• InaSthlm77

Karriärsmamma?

Är du chef eller har annan ansvarsposition?
    Tycker du att ditt jobb är kul och vill göra karriär?
    Har du små barn som är det mest underbara som finns?

Undrar du ibland hur du ska få allt att fungera?

Jag är mamma till en underbar liten tjej född -06.
    Jag har också ett jobb som jag tycker är jätteroligt; som chef för en utvecklingsavdelning på ett amerikanskt mjukvaruföretag.

Kan man få allt eller måste man välja?
    Är det ok att tycka det är långtråkigt att vara mammaledig?
    Hur många barn kan man skaffa och fortfarande göra karriär?
    Kan båda parterna i ett förhållande göra karriär om det finns barn i familjen?

Tänkte att det var dags att starta ett diskussionsforum kring dessa och andra frågor som dyker upp när man funderar över sin situation och livspusslet.

Någon som är intresserad?

• Svar på tråden Karriärsmamma?
  • InaSthlm77

onehappen,
    om du känner att tråden kan ge dig något är du varmt välkommen!

Humma,
    jag har haft tur; jag har alltid kännt att det varit en fördel att vara tjej. Men jag är inne på ett väldigt mansdominerat område; finans och IT tillsammans, så då sticker man ut som tjej. De få tjejer som finns på min arbetsplats håller ihop och hjälper varandra uppåt...
    Men jag har hört hemska historier om hur illa tjejer kan behandla andra tjejer som "vill upp".

En väninna till mig berättade att det är standardexempel 1A i "härskarteori"; de som tillhör en subgrupp som är underställd den härskande subgruppen blir elaka om någon ur den egna gruppen försöker göra ett kliv till den härskande...

Det finns tydligen kurser för att lära sig känna igen härskarteknik och hur man bemöter det i praktiken. Exempel på härskarteknink: förlöjliga medlemmar ur subgruppen (jag tycker att lilla du ska...), ignorera medlemmar ur subgruppen (inte låtsas som man hör att någon säger något eller börja prata mitt i det någon försöker säga) mycket spännande!

• humma

Ina, vilka ormbon det finns ibland..
    Vår bransch är ganska mansdominerad men jag sitter på HQ där man samlat tex ekonomiavd. Behöver jag säga att det är ganska mycket kvinnor just där?
    Men ibland är dessa situationer delvis orsakade av att man har en chef som inte vill ta i problemen heller.
    Ska hålla koll på vilka som ev använder sig av härskartekniken, se hur man bemöter det sen!

Inser dock med min tjänst så blir man rätt så ensam, ofta har man info som är känslig, man vet mycket om anställda och vill inte att de ens ska inbilla sig att man pratar om dem. Dessutom är det ofta jag som får säga absolut NEJ ibland när vissa tar sig lite väl mycket friheter.
    Nu nafsar vår sköldpadda mig i tån, han vill nog ha lite uppmärksamhet! (Dvs sallad!!!)

• onehappen

humma, jo jag har också inställningen att det ska spela roll att jag är där om man ändå jobbar så..

Nu vet jag ju inte hur lång tid det tar innan nr 2 kommer, men vi satsar på det nu (de få stunder man hm nu lyckas få till det utan en viss 1-åring som ligger som ett förkläde emellan..) och då blir det knappt 2 år mellan dem. alltså 1 år mammaledig, 1 år jobb på deltid 50-70% och sen ca 1 år mammaledig igen och deltid efter det..

det är det som gör det så svårt att löneförhandla just nu mitt i det tycker jag trots att man har helt rätt kompetens på marknaden (för närvarande iaf..)

hur många små har du?

• onehappen

humma, jo jag har också inställningen att det ska spela roll att jag är där om man ändå jobbar så..

Nu vet jag ju inte hur lång tid det tar innan nr 2 kommer, men vi satsar på det nu (de få stunder man hm nu lyckas få till det utan en viss 1-åring som ligger som ett förkläde emellan..) och då blir det knappt 2 år mellan dem. alltså 1 år mammaledig, 1 år jobb på deltid 50-70% och sen ca 1 år mammaledig igen och deltid efter det..

det är det som gör det så svårt att löneförhandla just nu mitt i det tycker jag trots att man har helt rätt kompetens på marknaden (för närvarande iaf..)

hur många små har du?

• humma

Ahh, lycka till med syskonet när det nu än blir, snart får vi hoppas då!

Jag har långt mellan våra tjejer, E som är född 98 och M som är född 06!! Så jag har ganska mycket hjälp med att hålla lite koll på vilda M. Och det behövs!

• InaSthlm77

Nu åker jag på 2 veckors semester utan uppkoppling. Hoppas att jag inte regnar bort
    Kram!

• Angelgirl13

Här har det varit lite dött ett tag!

Det där med härskarteorier är verklgien intressant, om än skrämmande. Jag kan inte erinra mig om att jag personligen stött på det, men jag har istället blivit nedtryckt av en chef som bytte "mobbingobjekt" (och även "bästis") med jämna mellanrum. Undrar om det kan ses som en sorts härskarteknik att klanka ner på sina anställda så att de ska "inse" att chefen är the one and only som är lyckad och duktig. Eller så handlar det helt enkelt bara om en chef med extremt låg självkänsla som måste trampa på andra för att känna sig högre upp...

Lite svammel från mig för att puffa upp tråden

• svalan77

Hej,
    hoppar gärna in i denna tråd också. Kul med likasinnande. Jag är snart 30 med son på tre månader. Jag är civilingenjör och mellanchef inom statlig verksamhet. Ska läsa ikapp om jag hinner.

• humma

Tillbaka från Skåne! Tog en tripp ned för att känna på havsluften och hälsa på goda vänner. Maken kunde komma ifrån England ett par dagar och det var ju smidigt att flyga till Kastrup och sedan träffa oss på andra sidan sundet.
    Var skönt, vet att när jag börjar jobba "på riktigt" så blir det ganska lite tid för varandra. Vi blev båda lite sugna på ett litet ställe i Skåne men inser att det blir för mycket att hinna med.

Härskarna har jag stött på någon gång och även sett det från sidan på vår arbetsplats. Otäckt att vi inte beter oss bättre. Hoppas jag slipper se det nu. Har under veckan blivit varse om ett annat problem som kan uppstå och det är när någon inte uppfyller kraven riktigt och praxisen på arbetsplatsen är att INTE ta upp det med personen utan man börjar leta upp sätt att omplacera denna. Gaahh, tänk om det gäller en själv nästa gång????
    Har ni bra feedback på era jobb, någon över er som ni känner er förtrogen med?
    Jag får försöka ta tag i det när jag kommer tillbaka men får nog de det som en långsiktig plan. Där vänder vi inte gärna på något i rödaste rappet....
    Och så är det snart dags för inskolning, både maken och jag oroar oss lite grann. Vet att det nog kommer fungera men jag är en riktig hönsmamma.

Svar på tråden Karriärsmamma?