• InaSthlm77

Karriärsmamma?

Är du chef eller har annan ansvarsposition?
    Tycker du att ditt jobb är kul och vill göra karriär?
    Har du små barn som är det mest underbara som finns?

Undrar du ibland hur du ska få allt att fungera?

Jag är mamma till en underbar liten tjej född -06.
    Jag har också ett jobb som jag tycker är jätteroligt; som chef för en utvecklingsavdelning på ett amerikanskt mjukvaruföretag.

Kan man få allt eller måste man välja?
    Är det ok att tycka det är långtråkigt att vara mammaledig?
    Hur många barn kan man skaffa och fortfarande göra karriär?
    Kan båda parterna i ett förhållande göra karriär om det finns barn i familjen?

Tänkte att det var dags att starta ett diskussionsforum kring dessa och andra frågor som dyker upp när man funderar över sin situation och livspusslet.

Någon som är intresserad?

• Svar på tråden Karriärsmamma?
  • humma

Är lite förälskad i Skåne faktiskt. Inte många dagar sedan jag satt och funderade på om vi skulle köpa något litet i Skåne. Men över en lunch inne i Malmö med maken som skulle flyga hem från Kastrup så kom vi fram till att just nu är det för mycket.
    Men om man kunde köpa ett ställe någongång vore det ju toppen!
    Skåne varje sommar blir det iallafall, kanske en Skåneträff nästa sommar?

• Cissi76

Oh ja det hade varit trevligt!! Verkar som om det är en del här i tråden som semestrar i skåne.

• InaSthlm77

Välkommen Cissi!

Jag är också Uppsaliensare

• Cissi76

Ina: Trevligt!! Är du infödd eller har du flyttat dit??

• onehappen

En fråga, är/var alla i den här tråden jättemotiverade och sugna på att börja jobba efter semester/föräldraledig?

Jag har ett litet problem. Jag är projektledare och när jag går tillbaka till projektet efter 2 månaders ledighet måste jag motivera "mitt" team för att vi ska ro projektet iland. Har en del idéer omkring det, men problemet är att jag själv inte alls är motiverad att gå tillbaka till jobbet. Allt jag vill är att vara hemma med min 1-åring! (vilket inte är möjligt, så jag har inget val)

Hur ska man motivera andra när man själv inte är särskilt motiverad? Jag tror nog min egen motivation så småningom kommer tillbaka men det är just NU den behövs..

hjälp..

• Ain

Jag och min man har ett litet dilemma. Han skulle behöva aka pa konferens i oktober. Bebisen ska komma i november. Själva konferensen är da det är 5 veckor kvar till BF. Det är en stor konferens, som är ganska viktig, men tyvärr är i USA, och inte heller i nagon stad där man snabbt tar sig tillbaka till europa

Självklart är inte konferensen sa viktig att han inte kan stanna hemma, men det känns inte som att det är sa jättestor risk att bebisen verkligen kommer 5 veckor innan, och da vore det ju synd om han inte akte.

Jag tänkte att man kanske kunde höra med läkaren nagon vecka innan själva konferensen och om han da tror att det inte är nagon risk kan maken aka. Men om läkaren ser att jag börjat öppna mig eller nagot far han stanna hemma...

Vad tror ni? är det värt att riskera? En konferens är ju ända bara en konferens, och det vore ju faktiskt lite katastrofalt om han skulle missa förlossningen. Hur stor chans är det att bebisen kommer 5 veckor tidigt? Nagon som känner till nagon sida med statistik kanske?

Ahh, skulle varit sa mycket lättare om det antingen varit närmre BF eller längre ifran. Nu är det precis sadär mitt emellan...

• InaSthlm77

Cissi,

jag pluggade där, nu är jag tillbáka i Sthlm.

Jag var väldigt motiverad att gå tillbaka till jobbet, men jag förstår att det är jobbigt när man inte känner så! Försök tänka på alla saker som är bra och positiva med att sätta igång? Kan du ta in någon extern motivation för kick offen?

Jag tror att det är väldigt liten risk att den kommer 5 veckor för tidigt, frågan är om du vågar släppa iväg honom så länge det finns en risk över huvud taget

• Mallemus

hej alla karriärmammor...
    Idag har jag börjat jobba heltid igen efter 2,5 år föräldraledighet (2 barn) och 4 månader på halvtid... känns konstigt.
    Min karriär känns för tillfället ganska begravd... så nu gäller det att kavla upp ärmarna och börja visa framfötterna. Hur man skall få ihop hämtning, lämning på dagis med heltid och 1 timmes pendling på heltid överstiger min fattningsförmåga... men på något vis måste det ju gå?! Andra gör det ju!!!

• InaSthlm77

Välkommen Mallemus

Vi tror att det går!!!

Svar på tråden Karriärsmamma?