• InaSthlm77

Karriärsmamma?

Är du chef eller har annan ansvarsposition?
    Tycker du att ditt jobb är kul och vill göra karriär?
    Har du små barn som är det mest underbara som finns?

Undrar du ibland hur du ska få allt att fungera?

Jag är mamma till en underbar liten tjej född -06.
    Jag har också ett jobb som jag tycker är jätteroligt; som chef för en utvecklingsavdelning på ett amerikanskt mjukvaruföretag.

Kan man få allt eller måste man välja?
    Är det ok att tycka det är långtråkigt att vara mammaledig?
    Hur många barn kan man skaffa och fortfarande göra karriär?
    Kan båda parterna i ett förhållande göra karriär om det finns barn i familjen?

Tänkte att det var dags att starta ett diskussionsforum kring dessa och andra frågor som dyker upp när man funderar över sin situation och livspusslet.

Någon som är intresserad?

• Svar på tråden Karriärsmamma?
  • 28april

VI ska dela 50/50 på föräldraledigheten. Jag tar första 8 månader eftersom jag ammar och min man tar nästa 8 månader. Tror att det är avgörande för att det ska funka att inte falla in i gamla könsroller mm.

Tyvärr har ju alldeles för många arbetsgivare en förlegad syn på detta med föräldraskap. Och bara det gör ju att kvinnan tvingas tillbaka mer än en man eftersom arbetsgivaren förutsätter att en kvinna inte vill satsa på karriär när de har småbarn. För en man tror jag tom att det kan vara tvärtom.

Lever med en underbar jämställd man och hoppas verligen att det förblir på det sättet. Svårt nog att kombinera kärriär och barn utan att ha jämställdhetsproblem med mannen med:)

Jag är ju 31 drygt och visst är det så att det är nu många intressanta erbjudanden börjar komma. Har fått två st under min graviditet (före det var officiellt och syntes) men tyvärr har det ionte blivit nåt då jag har sagt att jag är gravid. Men man får ju hoppas att erbjudanden fortsätter komma. Hoppas det kommer ngt lagom tills min mammaledighet är slut:)

• InaSthlm77

28April

Håller tummarna då

• fjutt

Jag är gärna med i den här tråden. Om knappt en månad ska jag börja jobba igen efter ett års mammaledighet med barn nr 2. Det har hänt en hel del på jobbet under tiden jag varit borta, bl a nya chefer och omorganisation, så det ska bli roligt att komma tillbaks!

• humma

28april; jag fick mitt erbjudande nu i juni, hade annonserat att jag skulle komma tillbaka lite mer regelbundet i aug/sep, så jag håller tummarna för dig också

Vi har här hemma inte delat alls på föräldraledigheten, det har fungerat bra än så jag hoppas det håller i sig...!
    Jag vet inte om det är optimalt att leva som vi gör men nu är det som det är och maken har svårt att hitta något likvärdigt i Sverige. Det fungerar bra och jag fick ju som sagt erbjudandet från en arbetsgivare som känner mig och mitt sätt att leva.
    Jämställda hemma? Antar det även om det ibland mest beror på att min städhetströskel är högre än makens, mycket högre!

Fjutt, kul att komma tillbaka! Jag ser också fram emot det även om jag har arbetat lite hela tiden. Hur gamla är barnen?

• 28april

Hur har ni andra gjort med föräldraledigheten? Delat?

Gör er man också karriär? Vi är lika mycket karriärsmänniskor båda men hoppas att vi ska kunna dela lika på t ex hämta/lämna dagis och VABning.....

• 28april

Undrar en sak till. Hur tänker ni göra när föräldraledigheten är över? Ska ni jobba heltid/deltid?

• InaSthlm77

Tanken var att vi skulle dela rakt av; 9 månader var. Men min man fick ett fantastiskt erbjudande direkt när dotter föddes (ja, han vill också göra karriär). Jag ville dock inte göra som alla andra som faller till föga och då tar hela så jag höll fast vid mina 9 månader och sa att han fick lösa det. Nu blev det så att makens mamma tog den första månaden. Sedan tog maken tre månader, där är vi nu. Och till hösten kommer vi att ha en barnflicka. Vi träffade en toppentjej igår! Hoppas att hon vill ha det och att allt blir bra!

Vi tänkte ha barnflicka fram till dotter är et och ett halvt, sedan blir det förhoppningsvis dagis, om vi få plats...

Vi har pratat mycket om det här med föräldraansvar och min rädsla för att behöva ta hela ansvaret. Vi har kommit överrens om at dela upp VABbningen på antingen veckor eller veckodagar. Så att jag vet att om hon blir sjuk nästa vecka så är det mitt ansvar och jag bör inte lägga in några arbetsresor eller viktiga kundmöten då. Hoppas att det kommer fungera i praktiken. Någon annan som har ett bra råd?

Humma,

Jag har också denna fantastiska gåva att vara gift med en man med lägre tröskel, han är snudd på pedant...

• fjutt

28april>> Vi har inte delat föräldaledigheten rakt av, jag är hemma mer men när vi börjar jobba sedan ska vi båda gå ner på deltid, ca 80%. Hur vi ska dela upp VAB, däremot, har vi inte diskuterat. Vi kommer att ha två barn på dagis så det känns som det kommer att bli en del förkylningar.

• InaSthlm77

Jag och min man har bestämmt att vi inte ska gå ner på deltid. Vi har båda sådanan jobb att det sällan blir 40-timmars arbetsvecka, dessutom jobbar man ofta lite när man kommer hem eller funderar över problem, svarar i telefon osv. Att gå ner till deltid skulle bara betyda mindre pengar och lika mycket jobb. Men jag kan bestämma själv över min arbetstid och jobba hemma, så jag tror det kan fungera ändå.

• Ain

Det är ju smart att dela upp det sa pa veckor, att man vet vem som har ansvar - just sa att man kan planera. Jag har iof "turen" att oftast ha möten per telefon, och ofta relativt sent pa dagen da vi har mycket att göra med USA och Sydamerika. Sa antingen kan jag göra dem hemifran, eller sa kan vi göra sa att jag är hemma till mitten av em, och sedan jobbar jag pa em och kvällen medan mannen far ga hem tidigare och ta eftermiddags och kvällskiftet.

Hur har ni tänkt göra med resor? Min man reser mindre ofta än jag, sa det kommer inte att vara nagon risk att vi bada är borta samtidigt. Men jag kommer nog ända försöka resa sa att jag är borta över natten sa sällan som möjligt.

Svar på tråden Karriärsmamma?