• InaSthlm77

Karriärsmamma?

Är du chef eller har annan ansvarsposition?
    Tycker du att ditt jobb är kul och vill göra karriär?
    Har du små barn som är det mest underbara som finns?

Undrar du ibland hur du ska få allt att fungera?

Jag är mamma till en underbar liten tjej född -06.
    Jag har också ett jobb som jag tycker är jätteroligt; som chef för en utvecklingsavdelning på ett amerikanskt mjukvaruföretag.

Kan man få allt eller måste man välja?
    Är det ok att tycka det är långtråkigt att vara mammaledig?
    Hur många barn kan man skaffa och fortfarande göra karriär?
    Kan båda parterna i ett förhållande göra karriär om det finns barn i familjen?

Tänkte att det var dags att starta ett diskussionsforum kring dessa och andra frågor som dyker upp när man funderar över sin situation och livspusslet.

Någon som är intresserad?

• Svar på tråden Karriärsmamma?
  • InaSthlm77

Om jag varken hämtar eller lämnar försöker jag vara hemma vi 1730, åker vid 0700. Det blir ju alldeles förfärligt länge...
    Vad är dte för stök på jobbet?

• Ain

Ina: jo, jag kan tänka mig att det är mycket jobbigare än man tror innan... Men om man i alla fall känner att man litar pa den som passar ens barn sa är det kanske lite lättare. Hoppas det känns bättre om ett tag da du ser hur barnet reagerar och det vant sig lite.

Förresten har vi hittat vikare ocksa, sa nu känns det ganska bra det här. Hoppas att det fortsätter sa...

• Cissi76

Ina: Hoppas att det känns bättre nu. Det ÄR jobbigt när man ska lämna sina små. Var förresten på intro för nätverket igår och det känns jättebra! Så tack för inbjudan.

Här i tråden verkar det lugnt, men det är klart, är man karriärmamma så är man.

• InaSthlm77

Bättre nu med barnflicka, Siri verkar må jättebra och blir glad när hon kommer på morgonen

Maken reser mkt på Moskva och vill att jag ska föja med över en helg. Jag vet hur mycket det betyder att ens andra hälft har varit på plats och vet vad man pratar om så man kan ha samma referenser, och visst vore det underbart att bara vara vi två i några dagar och äta goda middagar, gå på Bolschoi, men jag har faktiskt riktig ångest fär att åka ifrånb lillskrutt i tre dagar. I somras var maken och lillskrutt borta i en vecka och det var inga problem alls för mig (lillskruttan verkade inte bry sig men det här känns mycket jobbigare. Maken verkar inte se det på samma sätt...

• kottismamma

Hej alla
    Vilken underbar tråd!
    Att få vara "karriärsmamma" UTAN att bli dömd. Här vill jag vara med och skriva.
    Jag har två barn. Emilia är 3 år och Leonie är 10 mån. Ägera även ett eget företag där vi säljer och installerar värmepumpar. Jag har med andra ord högsäsong nu och Leonie är för liten för dagis. Har anlitat en "nanny" som passar henne 2 dagar i veckan så att jag kan arbeta. Övriga dagar jobbar jag det jag måste med henne "på armen".
    Livet har varitett rejält puzzel och ibland kände man sig värdelös. Jag gjorde ju det mesta lite halvdant! Allt blev bättre när jag hittade min nanny. Nu arbetar jag "ordentligt" när jag ska det och leker för fullt de dagar tjejen är hemma.
    Jag är så nöjd med vårt upplägg och jag mår så mycket bättre nu. Har aldrig varit en hemmamamma utan älskar mitt jobb och tycker det är underbart att få jobba lite.

Nu ska jag åka iväg med barnen!
    // Åsa

• isa275

Här vill jag också vara med! Har aldrig sett mig som en karriärsmänniska, men det är jag nog. Jag doktorerar men är fn hemmamamma med min snart 9-månaders bebis. Sambon o jag hade tänkt att dela på föräldraledigheten, men 3v efter dotterns födelse fick han ett riktigt bra jobb i Stockholm, vi bor i Gbg, så sen dess har han jobbat borta mån-tors ungefär. Och ska bara va pappaledig i ca 3 månader, så vi har verkligen fallit in i traditionella roller. Jag älskar mitt projekt och har väl i hjärtat alltid velat fortsätta med en karriär inom forskning, men vet inte hur det ska gå ihop! Just nu sitter jag i Longyearbyen på Svalbard (lämnade min dotter för första gången!!) jag blev inbjuden för att ge några föreläsningar på universitetscentret här. Kul, men har råkat på en rejäl mjölkstockning med hög feber o frossa o mår riktigt risigt. SÅ typiskt och känns som en knäpp på näsan för att jag "lämnade" dottern med sin far några dagar. Men dåligt samvete, det hör väl till när man är morsa/karriärmorsa..

Barnflicka låter ju nästan för bra för att va sant! Jag älskar att va hemma med Elsa (eller gööör jag det eg..hmm) men jag skulle må så himla bra om jag fick gå till jobbet en dag i veckan el så!

• InaSthlm77

Varmt välkommen Åsa!!!

Skönt att det fungerar för dig nu! Här försöker vi tipsa och lyssna, det kan vara lite tyst ibland; vi är ju alla sådana busy babes men skriv när du känner för det så hakar vi på!

Cissi,

vad kul att WIN verkar bra för dig, jag var aktiv innan jag fick smått, men nu har det varit dåligt, hade tänkt ta upp det igen nu under hösten för de har verkligen bra grejer!!!

Massor av kramar allihopa i höstrusket...

• InaSthlm77

Humma,

hur gick det med inskolningen?
    ...och pressen på jobbet???

• InaSthlm77

Välkommen isa!!

Vad det rör på sig i tråden idag.

Jobbigt med mjölkstockning Men spännande med svalbard. Vad forskar du på?

Vi ramlade också snabbt in i könsrollerna, maken har lovat bättring till nästa bebis, vi får se...

Jag har det väldigt bra för vi är två familjer som är nära varandra som delar på hämtninbg lämning och sen har vi barnflicka heltid (betalad av Nacka kommun tack så mkt). Men som någon sa, det är synd att man ska leva med det dåliga samvetet. Men det är ju så kul på jobbet...

lite svammel där, ursäkta.

ps. älskar namnen Elsa och Leonie

• kottismamma

Här hemma är det också jag som tar det största ansvaret för hem och barn.Jag har en väldigt knivig situation då jag och min man äger företaget ihop och ju mer min man jobbar dessto bättre går det ju för oss, MEN det blir ju jobbigt för mig som person!
    När han kommer hem 21.30 efter en hel dag så är jag som person skitsur för det har varit jobbigt hemma och det är ibland tufft att lägga två barn. Men, företagsÅsa blir jätteglad för han har sålt massor!
    Det är dessutom jag som bokar in alla jobb på min man så jag sitter liksom på två stolar!
    Nu har vi ju högsäsong under höst/vinter och då är jag inställd på ett helveteshalvår. Under vår/sommar är det lugnare och då får familjen lite mer kvalitetstid!

InaSthlm77: Kul att du gillar vår dotters namn!

Svar på tråden Karriärsmamma?