*Välkommen hit! :-D
Välkommen hit!
Välkommen hit!
Jihoo - var på föräldrautbildning (träff 1 av 3) igår och är SÅ glad!
En jättegullig barnmorska pratade om allt som man egentligen visste ganska mycket om, men på ett odramatiskt och avspänt sätt. Fick uppmaning om att börja packa BB-väskan - är det redan dags för det??
ElinN, var du där igår? (Det var ju så många par...) Vad tyckte du?
Triump, vi fick samma info. Ryggläge är tydligen "förbjudet" numera.
Det är nog rätt vanligt att man föder knä/fyrstående idag. Då utnyttjas gravidationen och mamman behöver inte jobba så mkt.
Om man föder stående/fyrstående/huksittande så har du fritt bäcken. Dvs ditt bäcken kan röra sig som det vill och på så sätt underlätta för barnet att komma ut.
Om du föder liggande, halvsittande i sängen eller liggande på sidan har BM god koll på dina vävnader men någon del av ditt bäcken ligger mot sängen och kan därför inte röra sig naturligt, det blir statiskt.
Denna gång ska jag kämpa för att få föda fyrstående, för då har BM (om hon är duktig) koll på mina vävnader men jag kan ändå gunga/röra mitt bäcken fritt.
BabyBjörn, jag var jättenöjd med Orginal till dotter, smidig att ta med och bra bärkonfort. Men jag påverkades av mina väninnor, både jag och sambo har dålig svank så stöd i ryggen är nog bra för oss.
Ska försöka sy bärsjal oxå.
/M
Föräldrarutbildning
Även vår barnmorska som höll i kursen känndes super bra och kunnig, vi kommer att gå 4 tillfällen a' 2timmar . Och som många sen tidigare påpekat så riktar sig mycket av infon till pappan, själv har man ju hunnit läsa på om vissa saker.
Så har man varit och simmat - härligt..i slutet var jag helt ensam i en bassäng m 6 banor*ler*...
Man får säkert ligga ner och föda, men det är inget som rek. eftersom
det inte är nån bra ställning... Det bästa är att följa barnets "linje"... stå framåtlutad mm... Att sitta på huk är jättebra, men sprickrisken är stor*huga*
På vår föräldrarutbildning så rek. bm att man tom i bilen på väg in skulle stå på alla fyra i baksätet för att hjälpa förlossningen på traven...
*gulp* Vi som lär få taxi*asg*...
Vi har fått en beg. babybjörn... mörkblå m som lite skotskrutigt på...är den bra?
Missisola klart er babybjörn är Bäst. jag rekar bland bekanta om att få låna eller köpa billigt, vill ha en begagnad. de är ju så dyra nyinköppt med tanke på vilken kort period man använder dem.
Vad härligt det låter med simtur, de har redan fyllt utomhus bassängen vid eriksdal, längtar till sommar sol och simturer där,
Missisola, hihi
Det skulle ju vara en syn. En nervös blivande pappa i framsätet och en knästående, högröd gravidis i baksätet... Vi har ingen bil så det blir taxi eller skjuts av kompis/svärföräldrarna (inte optimalt?) för oss också.
MIn man har köpt BBbjörn original och han tyckte att det var jätte bra
. Sen vi har föräldrargrupp ikväll. Hoppas vi får en gullig BM också
. Jag har varit hos BM igår. Det var jätte skönt för att allt är bra. Hoppas det stämmer. Det var farlig när man har urin infektion
.
Triump: Ja man måste ju simma vid Eriksdalsbadet om man vill simma i sommar - de stänger ju alla de andra baden... till midsommar...
Kommer i håg förra året innan baden öppnade så simma jag på mornarna vid Eriksdal innan jobbet ... det var så läckert för det var varmare i vattnet än på land så det kom ånga ur vattnet....
Ja vi hade tur - en manlig kollega gav mig deras babybjörn...jättesnällt...
Grejen är att sambon han fatta inte först att man ska ha den på magen*asg*....
Skönt att höra att det är fler som inte har bil...;) Många av vännerna har erbjudit sig, men det är ju liksom svårt att säga en tidpunkt - drutten kan ju behaga vilja ut anytime!!
F´resten - ny vecka 36! Ny magbild!! Tänk om Drutten kommer om ett par veckor så är det inte alls konstigt(men risken är väl inte så stor=/)
Vi diskuterade aldrig ställningar att föda i på min föräldragrupp. Enligt min kompis som födde för ett tag sedan så var ryggläge bäst för då kunde man trycka på med överkroppen och killen kan hjälpa till o hålla tag i nacken på tjejjen, enligt hennes bm som förlöste henne.
Usch vad svårt o veta sånt i förväg, man får nog prova sig fram då man väl är i den situationen.
Hej tjejer!
Idag ska jag till BB Stockholm på visning, spännande!
Vi har köpt en baby björn orginal, tyckte att den verkar bra!