• lill linda 82

*Välkommen hit! :-D

Välkommen hit!

• Svar på tråden *Välkommen hit! :-D
  • AiramE

Har också haft ischiasbesvär, fick då tipset att "göra kissande hunden" och det hjälpte faktiskt otroligt bra. Fick också tipset att stretcha rumpmuskel och det hjälpte med... Det var en massör som gav mig tipsen också så då kan man ju känna att det är lite mer seriöst : )

• lill linda 82

En liten beskrivning på hur det känns för mig...
    På mig flyttar sig smärtan runt i bäckenet. Har skarp smärta bak runt svanken/svanskotan. Ömmar, sticker/bränner o känns ibland som ett öppet sår. Beroende på hur mkt jag rör mig känns det ibland i höfterna, ljumskarna, och trycker jag fram i blygdbenet så gör det ont som tusan. Känns ungefär som om nån sparkat en mellan benen.
    Rör jag på mig mkt känns det som att ryggen ska gå av, det mesta onda på min högersida.
    Vissa dagar viker sig benet på mig då jag nyser/hostar eller när jag står rakt upp så kan det kännas som att benet vill glida ur led o jag får iskalla "strålar" ner mot foten. Svårt att beskriva, obehagligt är det ialf,o ont gör det.
    Svårt att gå i trappor, får ta ett steg i taget, som barnen.
    Ont att vända sig i sängen, bäckenet låser sig o benen följer inte viljan. Blir likadant om jag halvsitter i soffan, får antingen då tippa åt sidan o kliva upp baklänges eller min sambo får dra upp mig på benen snabbt.
    Kan inte börja mig framåt o plocka upp saker från golvet, då hugger det till o det känns som att högerbenen lägger sig fel i höften. Likadant om toalocket är nedfällt, då får jag stå baklänges,niga o sträcka bak armen plocka upp det.
    Ofta kan man ha en kombination av både foglossning o problem med ischiasnerven. Börjar man känna att det strålar mkt neråt benen så kan man be nån massera musklerna i skinkorna (jag vet att det låter knasigt... *s*) o ryggmusklerna så blir det oftast lite bättre, ialf på mig.

• Flizan82

Jag fick tips om att lägga en tenisboll under en skinka när man ligger ner i sängen och sakta rulla runt på bollen. DEt ska tydligen göra skitont men när man känner att det släpper lite så ska man byta skinka.

Min sjukgymnast förklarade att denna smärta beror på att skinkmuskeln är spänd på heltid och gör skitont (rent utsakt) att komma åt. så man måste försöka släppa spänningen i den med hjälp av massage. Men det kan vara svårt att göra det själv så då kan bollen vara till hjälp...

• Kvirre

Hurra för lill linda!! Vi kan ju inte klara oss utan den här tråden!!

Välkommen hmp80! Självklart ska du hänga på här!

Ang. motivation på jobbet så frågade jag en kompis med barn just det igår. Hon svarade att det går inte! Det är bara att lägga ner.

Är förkyld och inte blev det bättre av att det var kaos på jobbet idag.

• meh

Falsk ischias har jag redan haft och känner fortfarande av den ibland, framförallt när jag ska sova och vrider mig i sängen. Då kan det göra skitont (ursäkta språket). Det som hjälpte mot min ischias var att sitta med värmedyna, ngt som även bm rekommenderade.

Det jag känner nu är mer en trötthetskänsla i svanken och småvärk. Det känns bättre om jag går lite lätt böjd i ryggen, men inte om jag går rak. Funderar därför på om det kan vara början till foglossning , hoppas inte.
    Tur att man ska till BM på fredag, så man kan fråga henne.

Hoppas att ni har haft en bra helg allihopa.

• triump

halloj. bra drag där att skapa en ny tråd.. skall läsa ikapp mig nu..

• Mowglie

Hej å Välkommen hmp80!
    undrar just om det är bara vi med bf i juni som har krämper! och vi tycks lida av samma sak! ja det är ju tur att vi håller ihop och kan stötta varran.
    Idag har jag bara varit vaken ca 3 timmar, är det normalt eller.... är det fler som är såååå trötta som jag?

• triump

Välkommen hmp80

ont av ichiasliknande smärta och foglossningar tycks vara samtals ämnet. jag kan bara nicka och instämma. och hoppas på goda råd av sjukgjumnasten, som jag skall till i veckan.

vill tilllägga att jag numera är superhungrig hela tiden

sen vill jag meddela att vi äntligen köpt hem vagn, det vart en brio nova med hårdlift... vi är supernöjda. återstår att se om lillen blir det..

• Missisola

Hurra jag hittade den nya tråden!!!

Tack Lill Linda för den träffande beskrivningen av foglossning...
    Vet inte vad som hänt de senaste dagarna - men jag har väldigt svårt att bara gå till tunnelbanan...När jag sitter ner för länge kommer jag inte upp och på nätterna när jag ska vända mig i sängen eller gå på toa får jag ta sats för man kan typ inte röra sig. Känns som nån kickat en med stålhättor mellan benen. Plocka upp saker är out of question... Och hamnar jag på golvet så tar jag mig inte upp... Fråga mig inte vad jag ska ner på golvet och göra...sån är jag, men jag är vanligtvis en så aktiv person så jag tuffar på liksom...
    En fråga då... Är de BM man ska prata med ang. dessa besvär? Ska dit i morgon på besök.
    Vilken är den bästa motionen? Är det bra att simma eller....Har hört cykla är bra???
    Känner mig ganska värdelös just nu på jobbet och jag vill ha Juni NU*tjurar*

Jag har gått upp 14 kg sen jag jag testade plus... 9 sen inskrivningen...
    Men de är väldigt jämnt fördelade dessa kilon.... Tränar ju ganska mycket så... Jag ser det som en utmaning att gå ner dem efter födseln...Innan plusset hade jag gått ner 14 kg ...så jag vet hur jag ska göra =)

Måste krama alla hormonflickor.... Här är en till...men på mig slår monstret bara till på fredagar...I fredags sa det pang när sambon skulle ut och dricka lite öl med kompisarna...Preci när han skulle gå så börja denna varelse böla...Och vilken martyr man kan vara..
    Men jag tvinga i väg han ändå! Grejen är att jag vill ju göra de där sakerna..Dricka några öl på fredagen...i ställer orkar man bara krascha i soffan till Så ska det låta- som jag annars aldrig kollar på!!!
    *kramar ännu mer och påminner att det bara är HORMONER*

• Popflickan

Oj va jobbigt det låter... har kanske tur som inte har några sådana besvär. Har dock mer eller mindre ont i ryggen när jag sitter, speciellt på den här dumma kontorsstolen vi har hemma. Helt värdelös. Ingen stol verkar funka framför datorn. Vi ska dock köpa ny till nya lägenheten!

Svar på tråden *Välkommen hit! :-D