• Dulia

Sollentunamammor!!

Det skulle vara roligt att komma i kontakt med andra mammor som bor i Sollentuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-08 22:19:00:
    Även gravida är välkomna att delta i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-17 09:30:12:
    Fika- och presentationstråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html
  • Svar på tråden Sollentunamammor!!
  • noodle

Och jag kan nästan också gråta vid den där reklamen, fast ännu värre är den där när sonen är på väg ut och vänder i dörren för att ge sin mamma en kram, då flödar tårarna ;)

• Issa98

Hej alla,

Hemma igen efter en vecka på västkusten, har det hänt nått kul här? Hur va träffen den 19:e? Hörde att det ev. va dags för en ny träff, när var hur och vart anmäler man sig tro? Många frågor...

• 5088

Hej Hej!!

Issa joo har väl hänt saker här iaf 2som fått smått o massa annat som folk skrivit om. Den stora träffen som va den 19:e va supertrevlig tycker ja, de görs gärna om fler gånger.

Den ny träffen blir den 30 Juli alltså på mån kl 13.00 i edsbergs parken om de e dåligt väder någon annnan stanns. Skriver me sig på listan gör du i andra tråden fika m.m. som finns längst upp.

Så hur va sem??
    E sj på sem nu i Hälsingland o ja håller på bli tokig på min mamma som lägger sig i!! o mitt lilla hjärta Jasmine bara skriker.. Trodde att sem skulle va lugn o trevlig men ja vet inte längre? Vi e ju som sagt på landet där d ska va mysigt o man kan ta de lungt men inte då! Har en dotter som skriker konstant typ både glädjetjut o argsint o en mor som frågar varför hon skriker? o varför hon inte bajsat? el tycker ja borde klä på henne mer el byta blöja på henne osv. Trött på alla som ska lägga sig i jämt o tror sig veta bäst! De e bara en tidfråga innan ja åker hem till storstan för o få lugn o ro o en kille som hjälper till. För som de e nu håller han på me allt annat utom att hjälpa mig me lillan.

Oj så himmla trött ja känner mig nu...

• Camilllla

Sitter ute i mina föräldrars hus igen, har ju blivit lovad sol imorgon så då får den banne mig ta och leva upp till det.. Hade tänkt stanna till på söndag men helgen skulle visst bara bli rusk så vi får se...

Becca: Undrar vad de säger på öppna förskolorna om det plötsligt blir värsta rusningen på ställen och tider det inte varit det förut De lär ju undra vad som hänt...
    Man kan ju inte påstå att vi var många på sista babyöppet iaf..!
    Passa på att kika på syskonvagnar du med imorgon

Modesty2000: Hur många veckor sen bf är det nu? Noel var inen i nån period för ca en månad sen vet jag men nu har jag nog förträngt det för jag kan knappt komma på hur han var då.. Bara att det var nåt..
    Antagligen är det samma fas Fia är i nu? Noel föddes ju 22/2 men var beräknad 13/2 så jag räknar efter det när man kollar "växa och upptäcka världen". Nu har man ju dock ingen koll alls på veckorna, men precis när han skulle va i sin solskensperiod gjorde tänderna ett litet ryck och förvandlade honom till en riktig ynkling.. Och den här veckan har det varit vaccinationen..! Suck.

5088: Du får ta dig ett litet snack med både din mamma och din sambo låter det som..! Förstår att du blir trött av att ha det sådär...

• Modesty2000

Om 2 dagar ska vi sticka iväg på en riktig långresa, 70 mil till Skellefteå där vi ska bo i farmors stuga vid havet. Ska bli så skönt att komma bort lite även om jag just nu känner mig helt matt. I stugan finns INGENTING i matväg eftersom ingen bor där längre regelbundet så jag kämpar som en iller för att komma ihåg allt. Har försökt att planera maten så att vi mest har med oss fryst mat så det inte blir så mycket matlagande...dessutom måste lakan med och alla handdukar som Fia kan tänkas kissa ner och kläder och gummistövlar till oss och babysittern och jag vet inte allt. Visst finns det affärer men jag vill inte ägna tiden åt att åka 2 mil för att köpa en massa saker som finns hemma...

Det blir en bra bit att åka men vi har insett att det nog blir många pauser och raster och eftersom jag har beställt strålande sol nästa vecka tror jag det blir toppen! Mannen förbereder fiskespön och jag har packat deckare som jag inte hunnit läsa...

• Armino

Vecka 37 ska vi åka till Spanien med mamma och mormor. Det ska tydligen vara nån slags släktträff där nere. Min mormors kusin eller syssling eller syster eller nåt har nåt hus där nere... Ja, jag vet inte riktigt. Jag vet bara att jag och min lilla familj har fått en gratisresa till Spanien. Då ställer man inga frågor Glad Är det nån som vet vad man ska tänka på vid utlandsresa med en 4 månaders bebis?

Det är svårt att lära gamla sitta på hundar.
  • Mondino

Låter härligt,även om det är tufft förberedande arbete. Ha en jätteskön vecka!!! Synd bara att du inte kommer på träffen, ska bli kul att få ansikten på alla som skriver i tråden.

• Krodan

Shit vad ni skriver Jag har vart på semester i några dagar hänger ju inte alls med

Cambo: Ang att väcka på natten/dagen när hon sover så tycker jag du ska kolla att hon går upp i vikt, gör hon det så är det ju inga problem. Hon kanske ha brjat sova bättre nu när din mjök kommit igång ordentligt och hon blir riktigt mätt Men som sagt väg och mät henne på bvc Och lyssna inte allt för mycket på deras tips om hon har gått upp, för ibland är bvc rätt knäppa.

Dulia: Jag har ju 19 månader mellan mina så jag hajjar, det är asjobbigt i början och nu med egentligen. Visst blir det bättre och bättre, hon har ex slutat slå lillasyster nu. ett tag så slog hon hela tiden och de satt i samma vagn och även fast lilla tjejjen sov och stora tjejjen var nöjd så kunde hon helt plötsligt riva lillasyster.Det som funkade för oss var dels tiden, att tiden skulle gå för tillslut så minns inte storasyster hur dte var att leva utan lillasyster och då minskar svartsjukan. Men sen är det som alla andra säger att man försöker ge tid till storasyskonet och visar att ibland för lilla syskonet oxå vara ledset. För man springer oftare när lillasyster gråter än när storasyskonet är ledset, men ibland får man visa den äldre att hon oxå är prio ett. Jag badar med storasyster på kvällen, åker buss och tåg bara hon och jag på helgen och går till parker med henne. Framförallt är jag sällan inne, särskillt inte när lillasyster var ny, utan då fick hon vara mycket i vagnen och jag hade möjlighet att vara med Angelina ute och leka. En annan sak var att jag sa ifrån ordentligt när hon gjorde nåt mot lillasyster, men jag llämnade henne aldrig. Jag sa aldrig "nu får du sitta i ett annat rum" vilket man gärna känner när hon gör syster ílla, utan hon fcik oxå gråta hos mig, så man har två gråtande barn i famnen, jag tror att dte gjorde att hon förstod att jag förstod hennes smärta. Hon är ju jätteledsen för att ha fått syskon, dte finns inget annat sätt att se på det. Visst är dte tråkigt för mamman att de käner så, men angelina ville heldre ha en snabbare snowracer än en lillasyster och dte måste jacceptera så när hon fick sina utbrått tröstade jag henne istället för att bli arg. (även om man blir arg med) och man får totalt slå knut på sig själv som förälder, men dte ger sig. Svartsjukan går i vågor. Nu är det värre igen när lillasyster kan krypa och sno Storastysters saker Vill du prata så finns jag här

Goåglad: Alla gråter nog rätt mycket första tiden, jag grät för att jag inte orkade äta upp min mammas hemgjorde köttbullar Man är känslig för allt. Men om du känner mycket sorg och rädsla och oro så tycker jag du ska se om det finns nån att prata lite med, man ska få njuta av första tiden som mamma och inte bara vara ledsen. Var 5:e kvinna får en lättare variant på förlossningsdepression.

Sen minns jag inte mer Vi har vart på järvafältet hela familjen idag

Angelina och Athena är mina sessor
  • Krodan
    Armino skrev 2007-07-26 09:58:33 följande:
    Vecka 37 ska vi åka till Spanien med mamma och mormor. Det ska tydligen vara nån slags släktträff där nere. Min mormors kusin eller syssling eller syster eller nåt har nåt hus där nere... Ja, jag vet inte riktigt. Jag vet bara att jag och min lilla familj har fått en gratisresa till Spanien. Då ställer man inga frågor  Är det nån som vet vad man ska tänka på vid utlandsresa med en 4 månaders bebis?
    Jag igen då Vi tänkte åka till sambons släkt i grekland när Athena (minstingen) var 4:a månader. Jag pratade med bvc om det och även läkaren (på 2 månaderskollen) och de får inte avråda, men de rekommenderar inte att manåker utomlands med så små. Jag tyckte ju att eftersom jag helammar så är barnet skyddat mot det mesta, men enligt läkaren är de ganska infektionskänsliga och deras vaccinationer har inte börjat verka än (de har ju bara fått en liten dos) så hon tyckte att vi borde vänta. Sen har jag pratat med massor av folk som åkt och det har gått jättebra Men för att vara på den säkra sidan kolla försäkringar noga och ha med ett bra rese apotek med febernedsättande, snorsug är oumbärlig om de blir förkylda, näsdroppar osv. Vi åkte aldrig utan stannade hemma och då fick hon RS-viruset istället så man undrar ju om det inte vart bättre om vi åkt
    Angelina och Athena är mina sessor
  • GoåGlad

5088- Är du från Hälsingland eller? 
    Jag är från Söderhamn och vi har landställe i Järvsö. Längtar hem sååå mycket och det blir nog att vi åker hemåt nästa vecka som det verkar. Glad

Den värsta "bluesen" verkar ha gett sig här. Men rätt som det är när jag tittar på Isac så hugger det till i bröstet och jag får panik över att nåt någonsin skulle hända honom. Hur skulle man klara det?? Oro, oro, oro.... och sen inser jag snabbt att jag kommer känna oro för det här barnet tills jag själv dör mer eller mindre. Så jag försöker acceptera känslorna i stället och försöker förstå att det bara är för att jag redan älskar honom såå mycket.
    Håller med Beccagrodan där...Hur kan man älska någon så mycket så fort?? Både skrämmande och helt underbart.

Jag har varit på två korta promenader med vagnen vilket kändes helt underbart. Att äntligen lämna soffan för en stund. Nästa vecka åker vi som sagt hem till mina föräldrar på en liten minisemester och blir omhädertagna. Det ska bli skönt med lite miljöombyte.

Svar på tråden Sollentunamammor!!