• InaSthlm77

Karriärsmamma?

Är du chef eller har annan ansvarsposition?
    Tycker du att ditt jobb är kul och vill göra karriär?
    Har du små barn som är det mest underbara som finns?

Undrar du ibland hur du ska få allt att fungera?

Jag är mamma till en underbar liten tjej född -06.
    Jag har också ett jobb som jag tycker är jätteroligt; som chef för en utvecklingsavdelning på ett amerikanskt mjukvaruföretag.

Kan man få allt eller måste man välja?
    Är det ok att tycka det är långtråkigt att vara mammaledig?
    Hur många barn kan man skaffa och fortfarande göra karriär?
    Kan båda parterna i ett förhållande göra karriär om det finns barn i familjen?

Tänkte att det var dags att starta ett diskussionsforum kring dessa och andra frågor som dyker upp när man funderar över sin situation och livspusslet.

Någon som är intresserad?

• Svar på tråden Karriärsmamma?
  • svalan77

Ina: jag har inte läst allt i tråden men har du/kommer du att jobba något mellan barnen?

Angående könsroller så verkar de flesta falla in i de "traditionella" rollera när barnen kommer.  Jag tror det viktigaste är inte vem som gör vad, utan att man har en hyfsad jämn arbets- och ansvarsfördelning. Jag har ingen som helst lust att rensa hängrännorna Flört , men det gör man kanske en gång per år medans tvätta och diska gör man typ varje dag.

Jag har gjort det väldigt klart för min sambo att jag är hemma med barn inte hus, eftersom jag ändå är hemma blir det att jag gör mer men han kan inte förvänta sig att jag sköter hans tvätt.

Är det förresten någon som jobbar som konsult? Jag har blivit erbjuden ett nytt jobb, men tvekar lite på grund av själva konsultgrejen. Man vet ju aldrig var man hamnar, kan bli svårt med pendligstider etc.

• Cissi76

Grattis Ina!! När är det beräknat??

På tal om könsroller...är det någon som har praktiskt erfarenhet kring hushållsnära tjänster som ni skulle vilja dela med er av??

Vi för just nu de inledande diskussionerna kring detta hemma. Verkar som om det blir det bästa sättet att få vardagen att gå ihop när jag väl börjar jobba.

Välkommen in i tråden svalan. Min man arbetar som systemutvecklare så lite koll på den branschen har jag allt.

• InaSthlm77

Knodd beräknad till 21 Maj.

Svalan,
    jag har jobbat 100% sedan i Maj, fick ny roll i Juli. Stormtrivs Kommer nog inte att vara hemma lika länge med nästa.

Vi har städning en gång i veckan, och det är verkligen räddningen. Tyvärr borde jag skämmas lika mycket som Svalan och av samma orsak. Men jag har bestämmt att innan mandatperioden är slut ska jag rätta in mig i leden. Om man nu har ändrat lagen till det bättre borde det ju premieras...

• Ain

Ja, vi bor ju inte i Sverige, sa mitt svar skulle nog inte hjälpa sa mycket. Men det är verkligen lyxigt att fa hjälp med städningen. När bada tva jobbar sent är det verkligen skönt.

• humma

Grattis Ina!!
    Mysigt med ett syskon!

Har varit överhopad på jobbet, det är hur många som helst som "sliter" i mig och vill att jag ska prioritera just deras ärende. Känns helt sjukt vissa dagar..
    Jag känner mig dock lite peppad av stämningen och känner att det kan vara bra i längden att ha tvingats att hårdprioritera från dag ett, även om jag har misströstat lite ibland. Framförallt blir jag stressad över att känna att jag inte har full koll på om jag har missat något. Ni vet den där känslan: hmmm, har jag glömt något nu???
    Möte med VD imorgon för att en avdelning klagat på att jag inte har handlagt vissa punkter, några av punkterna är helt glasklara och i ordning enligt mig, en av punkterna som de har en åsikt om anser jag är felformulerad och svår att infoga i befintligt sammanhang. Ja,ja, känner mig lagom stridslysten men vi får se vad VD säger. Känns aldrig kul att figurera i dessa sammanhang...

Dessutom borde jag gå ut och shoppa lite bra "jobbkläder" efter min mammaledighet. Lyxproblem, men jag har sååå svårt att hitta tid. Eftersom lillan har trivts sådär på dagis så har jag känt ett behov av att bara vara med henne stunden mellan hemkomst och läggdags. Det är ju inte lång tid, hämtar vid fyra, middag senast 17,30 annars blir hon för trött och sedan sover hon 18,30 19-tiden!
    Skönt att se att det är full fart i tråden och hoppas jag hinner med lite mer snart!!!

• svalan77

humma: jobbar du heltid?

Det är alltid trist när man hamnar i konfliktsituationer, jag har problem med en kollega på jobbet nu. Han har alltid så tråkig ton och är många gånger lite lätt nedlåtande mot andra kollegor. Vi fungerar som stödfunktion till många andra arbetsgrupper bla sjuksköterskor och många av dessa kan inte så mycket om datorer och IT (om man ska generalisera). Då tycker jag att man ska vara servicesminded och hjälpa till istället för att fördumma. Det är faktiskt vårt jobb. Igår fick jag ett spydigt mail av honom att ett program som jag skrev för över ett år sedan var för svårt att återanvända i et annat projekt, suck. När jag gjorde jobbet fanns inte det nya projektet...Jag måste ta tag i detta. Det känns lite jobbigt eftersom jag egentligen inte har personalansvar utan "bara" upgiftsansvar.

• kottismamma

Idag har jag skällt en del på min man......
    Nu får han verkligen börja stötta upp lite! Han är egentligen väldigt duktig hemma men i det sista så har det varit alldeles för mycket för mig.
    Min nanny jag har, har dessutom sökt ett jobb och får hon det kan hon inte längre passa Leonie. Känner mig skittaskig som nu går och hoppas på att hon inte får jobbet!
    Är ni fler här osm har ett enormt kontrollbehov? Jag hade städerska ett tag men la av med det när hon inte städade precis så så jag vill ha det och tvätten var vikt på "fel sätt"
    Skäms över mig själv ibland.
    Tycker alltid att det är bäst att jag gör allt själv, vilket leder till att jag snart går under av utmattning!

• humma

Svalan: nix, jobbar inte heltid men har gjort det iaf senaste veckorna... Måste tom in i morgon och jobba ett par timmar...
    Suck, men hoppas på lite bra karma efter att ha ställt upp!

Kottismamma: har det inte på hemmaplan men på jobbet.
    Hemma är jag grymt tolerant och måste verkligen skärpa mig för att inte släppa allt till maken. Bakar dock grymma muffins, chokladtårtor och ljuvligt matbröd! Disken får dock vänta tills min man kommer! (Lite överdrivet!)

Ina, tack för moraliskt stöd. Var på ett väldigt kvinnligt sätt förberedd på allt och hade gjort en ENORM research på alla punkter. Mötet gick mycket bra och alla var nöjda efteråt, hanterade därefter en chef med kort stubin som verkligen gick igång över en grej så får väl summera det hela som OK förutom att jag inte hinner med det jag ska riktigt. Stort projekt sjösätts 1/10 och hoppas på lite andrum efter det!
    Ina, går det bra att jobba och vara gravid? Mår du bra?

Trevlig kväll till er!

• svalan77

humma: det är väl risken att man ändå jobbar heltid men bara får betalt för deltid. Det är ju också nackdelen med lite högre tjänster. Hade man stått vid löpande bandet  hade det varit lättare att få betalt för den faktiska arbetstiden.

Kottismamma: Det kontrollbehov du beskriver tror jag är den värsta kvinnofällan! Då kan man inte få hjälp eftersom hjälpen i sig stressar. För allas skulle är det viktigt att släppa taget, det är lätt att ge upp om man ändå inte kan göra rätt. Risken är kanske att din man tappar sugen för hemarbetet helt. Ska han göra hälften måste också hälten få göras på hans sätt.

Jag har fått träna grymt mycket på att inte detaljstyra även hemmet.

• kottismamma

Vilken underbar dag jag har haft. Tvingade iväg maken med barn kl 10.00 i morse och först nu ( kl 19,40) är de på väg hem! Jag har fått städat och rensat här hemma i lugn och ro. Kollat repris av Desperat Housewife och tagit ett långt bad.
    Nu längtar jag efter min famlij!
    I morgon är det åter jobb igen. Tycker det är underbart att vårt företag går så bra och att beställningarna dräller in. Önskar bara att man kunde klona sig själv ibland.
    Vi håller just ny på att bygga i ordning en ny lokal som vi skaffat. När det är klart kan jag flytta mitt kontor dit. Just nu har jag det i källaren och det gör att man aldrig är helt ledig. Man kan liksom inte låta bli att läsa av mail under kvällen.
    Nu kommer mina tjejer, får springa iväg och pussa dom!

• humma

Detta är väl inget jätteproblem men hur hinner ni träna???
    Jösses, har snart gått upp två kilo!
    Inga problem nu men hallå, jag måste hitta tid att röra på mig.
    I med lillan i vagnen och ut och springa...!
    Peppning och tips, tack!!

(Inte du Ina, du ska ju växa!!! )

• humma

Kunde vara en tanke men äter oftast på en halvtimma och dessutom vill oftast någon stämma av uppgifter och detaljer när "de ändå har mig där". Inte så bra alltid men samtidigt så känner jag att jag har en person mindre att ta hand om efter lunchen.
    Sedan vill jag gärna hem till döttrarna, skulle vilja träna sent men det är ju inte alltid optimalt utifrån sömnaspekten...

• InaSthlm77

Hallå hallå,

har upptäckt facebook
    Någon annan?

Jag mår ok, är ständigt antingen hungrig eller proppmätt. Hade en mysig helg med härlig prommenad, annars blir det inte mycket träning här inte...

Jag har fått släppa myctt kontrollbehov när jag skaffade barnflicka...

• svalan77

humma: tror tyvärr att enda lösningen är att sluta äta Flört. Lösningen kanske är hemmaträning, jag funderar på att köpa en crosstrainer. Trist, men då tränar man hela kroppen och man slipper restider etc.

Ina. skönt att du mår ok. Jag tycker att flerbarnsmammor är de verkliga hjältarna, det känns helt obegripligt hur man orkar vara gravid när man har barn.

Svar på tråden Karriärsmamma?