• lisalisalisa

Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??

Jag är en mamma som inte har så god ekonomi. Blir lite paff över hur mina kompisar har råd att köpa reimaoveraller och kavatvinterskor till sina 1-åringar. Sen klagar de över att de har så dåligt med pengar till mat och blöjor.
    Själv har jag köpt ett par vinterskor för 99 kr på Ica-maxi och tänkte köpa overallen för 199kr men den såg så stor ut.
    När mina kompisar hörde detta så tittade de väldigt snett på mej..
    Hallå.. vi bor i Sverige.. Vill du att ditt barn ska frysa ihjäl skämtade dom..

Men hur länge orkar en 1-åring vara ute och leka i snön igenligen..?? Inte vill amn väl gå ut i värsta snöstormen heller..?
    Om barnet går på dagis kanske jag kan förstå att man kostar på barnet kläder men annars??
    Men jag tror inte föräldrarna tänker så mycket på om barnet kommer frysa eller inte utan det är nog mest en statusgrej..
    VAD SKA ANDRA TYCKA OM MEJ NÄR MITT BARN HAR SÅ BILLIGA KLÄDER?
    ÄR JAG EN NÖRD??
    Kanske är jag svartsjuk för jag inte har råd, vet inte.. men jag tänkte då vänta några år tills barnen har mer behov av kläderna.

För det andra förstår jag inte varför det är såm hysteri att man måste höpa vinteroverall i början på september redan.
    Jag väntar nog tills det blir lite rea. min dotter klarar sej nog på sin jacka och täckbyxor till december iallafall.

• Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??
  • ängeln 25

Jag håller med dig.. Å varför fryser man ihjäl i en ica overall.. Dem är ju lika varma som andra.. Löjligt att köpa så himla dyra kläder till barn som inte är ute så länge...

• Susanna2

Nä, men vadå. Det är väl bra om man kan hitta billiga kläder. Jag brukar ofta handla begagnat på blocket. Varför inte. Skit i de andra tycker jag. ABSOLUT...!!!

• Linda1976

Avgörande är om barnet går på dagis eller inte. Alice första vinter (när hon var runt 8-9 mån) hade vi inte Reima, men de är ute mycket på Alices förskola, så då såg jag det som en nödvändighet.

Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • S 71

Nä du gör helt rätt, tänkte först själv på att satsa på dyrare, men har svårt att se en 1 åring utnyttja en overall för 1000 spänn rätt.
    Jag köper oxå billiga alternativet, och man är ingen nörd för det, möjligtvis ekonomisk.

Och sen vadå kallt, nuförtiden är det inte kallt här, möjligtvis blött, så det duger bra med en billigare overall och sen kan man dra galonisgrej över det, för så har det ju varit dom sista åren, mer blött och slaskigt än snö

~Kärringen emot strömmen~
  • Skorpan081

Jag resonerar som du. Min son blir ett om några veckor och jag har köpt overallen på Maxi för 199:-, skor har jag inte köpt ännu. Han har inte börjat knata ännu, så jag avvaktar och ser vad som finns att köpa (till rimligt pris) lite längre fram.

Sen är det ju inte alltid så att dyrast är bäst. Vet att Coops skor har fått bäst i test i ett par år i rad till exempel.

• Linda1976
    ängeln 25 skrev 2007-09-07 21:07:12 följande:
    Jag håller med dig.. Å varför fryser man ihjäl i en ica overall.. Dem är ju lika varma som andra.. Löjligt att köpa så himla dyra kläder till barn som inte är ute så länge...
    Nej, en overall för 199 på Maxi är INTE lika varm, smidig, snabbtorkande och vattentät som en Reima - det säger sig självt. Däremot så fryser man inte ihjäl i den förstås!
    Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • lilaki

Nej, verkligen inte. Säg åt dina vänner att spänna av en smula.
    Ok, till ett lite större barn kan jag förstå om man vill satsa på kvalitet. De sliter på kläderna på ett helt annat sätt och växer inte ur storleken på en månad som ettåringen gör.

• S 71
    Linda1976 skrev 2007-09-07 21:07:51 följande:
    Avgörande är om barnet går på dagis eller inte. Alice första vinter (när hon var runt 8-9 mån) hade vi inte Reima, men de är ute mycket på Alices förskola, så då såg jag det som en nödvändighet.
    Man kan vara ute och leka i en HM overall och Ica overall utan problem.

Kolla in testerna dom gjorde på overallerna, dom dyra som reima, var sämre än dom billigare
    ~Kärringen emot strömmen~
  • prinsessans

man MÅSTE ha märkeskläder!!! det är lag på det!

• nattuggla

JAg gillar H&M:s overaller i beavernylon...dom tycker jag är prisvärda och har aldrig råkat ut för att barnen skulle vara blöta eller frysa i dom:) Så jag kan rekommendera H&M:s overaller:) Sen har jag alltid jacka+byxor som ombyte. Men då är mina barn lite äldre...2 och 4 år...
    Och nej, jag förstår inte heller varför man sulle lägga ner en massa pengar på en dyr overall när det finns billigare som är lika bra,. Dessutom växer dom ur dom så fort att dom har inte nytta av de slitstarkaste varianterna. KAnske om jag hade många barn skulle jag satsa på dyra, slitstarka modeller:)

Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??