• InaSthlm77

Karriärsmamma?

Är du chef eller har annan ansvarsposition?
    Tycker du att ditt jobb är kul och vill göra karriär?
    Har du små barn som är det mest underbara som finns?

Undrar du ibland hur du ska få allt att fungera?

Jag är mamma till en underbar liten tjej född -06.
    Jag har också ett jobb som jag tycker är jätteroligt; som chef för en utvecklingsavdelning på ett amerikanskt mjukvaruföretag.

Kan man få allt eller måste man välja?
    Är det ok att tycka det är långtråkigt att vara mammaledig?
    Hur många barn kan man skaffa och fortfarande göra karriär?
    Kan båda parterna i ett förhållande göra karriär om det finns barn i familjen?

Tänkte att det var dags att starta ett diskussionsforum kring dessa och andra frågor som dyker upp när man funderar över sin situation och livspusslet.

Någon som är intresserad?

• Svar på tråden Karriärsmamma?
  • 28april

Go morron:)

Tillbaka från semester. Vi gjorde en tripp ner till småland där vi båda har släkt. Oscsars mormor och morfar bor där bl a och de avgudar sitt första barnbarn. Skönt med lite avlastning så man kan dricka en kopp kaffe i lugn och ro eller ta en dusch. I ofs dricker jag kaffe i lugn och ro nu, putteliten sover för ovanlighetens skull vidare efter första morgonmålet:)

Ja, feed-back ja. Det kunde ju vara trvligt att få sådan någon gång. Har i övrigt en bra chef och vi fungerar bra ihop men feed-backen lyser med sin frånvaro. Detta tycker jag är jättetrist eftersom man saknar denna för att kunna vidare-utvecklas som chef och anställd. Dock har jag fått igenom mina lönekrav så jag får väl utgå från att det betyder att jag gör ett OK jobb iaf.
    Humma: hur tänker du "ta tag" i det? Jag skulle också vilja förändra men vet inte hur det ska gå till. Det jag gör är att försöka vara den chef för min personal som jag skulle vilja att min chef var mot mig. Detta i hopp om att det ska smitta av sig....men det tar väl en evighet, suck.

Nej, dags dricka upp kaffet så jag hinner bli klar innan liten vaknar.

• humma

28april:
    Tänkte försöka "ta tag" i just det problemet genom att jag är den som alla avdelningschefer vänder sig till för att få råd och stöd i hur man hanterar knepiga situationer. Min plan är att öppna upp dialogen mellan chefer och anställda genom att fungera som mellanhand om ämnet känns jobbigt. Då får den anställde en möjlighet att få vara delaktig i processen och avd-chefen slipper ta samtalet själv i första skedet.
    Låter som en mastig plan, jag vet men känner att jag måste börja någonstans. Hellre tar jag det samtalet än kallas in senare och får omplacera någon utan att den har hunnit fatta någonting.
    Sedan finns det exempel där vi har försökt men personen inte kan eller vill förstå överhuvudtaget, då gäller det att stålsätta sig.
    Feedback måste komma in på någon form av utvecklingssamtal men den måste jag känna mer på.
    Jag kommer däremot inte ha en given sits OM det skulle handla om mig............
    Hoppas jag slipper den problematiken!!!

Appropå dusch och kaffe så kom maken hem idag och jag fick duscha och tvätta håret i lugn och ro!!
    Sedan är jag sent ute nu men efter två avbrutna kaffepauser så ska jag dricka en stor latte nu!!
    Mysigt, synd bara att mina Greys Anatomy boxar är slut...
    Kanske kan titta om på mina favorit avsnitt?

• InaSthlm77

Godkväll!
    Tillbaka från semestern i idylliska lilla Torekov i Skåne, vi fick lite fint väder till slut!!!

Välkommen svalan!

Ja, tillbaka till verkligehten, jobbet och inskolning för några...

Ush, vilken situation ni måsta ha Angel!
    Bra chefer är det ju tyvärr ont om, jag har haft turen att ha väldigt bra chefer som har stöttat mig, men det är ju alltid bra att vara en bra chef i medlut, vad gör man när man har riktiga problem med någon? Vi tränade något liknande på en managementkurs jag gick, med rollspel, och det är verkligen väldigt svårt, till och med när man bara "spelar".

• humma

Välkomen hem Ina, vi körde på Viken, Mölle och Höllviken i Skåne!!

Var din managementkurs något att ha förövrigt?
    Svårt att hitta bra kurser tycker jag.

• InaSthlm77

Visst älskar vi Skåne!

Jag var mkt nöjd med kursen, det var en kombinerad management och karriärskurs; effektivisera och optimera sitt arbete, stressa mindre, bygga nätverk, coacha, lära känna sig själv och ledarskapsrollspel. Därefter följde kursledarna upp under ett halvår! med coaching. Kursen var specialskräddad för en liten grupp på mitt företag. Manne & Palmqvist hette företaget som höll i det. Jag har även gått en annan kurs i deras regi som hette "Effective Speaking" kombinerad "hålla tal" och sälj-kurs; otroligt bra, de filmar allting man gör och gör en uppmärksam på små detaljer som avslöjar en eller ger tips osv. Väldigt läskigt att se sig själv hålla föredrag, kan verkligen rekommenderas!

• Angelgirl13

Vad trevligt att så många av er har varit i Skåne. Själv är jag född och uppvuxen i Helsingborg, men har av en slump (?) hamnat i Blekinge...

Ina: Ja, den chefen var riktigt pestig! Någn sådan har jag aldrig tidigare råkat ut för, och hoppas att slippa i framtiden. Tyvärr verkar rekryteringen till chefsposter ibland vara lite märklig. Personer som är väldigt duktiga på sitt arbete (som i detta fall; en duktig rekryteringskonsult) får en chefstjänst trots att de måhända inte alls har några bra ledaregenskaper. Men sådant kan naturligtvis vara svårt att upptäcka förrän det är för sent...

Nu är jag ledig i en vecka till för att nästa måndag börja mitt nya spännande jobb! Det hela inleds med en kick off på Ven fredag-lördag nästa vecka. Tjoho!

• InaSthlm77

Angel,
    kul! Lycka till

Jo det är väl ett vanligt problem att människor befodras fram till sin inkompetensnivå, och sen sitter de där på en position som de inte kan hantera, och hade istället varit en väldig tillgång om de varit kvar på nivån under. Tydligen har detta fenomen uppmärksammats inom försvaret där det ju blir tydligt...

• 28april

Humma: Hur kommer det sig att alla avd chefer vänder sig till dig? Ingår det i din tjänst eller faller det sig så naturligt?

Jag är en av flera avdelningschefer (den som har mest personal eftersom jag har dubbla avdelningar) och vi har möten med jämna mellanrum som jag skulle önska var mer inriktade på att stötta varandra än att avrapportera. Dock har jag legat lite lågt eftersom jag är sist anställd och yngst men planerar att försöka väcka frågan. Får väl se vilket gensvar man får.....

ha det bra

• humma

28april:
    Det ingår i min tjänst. På den koncern jag jobbar på så finns ingen regelrätt personalchef. Vi täcker så många avtalsområden att det inte blir riktigt bra. Vi har testat men nådde inte fram till alla områden. Därmed har avdelningscheferna utökat ansvar men jag arbetar med regelrätta avtalsförhandlingar och har då bäst kunskap om vad som står i avtalen. Sedan har jag även de sk mjuka frågorna då det ofta sammanfaller med avtal och lagar. Rehab, JÄMO, avtalsbrott, konflikter internt, omplaceringar, löneförhandlingar osv.
    Jag ska lyssna på avdelningscheferna och i samråd med dem hantera vissa frågor. Jag finns även tillhands för personalen eftersom jag inte är direkt knuten till en specifik avd.
    Det kan ibland vara lättare att prata med mig om man tex har problem med sin chef.
    Och cheferna kan hitta stöttning hos mig.

Väck frågan om stöttning, absolut! Jag tycker det är enormt viktigt. Det företag jag jobbar på har ibland lyft fram nya chefer och sedan totalt missat intern stöttning, vilket ofta får till följd att de kör huvudet rakt in i väggen.. Tyvärr.

Nimma; tack för välkomnandet!
    Tittar in hos er!

Svar på tråden Karriärsmamma?