollenallergi, goåglad funderar kring amning, kräks och bajs och beccagrodan undrar över mammagrupper. Debatten kring fk och lägstanivådagarna verkar vara löst...?

Dulia. Det här är ju bara hypoteser och kanske inte praktiskt genomförbart men here goes: Jag tror att det är viktigt att Bianca får känna att hon också är viktig för dig. Hon är ju storasyster nu och inte längre mammas lilla . Det kan vara svårt för henne att ta in. Men samtidigt kan det ju vara roligt att få hjälpa mamma med den lilla bebisen. Kanske hämta handduk, papper, kläder, blöjor, napp, flaska mm... Det är ju iofs svårt att få henne att hjälpa till när hon bara slåss. Men när hon inser att Alma inte kommer att försvinna tror jag att hon lugnar sig. Medan ni väntar på att poletten ska trilla ned hos henne så är det bara att fortsätta vara konsekvent. Hon får inte slå Alma! Ni kanske kan köra på nåt slags straff när hon slåss? Time out, ta bort leksak, inte få titta på tv... Som sagt; jag inser ju att det kanske inte är praktiskt genomförbart men genom att utesluta det som inte funkar kanske ni till sist kommer fram till nåt som funkar. Kolla med Annett från projektet också. Hennes pojkar är ju födda ganska tätt. Och fortsätt dela med dig här. Det är alltid skönt att få prata om problemen!

5088. Usch. Pollenellergi kan inte vara kul! Då är det väl skönt att det regnar så mycket? Det där med föräldrar som lägger sig i känner jag igen. Och man kan ju inte... eller jo förresten... Jag tänkte skriva att man inte kan skrika "Lägg er inte i!" men det kan man ju. Fast du behöver ju kanske inte skrika utan du kan säga "Tack för alla tips, men jag vill testa själv. Kan vi inte göra så att jag frågar er om jag vill ha tips och idéer från er?" Och Mattias får faktiskt släppa hammaren med blicken ibland och gosa med sin dotter så att mamma Karin får vila. Annars kommer kusin Camilla och biter honom!

Goåglad. Grattis till lilla bebisen!  Kan det vara så att han är allergisk mot mjölk? Då brukar de ju kräkas hela tiden? Men det där vet nog bm bättre än jag så fråga henne. Men amma på du så att det inte går som för mig. De på patienthotellet var väldigt snabba med att rekommendera (stavas det så?) flaskmatning så nu försöker vi vänja henne av vid flaskan vilket inte är det lättaste eftersom min mjölkproduktion inte riktigt hängt med.

Beccagrodan. Jag har inte blivit tilldelad nån mammagrupp än. När blir man det? Ska man ta kontakt med nån själv eller sköter de det på bvc?

Till sist har jag en fundering: Armica sover väldigt mycket på dagarna. Jag ammade henne kl 7 i morse och sen har hon sovit resten av dagen och klockan är nu 12.15. Dessutom sover hon hela nätterna igenom så det kan inte vara att hon inte får tillräckligt med sömn då. Nån som vet vad det kan bero på? Och ska jag väcka henne och amma eller ska jag låta henne sova och äta när hon själv vill? Igår drack hon förresten bara 200 ml från flaska istället för 400 ml som förrut. Så min mjölkproduktion börjar nog öka... Så. Slut nu.

Man skall inte kasta död räv på trött bonde.
  • Modesty2000

Camabo: låt loppan sova...jag inbillar mig att de växer när de sover och dessutom är det ju så lugnt och skönt! Det kniviga är väl att dina tuttar kanske tror att det inte behövs så mycket mjölk men samtidigt hinner de ju laddas upp och Armica får sig en rejäl slurk när hon väl vaknar!

• Maria R

Oj vad det skrivs här i tråden. Kul med aktivitet!

Goåglad, vål lillkille, prel. namn Svante, har också ont i magen som det verkar. storebror Sam hade ju också det men inte så här ont, Svante skriker varje kväll mellan tio och ett,och sedan sover han jätte oroligt. BVC tipsade mig om napp, jag har tidigare inte varit nån napp fantast, men nu testade vi i alla fall, och vilken skillnad. Det blir ju lätt en ond cirkel av ätande för dom där små, dom har ont, äter för mycket, får ännu ondare, äter ännu mera osv... Svante har velat äta minst en gång i timmen under hela dygnet, annars har han skrikit som en spädgris, men nu har han siovit själv i tre timmar med napp.

Dulia - jag ser inte fram emot att var ensam med mina två kan jag ju säga... Sam har inte blivit svartsjuk än, men jag kan tänkamig att han blir det när pappa börjar jobba igen. Och oavsett om han är svartsjuk eller ej kräver han ju en hel del stimulans. Hittills har vis löst det med att min sambo och Sam bor på lekplasten så han är riktigt utmattad på kvällen och inte orkar ställa till med så mycket. Men det kommer ju knappast jag orka sen.... Vad har vi gjort, skaffat TVÅ barn Men dom är ju väldigt söta båda två

• Mondino

Goåglad: Vår kille är 3½ vecka nu och han uppför sig precis så som du beskriver. Generellt är han inte särskilt "lätt" när han har sina vakenstunder. Är kanske tyst och snäll i 10 minuter sen börjas det gnällas. Vi börjar skönja ett mönster att det är värst på eftermiddagen/kvällen(trots att han kan ha bajsat riktigt bra på dan), typ mellan 18-21. Då verkar det krampa ordentligt och vi ammar, bär, ammar, bär... och lägger ner mellan varven när inget hjälper. Och han kräks alltid mycket både efter amning och "före" men mest när han har dom här skrikperioderna. Igår la jag honom till slut i bara blöjan mot min hud på magen/bröstet och då tysnaden han tvärt, somnade som en stock... vet inte om det var en slump, men metoden ska definitivt prövas ikväll igen . Som tur är sover vår Theo utmärkt på nätterna, somnar utmattad efter magperioden nånstans mellan 20-22 och sen sover till runt 3, tuttar och somnar om och sover till framåt 7-8. Hallelulja för det. Han får stöka hur mycket han vill om dagarna... Jag hoppas att det bara är att han hans tarmar inte är "ikapp" än. Men det lär väl visa sig...

• Siljelin

Jessica har börjat sova lite i vagnen på dan, så nu kan jag sitta här en stund. 3 timmar sov hon i förrgår och en timme idag, fast nu provar jag att söva om henne efter en sångstund uppe.

Igår åt vi middag framför TV:n. Det tog 45 minuter innan vi upptäckte att den inte var på...

5088, skönt att kunna ta bort flaskan lite. Jag skulle också vilja att mina föräldrar hade ett lantställe! Låter mysigt.

Igår var vi på IKEA o köpte säng, Jessica skötte sig bra och blev beundrad av många främlingar, t.o.m. när vi bytte bajsblöja. Var också inne hos den snorkiga personalen på Babyland, samt på macken, ICA, återvinningscontainrarna + McDonald's. Då hade J tröttnat, så vi tog drive-through. Jag åt min hamburgare med fingret i Jessicas mun medan sambon tankade, sedan åt han sin hamburgare medan jag körde hem. Det gäller att planera!

• Camilllla

Idag var det 5-månvaccinering här.. Kl 10.30 skulle vi vara där vilket är en tid då Noel egentligen mer eller mindre brukar sova fortfarande så han somnade direkt i bilen på hemvägen och sover än... Får se sen om vaccinationenn får några biverkningar denna gång...

camabo: Har inte riktigt koll på hur gammal din lilla tjej är..? Egentligen ska man ju inte behöva väcka för att amma men eftersom du jobbar på att få igång produktionen kanske det ändå kan va smart..? Första veckan eller så såg jag till att amma Noel var 4:e timma dygnet runt men sen när vi sett att han gått upp som han skulle slutade jag med det.
    Här har vi fått köra tillägg sen 2,5 månader. Först hade vi en intensiv vecka då jag försökte amma mer men bvc var ändå inte nöjda så sen dess är det båda flaskan och bröstet som gäller.. Och sked också nuförtiden
    Angående mammagrupp så startade min rätt sent, Noel var över 3 månader då... Beror på hur många som fötts i området på sistone, det var en som startat precis när han var nyfödd...

Maria R: Här har vi avänt napp sen han passerade födelsevikten, som de sa på BB att de skulle göra... Har aldrig ångrat det
    Hoppas det kommer gå bra med dina små killar samtidigt, och det är ju tur att de iaf är så söta

Siljelin: Låter inte helt främmande det där Men nu vid 5 månader börjar det kännas som att livet inte enbart kretsar kring Noel och dessutom har han lite rutiner man kan planera efter...

• Maria R

Svante lyckades passera sin födelsevikt på dag fyra, något av en bedrift, men det är klart, äter man 24 ggr på ett dygn så kanske det inte är så konstigt

• Siljelin

Har ni sett TV-reklamen där man kan ringa in och beställa barnskrik eller rap som ringsignal till sin mobil? Vem vill ha det??? Jag skulle kunna skicka in fler ljud till dem, för övrigt - vad sägs om amnings-smackningar, vaknar-snart-stön eller en kalasbrak i blöjan? Det vore väl en härlig ringsignal?

Svar på tråden Sollentunamammor!!