• Dulia

Sollentunamammor!!

Det skulle vara roligt att komma i kontakt med andra mammor som bor i Sollentuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-08 22:19:00:
    Även gravida är välkomna att delta i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-17 09:30:12:
    Fika- och presentationstråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html
  • Svar på tråden Sollentunamammor!!
  • Armino

Jag var också med i Våga Väga (väldigt kitchigt namn måste jag säga) tillsammans med Dulia. Och jag håller med henne. Det var superbra! Fast min bm var lite för mesig. Hon höll inte koll på att jag skrev matdagbok så då brydde jag mig inte om att göra det till slut. Och jag vet att jag egentligen skrev den för min egen skull, men är det ingen som kollar så tappar man ju rätt snabbt sugen att prestera något. Nu gick det iofs bra i alla fall. Jag gick upp 6 kg under graviditeten och har gått ned 10 kg från inskrivningsvikten efter det att Sköldpaddan tittade ut, så jag är nöjd. Nu kanske viktnedgången beror på att jag ammar. Men kilona är hur som helst borta Det som var bäst var ju vattengympan. Den såg man verkligen fram emot varje vecka! Och det var där man fick mest sporrning; av alla de andra som var med i projektet och som var i samma sits som en själv. Och bra samman hållning fick vi också, eller hur Dulia?

Den som söker, har tappat.
  • Dulia

Camabo, ja vi 7 som blev med först (visst är vi 7 st?) har väldigt bra sammanhållning. Dom andra har säkert lika bra sammanhållning dom men jag känner dom inte lika bra.

• AnkFisk

Måste fråga en grej om dagis för storasyskonen. Nu när Hanna börjar på dagis får hon ju gå fullt i 2 månader om jag fattat det rätt, men är det 2 månader från att syskonet föddes eller 2 månader från Hannas första dagisdag?

Och räknar jag sedan 60 dagar och på den 61:a dagen går hon ner på halvtid?

Pratade med någon kommuntant idag som förklarade att man själv anmäler när det är dags för halvtid. Okej, tack och hej sa jag, men sen dök tusen frågor upp när jag hade lagt på luren *s*

Är det förresten någon som utnyttjar de här 22,5 timmarna man kan välja för syskon som är under 3 år? Jag tänkte nog göra det, men hör gärna om lite erfarenheter från er!

• BeccaGrodan

AnkFisk: nu är jag inte helt hundra men tror att det räknas från när lillesyskonet föds, som sagt inte helt hundra...

Att man kan älska någon så mycket så fort!
  • Leia07

AnkFisk: Jag vet inte om det är samma i alla kommuner, men där jag jobbar så är det räknat från barnets födelse.

• AnkFisk

Okej, och då är det i så fall 60 dagar i sträck väl, inte 60 arbetsdagar?

• Leia07

AnkFisk: Precis, det är 60 dagar i rad.

• noodle

Krodan oj, jag som är jättestolt över att bara gått upp 4 kg vid v 20 ;) Min bm som jag hade förra gången var jättebra när det gällde sånt där, jag gick upp nästan 30 kg men hon fick mig inte att känna mig sämre för det utan sa att det var fullt normalt för vissa. Men en gång hade jag en annan, och hon fick mig att känna mig usel och tyckte att det var så hemskt när så unga tjejer gick upp och blev feta, unga tjejer skulle ju vara smala och snygga. Och då hade jag ju redan gått upp typ 20 kg så det var ju inte precis vad jag behövde höra.

• Modesty2000

Puh...hemkommen efter semester i Norrland så det tog sin modiga stund att läsa ikapp! Här hemma är det lugnt och skönt, Fia är en liten soltråle (i jämförelse mot tidigare) och lärt sig massor med nya grejer!
    Just nu har min bästa väninna på besök med karl och bebis på 5 veckor! Det känns underbart att få hålla i en liten skrutt igen, tyvärr känns det som Fias bebistid är bortblåst eftersom jag var väck av sömnbrist och hon skrek av magknip hela tiden. I morse vaknade loppan 4.30 för mat och somnade om...då gick jag in till Jenny med lilla vakna Irma och gosade med Irmis tills hon somnade och Jenny kunde somna om och då vaknade loppan lus igen och begärde mamma så jag antar att jag får försöka klämma in lite stödvila på eftermiddagen :D! Nu tänkte jag göra mig till och fixa fint i köket och förbereda scones till frukost...behöver smöra lite för mannen som är ett surt, argt helvete just nu...

• Krodan
    AnkFisk skrev 2007-08-08 19:25:06 följande:
    Måste fråga en grej om dagis för storasyskonen. Nu när Hanna börjar på dagis får hon ju gå fullt i 2 månader om jag fattat det rätt, men är det 2 månader från att syskonet föddes eller 2 månader från Hannas första dagisdag?Och räknar jag sedan 60 dagar och på den 61:a dagen går hon ner på halvtid?Pratade med någon kommuntant idag som förklarade att man själv anmäler när det är dags för halvtid. Okej, tack och hej sa jag, men sen dök tusen frågor upp när jag hade lagt på luren *s*Är det förresten någon som utnyttjar de här 22,5 timmarna man kan välja för syskon som är under 3 år? Jag tänkte nog göra det, men hör gärna om lite erfarenheter från er!
    Det är som många andra säger 60 dagar efter syskonetsfödelse. men nu blir jag nyfiken på vad du menar med de där 22,5 timme Är det de att om man har de hemma alla lov får man utökat till 22,5 timmar För annars är dte väl bara barn över 3 år som harrätt till 30 timmar
    Angelina och Athena är mina sessor
Svar på tråden Sollentunamammor!!