• lisalisalisa

Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??

Jag är en mamma som inte har så god ekonomi. Blir lite paff över hur mina kompisar har råd att köpa reimaoveraller och kavatvinterskor till sina 1-åringar. Sen klagar de över att de har så dåligt med pengar till mat och blöjor.
    Själv har jag köpt ett par vinterskor för 99 kr på Ica-maxi och tänkte köpa overallen för 199kr men den såg så stor ut.
    När mina kompisar hörde detta så tittade de väldigt snett på mej..
    Hallå.. vi bor i Sverige.. Vill du att ditt barn ska frysa ihjäl skämtade dom..

Men hur länge orkar en 1-åring vara ute och leka i snön igenligen..?? Inte vill amn väl gå ut i värsta snöstormen heller..?
    Om barnet går på dagis kanske jag kan förstå att man kostar på barnet kläder men annars??
    Men jag tror inte föräldrarna tänker så mycket på om barnet kommer frysa eller inte utan det är nog mest en statusgrej..
    VAD SKA ANDRA TYCKA OM MEJ NÄR MITT BARN HAR SÅ BILLIGA KLÄDER?
    ÄR JAG EN NÖRD??
    Kanske är jag svartsjuk för jag inte har råd, vet inte.. men jag tänkte då vänta några år tills barnen har mer behov av kläderna.

För det andra förstår jag inte varför det är såm hysteri att man måste höpa vinteroverall i början på september redan.
    Jag väntar nog tills det blir lite rea. min dotter klarar sej nog på sin jacka och täckbyxor till december iallafall.

• Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??
  • myskatt
    MBert skrev 2007-09-08 13:30:50 följande:
    En ettåring som inte börjat på dagis är inte ute i ur och skur

Förhoppningsvis finns det många föräldrar som är ute mycket med sina barn även hemma!

Som sagt, vi var ute flera timmar varje dag med vår ettåring förra året. Åkte pulka, skoter, byggde snögubbar etc.

I sin billiga från KappAhl var hon genomblöt efter fem minuter i slask men med Reiman blev hon aldrig blöt och den var redo att gå ut med igen på eftermiddagen.
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Linda1976

Kan bara hålla med myskatt!

Linda, faktafanatiker, språkpolis och vardagsglamourberoende.
  • 4 Före 30
    Linda1976 skrev 2007-09-08 13:40:31 följande:
    Kan bara hålla med myskatt!
    Jag med....  Det var tom  ifjol så jag sprang o köpte mig själv identiska goretex skor från ecco som barnen fick, plötsligt kunde vi vara ute ännu längre o behövde inte gå in för att mamma frös om fötterna   (extremt kallblodig men fötterna tar det inte lång tid för att bli kalla ändå)
    Alicia-99 Gabriel-00 William-04 och en liten Engla plan snitt 1/10-07
  • MBert

Det är inte många ettåringar som orkar vara ute hela dagen i ur och skur! De flesta ettåringar sover dessutom på e.m.!

Jag hoppas också att många föräldrar är ute mycket med sina barn, men det är inte samma sak som att vara ute i ur och skur varje dag.
    Som förälder är man extra uppmärksam och flexibel kontra dagis där hela gruppen måste anpassa sig till varandra. En förälder kan hjälpa sin etttåring att ta sig runt gående, medan de kanske på dagis får ta sig runt krypande mer. Det krävs helt enkelt andra kläder på dagis än om man är hemma med sin ettåring.

Jag håller med om att vattentätheten är det avgörande om man bor i höjd med Stockholm eller söderut.

• tessan27

Många här säger att en ett åring sitter mycket i vagnen och inte blir blöt och kall. Så vitt jag vet så går många nyss flyllda ett åringar på förskola och är ute varje dag i alla väder... Förstår heller inte resonemanget att man inte vill ha de bättre overallerna på barnet som är på förskolan... det är ju där dem är ute, kanske inte lika mycket hemma och det är där dem fryser...

• 4 Före 30

TS skriver:

"För det andra förstår jag inte varför det är såm hysteri att man måste höpa vinteroverall i början på september redan."

Jag har tre barn. Barn som också skall ha julklappar... Skall jag handla allt i december?

Dessutom är min erfarenhet att det är väldigt utplockat på vinterkläder redan i oktober....

• myskatt
    Väntar fjärde skrev 2007-09-08 17:22:07 följande:
    TS skriver:"För det andra förstår jag inte varför det är såm hysteri att man måste höpa vinteroverall i början på september redan."Jag har tre barn. Barn som också skall ha julklappar... Skall jag handla allt i december?Dessutom är min erfarenhet att det är väldigt utplockat på vinterkläder redan i oktober....
    Va, ska du bara handlajulklappar i dec .

Vi ska även handla tvåårspresenter så jag köpte Tildes Reima för 500:- på Blocket i juni typ. Bara att passa på medan det är billigt!
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • 4 Före 30
    myskatt skrev 2007-09-08 17:36:00 följande:
    Va, ska du bara handlajulklappar i dec . Vi ska även handla tvåårspresenter så jag köpte Tildes Reima för 500:- på Blocket i juni typ. Bara att passa på medan det är billigt!
    Ja precis... inget av jul, födelsedagar, vinter etc är ju ngn överraskning... det kommer liksom vad man än gör... men lite förutseende får man ju vara, det finns ju en anledning till att klädföretagen släpper vinterkoll tidigare o tidigare...

Och har man då ingen toppenekonomi är det ju ännu viktigare att man ser till att börja i tid.. Jag har två extra konton, ett där  det går in 300 kr till barnens kläder varje månad, och ett där det går in 300 kr till julklappar... så när man dyker på ngt kan man köpa det även om man har en taskig månad (även om jag villigt erkänner att jag ibland får låna av de kontona till annat)  På så sätt slipper jag känna att det blir dunderutgifter tex vid vinterklädesinköp....
  • Jag är den bästa mamman dom har

tycker nog du ska köpa kläder efetr din ekonomi jag och min man har inte heller ekonomi men vi har två och snart tre på dagis och då vill jag ha ordentliga grejer så jag lever helre snålt och villket jag är glad för så får jag 250 kr per overall av min svärmor och mamma så det är ett bra bidrag och därför välljer jag att köpa en pop vardera till barnen och sen en lite slit och släng overall att ha hemma

mamma till tre 0212, 0408, 0701, 08 ?
  • vindlind

Har alltid köpt vinterkläder o regnkläder i Ullared. Kravet är att overallerna är av Bevernylon, annar håller det inte vätan borta. Finns faktiskt riktigt bra där, om man inte bara stirrar sig blind på de billigaste, utan går upp en 100-lapp! Skor är jag noga med. Köpte ecco vinterskor till dottern för 2 år sedan o jag ska aldrig köpa något annat än det! Man behöver ingen fodrad gummistövel när man har dom, blir aldrig blöta! Tycker att vinterkläder verkligen är något att lägga pengarn på!

Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??