• Dulia

Sollentunamammor!!

Det skulle vara roligt att komma i kontakt med andra mammor som bor i Sollentuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-08 22:19:00:
    Även gravida är välkomna att delta i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-17 09:30:12:
    Fika- och presentationstråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html
  • Svar på tråden Sollentunamammor!!
  • Camilllla

Siljelin: Växhuset ser ju ut att ha en rätt tråkig gård.. Men Grodan har jag aldrig riktigt förstått exakt vart det ligger..? Finns ett ställe jag misstänker men har ingen bekräftelse på att det är där

Sen hoppas vi ju få bygga hus och då blir det i en annan kommun isåfall, och då är det egentligen bara mitt gamla jobb som gäller som förskola om man inte vill åka 2 mil enkel resa till dagis...

Men det är ju en helt annan sak... Idag har vi kollat lite i huskataloger igen men det känns så hopplöst när man inte vet om man får bygga eller inte...

• GoåGlad

oj oj vad ni är flitiga. Hinner knappt läsa allt och framför allt har jag svårt att komma ihåg vem som är vem och vem som skrivit vad Fundersam.

Dulia-Grattis!

Siljelin- Förstår hur du måste ha kännt.  Hemskt! Men som sagt, nån gång kommer det nog att hända en själv oxå och man får bara tacka sin lyckliga stjärna när det går bra. Ingen tycker att du är en dålig mamma för att det hände. Snarare tänker i alla fall jag att det lika gärna kunde vara jag själv. Man vill så gärna skydda sina barn från allt men det går ju inte tyvärr.

Jag o min man pratade just idag om olyckor i hemmet. Vad skulle kunna hända och hur ska man om möjligt förhindra det. Har varit med när min systers barn trillat utför trappen och nedför skötbord osv och det är fruktansvärt när det händer. Som tur är går det oftast bra.

Nu måste jag försöka natta lillkillen så man får sova lite.

God natt.

• 5088

Har som sagt inte hunnit vara inne på sistone men tack för en jättetrevlig dag i mån i "bajsparken"
    Syrran tyckte de va mycket trevligt o följa, men tror inte hon blev sådär direkt inspererad av smått!! Kusiner lär dröja för J tråkigt värre! Hon tyckte Jas va bortskämmd för att hon inte behövde ligga i vagnen på hela vägen hem, fast hallå va ska man göra då när man har en bebis som e så nyfiken o bara skriker när hon läggs i vagnen.

Grattis Dulia o roligt att de blev den 31 ändå!
    Angående ålder så blir ja 25 i år tycker att de känns bra!! Sedan kan man nog stanna i ålder ett tag, men håller me er som säger att de e ju bara siffror, huvudsaken e ju hur man känner sig, o trivs me det! Dessutom för min del tror d flesta ja är runt 19-20 har ja fått höra..... känns väl lite sådär halvkul just nu, många ser ner på mig o tycker ja e alldelles för ung för att vara mamma. Har fått en o annan taskig blick o kommentar, hört folk tissla o tassla bakom ryggen. Speciellt äldre tanter o kärringar!!!! Men kommer ju kännas bättre år för år att se yngre ut än va ja e.

Siljelin- Usch va hemskt de måste ha kännts de ögonblicket du såg vagnen, men vilken tur att de gick så bra me Jessica o att hon va välbehållen. Jaa olyckor händer väldigt lätt ibland dessvärre. Va skönt att ni fick hjälp direkt vid kassan, man kan ju tänka sig hur orolig och jobbigt de måste kännts innan man har läget inom någorlunda kontroll.

Jo de e exakt som Camabo säger att min sambo Mattias verkar hinna me de mesta han, plocka sönder datorer o fixa me, sitta o spela o dessutom hålla på me lite olika projekt i hemmet bl.a stora renoveringar. De klart att de inte hinns me lika mycke nu som förut innan vi fick hjärtat... Nu kan ja känna att vart tar tiden vägen??? Helt plötsligt kan en dag gå utan att ja egentligen vet va ja tillbringat... hmmm.. Alla projekt o de man ska göra nuförtiden måste planeras på ett helt annat sätt. De e
    inte längre o bara sticka iväg "hux flux".

Igår provade vi första smakisen de va helgalet roligt!!! Som J grimasierade!! el hur de (stavas). Har aldig sett så många olika miner på samma gång... Hon drog verkligen skeden in i mun själv me hjälp av oss för att pricka rätt o smakade av lite för att sedan spotta/dregla ut de igen, åsså åkte de in igen o ut höll på så några ggr. Oj va ja skrattade" o hur hon såg ut!! Kladd överallt näsa, kring mun o för o inte tala om händerna. (Herrejösses va kul de va) Konsistensen vekade helt tokig hehe..
    Såg på henne att: (mamma va e detta för tok, e de verkligen rätt??? Va håller ni på me? visst ja e jättesugen på mat som finns på era tallrikar. Men hurrudu kan de här verkligen va samma???????) Skrattde så ja grät hon e för rolig o söt!

Idag ser d ut att bli en fin dag/ ha de bra i solskenet

• BeccaGrodan

Siljelin: åh läskigt vilken tur att det gick bra, inte gräma dig över det dära nu, du trodde ju att vagnen stod säkert o va bromsad men förstår att det är lättare sagt än gjort att inte klandra sig själv! kram till dig!

va härligt att höra att ni på er förskola försöker va så mycket som möjligt med barnen o inte stå i klunga o dricka kaffe, för tyvärr så tycker jag det verkar som att det är precis vad de flesta förskolepersonal gör så fort de kommer ut på gården :/
    synd att vi inte bor i närheten där o kan sätta Alvin där

5 natten i natt på avvänjning från nattätandet o han vaknade 4 ggr mellan 19.30-06.30... dock ligger de dära 4 ggr mellan tiden 01.30 - 5.00
    nu har han dock somnat igen o förhoppningsvis sover han i 1.5 - 2 timmar så jag ska passa på att sova lite till, ska bara inte fastna här

Att man kan älska någon så mycket så fort!
  • Krodan
    Siljelin: Usch och fy! Det är verkligen sånt som händer. Inatt rullade Athena ur sängen Varken Angelina eller Athena har lyckats med det tidigare. Hon somnade i sin säng, men efter nattammningen låg hon kvar. Som vanligt hade jag bullat upp med massor av kuddar osv, men inte vid huvudänden för där låg ju jag. tydligen var jag astrött och hon tog sig färbi mitt ansikte  och kl tre vaknade jag av duns och gallskrik, usch vad mammahjärtat gör ont. nu är hon ju lite större så ja vart inte jätteorolig men tillräckligt för att man inte vill somna om. Däremot var ju Athena väldigt liten när hennes inte alltd så smarta pappa la henne på sitt skrivbord på jobbet när han klätt på henne och gick och hämtade sin jacka Hon rullade ner på golvet och dte var ju riktigt högt Då spenderade vi oxå kvällen på Als, som sa att dte var lugnt. Det possitiva var ju att hon kräktes massor och fick upp slemmet från rs.en så hon sovbättre pga det. men jga kunde ju inte sova. Det går så fort, men hans agerande var ju direkt korkat. Fast han mår så jäkla dåligt över det själv, antar att han var jäkligt trött och därför inte tänkte klart alls.

Ang dagis så går vi ju på grodan och hade Siljelin som inskolningsfröken till vår dotter. Jag tycker jättebra om grodan och vet at den är väldigt populär i området. Den känns verkligen seriös och att de tar hänsyn till barnens olika behov. Enda nackdelen kan jag tycka är att dte är rätt mycket eftersom dte är föräldra kooperativ så blir dte ganska mycket ändå att hjälpa till och städa å så. Så dte ska man vara medveten om

Om dte är nån som kan träffas lite senare nångång är vi gärna med på det. Jag kan oftast krin 15, men innnan det så sover stora tjejjen efter dagis, och sen ska hon äta mellis (det kan man ju isåna fall ta någon annanstans) men de´n andra ska ammas och äta så det tar liten stund innan vi komme rut Så om nån vill/kan så skrik

Idag ska vi på bvc och mäta Athena
    Angelina och Athena är mina sessor
  • Armino
    Siljelin --> Jag säger som övriga. Det är sånt som händer. Och allt gick ju bra. Fokusera på det och försök att inte tänka "tänk om...". Det mår man bara dåligt av. Vi har också kugghjulsbroms på vår Emmaljunga och ibland måste man vicka på vagnen innan bromsen tar. Och det tänker man ju inte alltid på. Min pappa brukar säga att man ofta underskattar bebisar. De klarar ju av en förlossning så då menar han att de klara av mer än vad man tror Glad Men klart man blir rädd om nåt händer.

BeccaGrodan --> Så där tänker jag också; sova medan Armica sover. Men så loggar man in här och blir sittandes alldeles för länge. I curse familjeliv!! Ni skriver alldeles för intressanta saker! Skrikandes

5088 --> Ha ha ha! Vad roligt med grimaserna! Jag längtar verkligen tills vi kan börja ge Armica små smakprover. När jag jobbade på förskola gav vi ungarna små citronbitar. Det var superkul! Till och med ungarna tyckte att det var kul och stod framför spegeln och åt och skrattade åt sig själva och varandra Skrattande
    Den som bränt sina skepp är sällan ute på djupt vatten.
  • Krodan

Om nån undrar så gick det fort när jag skrev imorse, därav alla dte=det och andra stavfel

Siljelin: hoppas jessica mår bättre idag

Jag var på bvc och fick träffa Eva Dorethy (tror jag det stavas) är det nån som har henne eller träffat henne? Jag gillar henne inte. Träffade henne en gång förra året när jag skulle väga/mäta angelina och samtidigt var gravid, då började jag gråta där Nu är jag inte lika känslig, men nog är hon provocerande tycker jag

Ang kaffesnackande fröknar så finns det vissa i området som verkligen är jättedåliga på att vara närvarande med barnen, en del blir man ju riktigt skraj för, som när man ser barnen slåss och fröknarna verkligen missar allt

• Armino

Krodan --> Jag håller med. Vissa borde inte jobba med barn. När jag jobbade på Regnbågen på Malmvägen var det en liten kille som bröt benet på gympan. Och förskolechefen ville inte betala taxin till sjukhuset. Men när en gråsparv flög in i fönstret skickade hon ut en höggravid förskolelärare som fick klättra över staket för att hämta den och sen åka iväg med den till djursjukhuset. Och det var mitt i lunchkaoset... Man undrar ju hur vissa tänker...

Eva känner jag inte till. Vi har Lisa Jakobsson. Hon är suverän!

Den som bäddar välter ofta liten tuva, om och om igen...
  • Krodan
    Camabo: Man blir ju mörkrädd när man hör sånt där Fyfan för folk ibland!

Eva är speciell. idag så började samtalet med att athena trillat ur sängen, hon sa att athena nog inte behöver amma på nätterna. och att jag verkar behöva min nattsömn eftersom jag sover så tungt. Jag försöker säga att det inte gör mig nåt utan hon har gått upp så dåligt i vikt så ammar jag henne på natten är inte det hela världen (hellre att hon somnar om av ammning än att inte somna alls) då kom vi in på mat,

"ger du mat"
    -Ja säger jag, hon har precis börjat äta ganska duktigt
    "men du gör egen mat va"
    -näe hon brukar få burk för hon gillar den konsistensen bättre
    "vad menar du"
    -Ja men att barnmatsburkarna har mjukarekonsistens (iallafallhipps) och inte rä så strävt, hon har inte fått tänder och gillar inte bitar.
    Då tittar kärringen på Athena och säger "tror din mamma att du kommer tugga med de två framtänderna du får eller"
    "näe men det ökar ju förmågan att äta bra ju mer tänder man få.

"Men du behöver inte amma längre, hon ligger bara där för att det är mysigt."
    Men jag kanske vill amma

Så här höll hon på med angelina oxå förra året, att de inte ska vakna tidigt att de ska somna själva, att man ska strunta i barnet skrik och bara göra vad an själv känner för, så när angelina skrek när vi var där när hon var liten så testade hon mig genom att säga "blir du stressad av det här" och angelina gallskriker *suck*

Men det är inte min sköterska, jag bara råkar ut för henne varje sommar Jag har Helena på bvc rotebro och hon är kanon!!
  • noodle

Siljelin hihi jag märkte inte ens att du bytte bajsblöja ;) Och va läskigt med vagnen! Förstår att ni blev rädda, men vilken tur att hon landade på gräset! Det är ju som tur är ganska mjukt. Kommer ihåg när Felix var liten och rullade ur vår säng en gång och landade på hårt trägolv, hade grymt dåligt samvete då också :( Och så har han trillat ur spjälsängen också ner på samma golv, han tyckte det var kul att klättra. De tål mer än man tror, men det är alldrig kul när det händer något.

5088 ush va taskigt att folk tisslar bakom ryggen på dig bara för att du ser ung ut! D: De har ju inte en aning om hur gammal du är egentligen, och även om du HADE varit 18 så hade det väl inte varit deras ensak? Blir så arg på såna människor.

Ja det är verkligen skoj när man börjar med smakisar för första gången :) Man riktigt ser hur hjärnan arbetar där inne och de undrar vad de nu fått tag i.

Krodan oj men om ni var på bvc idag så såg jag er nog i väntrummet:) Det var en liten tjej där som hette Athena, la märkte till det ovanliga namnet och den söta lilla tjejen! Eva har jag inte träffat men hon låter ju helt störd!!! Herregud människan ska väl inte lägga sig i hur du ammar lr vad du ger för mat? Snacka om att ge dåligt samvete till nyblivna mammor.
    Men det finns en tjej på mvc som jag har jättesvårt för, och naturligtvis fick jag henne som bm den här gången. Så då bad jag faktiskt att få byta till Ullis som jag hade förra gången.

Svar på tråden Sollentunamammor!!