• InaSthlm77

Karriärsmamma?

Är du chef eller har annan ansvarsposition?
    Tycker du att ditt jobb är kul och vill göra karriär?
    Har du små barn som är det mest underbara som finns?

Undrar du ibland hur du ska få allt att fungera?

Jag är mamma till en underbar liten tjej född -06.
    Jag har också ett jobb som jag tycker är jätteroligt; som chef för en utvecklingsavdelning på ett amerikanskt mjukvaruföretag.

Kan man få allt eller måste man välja?
    Är det ok att tycka det är långtråkigt att vara mammaledig?
    Hur många barn kan man skaffa och fortfarande göra karriär?
    Kan båda parterna i ett förhållande göra karriär om det finns barn i familjen?

Tänkte att det var dags att starta ett diskussionsforum kring dessa och andra frågor som dyker upp när man funderar över sin situation och livspusslet.

Någon som är intresserad?

• Svar på tråden Karriärsmamma?
  • onehappen

alltså jag menar förhandla på det jobb jag nu har. jag vill nog stanna ett tag.

• humma

Kort resume över hur det kan vara på skolan;
    Tjejerna får bara vara med i fotbollen på rasterna om de går med på att få bollen sparkad i stjärten tre ggr, tjejtoalettens dörr hålls för för om man är så svag så man inte orkar knuffa upp den så är man en vekling (OBS! Killar håller för tjejtoaletten, aldrig killar mot killar) och tjejer som gråter retas medans pojkar stöttas som modiga som vågar gråta ( av varandra alltså).

Toalettexemplet rusar jag in i hallen i värsta "Thelma & Louise" stil och ryter i att när en tjej snyftar har hon inte roligt!!!
    Grabbarna försökte försvara sig med att de bara skämtade!
    Detta är dock en bra skola för övrigt och vi har gemensamt beslutat att tjejerna ska ha egentid i grupp för att få prata av sig och för att lärarna ska få höra saker som sker i lite lugn ton.

Ja, ja min stora tjej är ganska tuff och jag hoppas det håller i sig! Min lillebror har det gått riktigt bra för i yrkeslivet och han har aldrig satt sig på tjejer eller andra. En bra förebild och jag vet att det fanns fler såna.

Hmmm, även om det är synd så är det skönt att höra att det inte bara är jag som inte tycker att det är lätt-som-en-plätt att löneförhandla. Retroaktivt kommer jag få och så hoppas jag på ett löfte om en ny lön nu och en till när min mentor slutar helt om ett år. Tycker själv att det är en OK deal men jag vill ha det skriftligt!
    28april; visst är det lite kymigt ibland att sitta på två stolar. Sedan tycker jag att det är svårt att vara medkännande men ändå styra upp situationen. Många har en viss respekt för mig med tanke på att vi har gått igenom en ganska svår förlust. De är inte längre lika snabba att döma ut mig som icke förstående.
    Jag var en sväng på jobbet på eftermiddagen och nu är jag sugen på att sätta igång! Hoppas,hoppas att allt flyter på med dagis i höst, det blir så mycket lättare då.

• humma
    onehappen skrev 2007-07-25 21:37:40 följande:
    apropå löneförhandla har jag funderat mycket på det. Jag har fått en hel del attraktiva erbjudanden från andra jobb på sistone, med rediga löneökningar. samtidigt har jag tyckt det varit svårt att förhandla nu när jag varit hemma så mycket, jobbat deltid mm..vad säger ni andra? kan man löneförhandla fast man är mammaledig/deltidare och planerar hm nästa barn...?
    Klart du kan, jag har använt argumentet att jag inte bör vara tvungen att byta jobb eller söka om den tjänst jag har för att öka min lön!
    Men jag vet, jag tycker inte det är lätt heller. Lättare nu när jag byter/utvecklar den tjänst jag har. Då blir det mera givet att med ökat ansvar så...
  • InaSthlm77

onehappen,

just nu är det högkonjunktur, företagen har jättesvårt att få tag på bra folk. En person som du, som redan är inkörd och vet vad det handlar om är mycket värd. Gör ett försök.

humma,
    fy sjutton... Föra in flickskolor igen?

• InaSthlm77

fjutt,

maken är advokat och jag är mellanchef på ett mjukvaruföretag. Vi har bra möjligheter att jobba hemifrån med VPN osv.

• onehappen

humma - " Lättare nu när jag byter/utvecklar den tjänst jag har. Då blir det mera givet att med ökat ansvar så..."

de månader jag jobbat på sistone har jag också gjort det, "problemet" är bara att jag samtidigt gått ner i tid och som sagt planerar nästa barn, kanske redan gravid. Då känns det konstigt att be om lönelyft. Samtidigt vet jag andra företag som vill rekrytera mig långsiktigt.. och dom tycker nog inte det är ett problem att ett år försvinner i mamma-ledighet. fasen vad svårt. Hur skulle en pappaledig pappa göra!????

• onehappen

InaSthlm - du har väl alldeles rätt, det är väl "bara" att göra ett försök.

Synd man är så mesig vad gäller förhandlandet, att göra massa andra saker på jobbet med ansvar och miljonfördelning hit och dit är liksom inget problem.. :-/

• onehappen

Räknas man förresten som karriärsmamma, om man har ambitioner och ett ansvarsfyllt jobb, men faktiskt inte alls längtar tillbaka till jobbet medan man går här hemma med lillen o bullbak o matlagning o tvätt o allt..?

• humma

Ina; cet vore något
    Nejvars, tjejer kan vara hemska mot varandra också! (Tyvärr..)
    Har ni stött på det någongång i arbetslivet?
    Har nog mest frått lite beska kommntarer från andra kvinnor som inte velat satsa särskilt mycket. När man själv har tragglat på med studier och varit extra ambitiös på jobbet så kommer någon från arkivet (typ) och tycker man har glidit fram...!

onehappen skrev 2007-07-26 11:42:45 följande:
    Räknas man förresten som karriärsmamma, om man har ambitioner och ett ansvarsfyllt jobb, men faktiskt inte alls längtar tillbaka till jobbet medan man går här hemma med lillen o bullbak o matlagning o tvätt o allt..?
    Ja, det tror jag ibland har man bara siktet inställt på något annat!
    Min svägerskas högsta jobbdröm är att hitta ett jobb där det inte spelar någon roll om hon kommer eller inte. Det tror jag är antitesen till karriärsmamma. Jag vill spela roll på mitt jobb! Ska jag ändå vara där... eller hur var det Ina?
    Jag skulle gärna ha en bebis till men nu är det stopp, på allvar.
    Hur tätt blir det ev mellan dina one??
Svar på tråden Karriärsmamma?