• InaSthlm77

Karriärsmamma?

Är du chef eller har annan ansvarsposition?
    Tycker du att ditt jobb är kul och vill göra karriär?
    Har du små barn som är det mest underbara som finns?

Undrar du ibland hur du ska få allt att fungera?

Jag är mamma till en underbar liten tjej född -06.
    Jag har också ett jobb som jag tycker är jätteroligt; som chef för en utvecklingsavdelning på ett amerikanskt mjukvaruföretag.

Kan man få allt eller måste man välja?
    Är det ok att tycka det är långtråkigt att vara mammaledig?
    Hur många barn kan man skaffa och fortfarande göra karriär?
    Kan båda parterna i ett förhållande göra karriär om det finns barn i familjen?

Tänkte att det var dags att starta ett diskussionsforum kring dessa och andra frågor som dyker upp när man funderar över sin situation och livspusslet.

Någon som är intresserad?

• Svar på tråden Karriärsmamma?
  • Ain

Ina: jo, om du sponstant har nagot rad om vad man absolut ska undvika eller tänka pa sa far du jättegärna berätta. I början när jag flyttade hit hade jag endel kontakt med Aupairer- sa jag har endel historier fran deras sida sa att säga (vilket för att vara ärlig avskräcker lite. Det är ju inte alla som är sadär jätteengagerade, medan endel verkar helt fantastiska med barn). Vad jag tycker verkar lite svart är att ha nagon som jobbar hemma hos en. Det är ju hennes eller hans arbetsplats, men samtidigt hemma hos oss...

MiaS: jo, tidskillnaden tror jag är det jag oftast kommer att fa problem med. Vi har ett "team conference call" varje onsdag fran 18:00-19:00 och dessutom ofta kontakt med folk fran tidszoner som ligger mycket efter var, sa det är lite svart att ga hem tidigare...
    Annars kan jag arbeta lite när det passar. Sa det är bra iaf.

• InaSthlm77

Välkommen MiaS!

Jag var hemma med min tjej i nästan 9 månader, och min plan är att inte vara hemma längre än 5 månader med nästa när den kommer. Visserligen har det gått så bra med min lilla tjej nu, hon har inga problem alls med att vara med pappa eller farmor eller någon annan, hade hon varit förtvivlad när jag gick på morgonen hade det nog kännts lite sämre. Som det är nu tycker jag att jag har det bästa av två världar

Cissi
    Sorry för sammanblandningen
    Prova www.greataupair.com för au-pair. Vi annonserade på arbetsförmedlingen, men vi ville inte ha ngn inneboende.
    Lycka till med jobbsök, måste vara motiverande att "vara ute på marknaden" när det är högkonjunktur

• InaSthlm77

Jobben måste verkligen ha dragit igång nu efter sommaren, svårt att få tid att surfa på FL

• Cissi76

Ina: Tack för rådet och det gör inget att du blandade ihop os lite. Det lär nog bli så att vi annonserar på arbetsförmedlingen om det skulle bli aktuellt eftersom vi inte heller vill ha någon som bor hos oss.

Ain vad har du hört kring au-pairer? Kan vara bra att veta vad man ska undvika. Håller med dig om att det känns lite konstigt att ha någon som har sin arbetsplats hemma hos en, men om det skulle bli aktuellt så får man väl vänja sig

Det blev inget med jobbet jag sökt. De hade anställt någon med mer erfarenhet av arbetsrätt, vilket tydligen hade varit jätteviktigt (framgick inte riktigt). Så det är helt ok, för arbetsrätt är inte min specialitet. Kanske något för dig Humma??

Men jag har sökt jobb som HR Manager på en stor global industrikoncern. Jag är SÅ intresserad av det jobbet för rekryteringsprofilen såg ut som om den var skriven med mig i åtanke och koncernen som sådan har ett arbetssätt som väl rimmar med mitt sätt att göra saker. Nåja sista ansökningsdatum är 7:e september så vi får hoppas!!

• 28april

Cissi76: Lycka till!!

Jag ska själv börja leta jobb så smått nu. Planerar ju att börja jobba igen vid årsskiftet och har väl som mål att inte gå tillbaka till mitt gamla alls.....vi får e hur det går....

• InaSthlm77

Lycka till Cissi, håller tummarna!

Vad letar du efter April28?

Jag är medlem i ett kvinnligt nätverk som verkar för att hjälpa kvinnor i näringslivet med att få jobb, avancera, bli starkare osv. Om någon av er är intresserad kan jag rekommendera er.

Appropå något helt annat; Någon som är med i LinkedIn?

• 28april

InaSthlm77: Söker en chefsbefattning inom ekonomi. Jobbar som ekonomichef nu. Sitter på koncernnivå på en liten internationell koncern. Måste sluta, liten kräver uppmärksamhet.

Hörs

• Cissi76

Ina är ni bara stockholmsbaserade?? Annars är jag intresserad.

Attans blev inget av jobbet. Så går det när man prenumererar på intressanta jobblänkar. Det var länkat direkt till annonsen och tydligen stod det på sidan innan att tjänsten var baserad i UK. Stod dock inget om det på annonssidan. Eftersom min profil var svenskinriktad tar de inte min ansökan vidare , men det gör inget för jag var inte intresserad av att arbeta i UK ändå. Dock sparar de mitt CV iallfall om en tjänst i Sverige skulle dyka upp.

• Cissi76

28 april: Glömde säga lycka till!! Vi kan peppa varandra nu under hösten eftersom jag också planerar börja arbeta efter årsskiftet.

• 28april

Cissi76: Absolut ska vi göra det:)

Svar på tråden Karriärsmamma?