• InaSthlm77

Karriärsmamma?

Är du chef eller har annan ansvarsposition?
    Tycker du att ditt jobb är kul och vill göra karriär?
    Har du små barn som är det mest underbara som finns?

Undrar du ibland hur du ska få allt att fungera?

Jag är mamma till en underbar liten tjej född -06.
    Jag har också ett jobb som jag tycker är jätteroligt; som chef för en utvecklingsavdelning på ett amerikanskt mjukvaruföretag.

Kan man få allt eller måste man välja?
    Är det ok att tycka det är långtråkigt att vara mammaledig?
    Hur många barn kan man skaffa och fortfarande göra karriär?
    Kan båda parterna i ett förhållande göra karriär om det finns barn i familjen?

Tänkte att det var dags att starta ett diskussionsforum kring dessa och andra frågor som dyker upp när man funderar över sin situation och livspusslet.

Någon som är intresserad?

• Svar på tråden Karriärsmamma?
  • InaSthlm77

Jag känner så väl igen det där med konflikt mellan logik- människan i en och känslomänniskan. Som att ha en liten djävul och ängel på vardera axel...

• ulwall

Hej!!

Äntligen några som förstår!!!!

Jag jobbar på en bank och har en chefsroll.. Har barnen Emelie 3 år och Wilma 2 månader. Skall börja jobba igen i november, då skall min man vara hemma tre dagar i veckan och jag i två.
    Folk runt omkring tycker jag är helkonstig som skall börja jobba snart och jätte knäpp som saknar jobbet.

Men jag kan väl älska mina barn lika mycket ändå... Det är ju inte dem jag vill bort ifrån.. Jag älskar bara mitt jobb och det värsta jag vet är att inte ha något att göra (pratar inte om disk, städning, tvättning och dul dock...)

• InaSthlm77

ulwall,

precis! Att veta att man är såååå duktig på något annat som är så kul och mest spendera dagarna med städ och disk... Jag hade en period unde min mammaledighet när jag försökte få bebis att dricka bröstmjölk längre och pumpade i en månad (lång historia) och då gjorde jag verkligen ingenting annat än pumpa, mata, diska. Verkligen givande och utvecklande

• svalan77

Hej,
    håller med de föregående inläggen! Man vill vara överallt hela tiden! Jag "tröttnade" på att vara hemma redan efter 6 veckor. jag jobbar nu på distans men är inne på jobbet ca en dag i veckan. antigen har jag med mig sonen eller så är han med sin pappa.

Jag tycker också man känner av det sociala trycket: man är knäpp om man börjar jobba tidigt, men om man inte delar föräldraledigheten är man omodern- lite svårt att få ihop.

inaSthm77: Grattis! när är beräknad nedkomst? Var det ni som hade barnflicka från kommunen? hur fick ni det, finns det inga dagis tillräckligt nära eller vad är det för kriterier?

• InaSthlm77

21 Maj

Nacka har väldiga problem med att lösa barnomsorgsgarantin, så de erbjuder alla, utan undantag, att fixa det hela själva (självklart lite pappersexercis men det är inga orimliga krav som ställs), så får man 95 000 kr per år och barn i ersättning.

Vi har nu en barnflicka som tar hand om vår dotter och ett barn till (Siris kusin), hemma hos oss. Hon bor inte inneboende utan kommer enligt ett fast schema. Funkar faktiskt jättebra, men vi vill få in dem på dagis så småningom.

Vad sysslar du med svalan?

• svalan77

Jag jobbar inom statlig verksamhet som chef över ett team med systemutvecklare. Vi är ca 12 personer, jag skriver ca för inom IT går det snabbt att bli av med folk. Dessutom är hela gruppen 30 + 5 så vi avlöser varandra med föräldraledigheten Cool.

Vi sysslar mest med utveckling och administration av databaser men också en hel del med programmering och systemtuveckling.

Största fördelen med jobbet är att det är högt i tak och mycket flexibla tider så länge man utför det man ska.

• InaSthlm77

Svalan,

låter bra

Jag är också chef för systemutvecklare. 7 st.

• Ain

Grattis Ina! Vad kul!

Ja, ska bli intressant att se hur det blir med könsrollerna hos oss efter bebis är född. Just nu är det ganska ok, även om det är han som sysslar mest med bilen och de tekniska sakerna och jag lite mer med de dekorativa sakerna och trädgarden. Men de vardagliga sakerna som handla, städa, plocka ur diskmaskinen osv gör vi bada. Och han "ser" vad som behövs göras själv. Jag har nog haft tur, för ganska manga österrikare är inte alls sa. Och hur han har lyckats lära sig det är en gata, för hans mamma är sa mycket österrikisk hemmafru som det kan bli. Han far inte ens steka pa korv när han är hemma

Men jag hoppas det funkar. Vi hade en tjej som kom och städade en gang i veckan tidigare, men sa flyttade hon. Vi ska försöka hitta nagon annan för det var sa himla skönt att slippa endel av städningen.

Svar på tråden Karriärsmamma?