• lisalisalisa

Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??

Jag är en mamma som inte har så god ekonomi. Blir lite paff över hur mina kompisar har råd att köpa reimaoveraller och kavatvinterskor till sina 1-åringar. Sen klagar de över att de har så dåligt med pengar till mat och blöjor.
    Själv har jag köpt ett par vinterskor för 99 kr på Ica-maxi och tänkte köpa overallen för 199kr men den såg så stor ut.
    När mina kompisar hörde detta så tittade de väldigt snett på mej..
    Hallå.. vi bor i Sverige.. Vill du att ditt barn ska frysa ihjäl skämtade dom..

Men hur länge orkar en 1-åring vara ute och leka i snön igenligen..?? Inte vill amn väl gå ut i värsta snöstormen heller..?
    Om barnet går på dagis kanske jag kan förstå att man kostar på barnet kläder men annars??
    Men jag tror inte föräldrarna tänker så mycket på om barnet kommer frysa eller inte utan det är nog mest en statusgrej..
    VAD SKA ANDRA TYCKA OM MEJ NÄR MITT BARN HAR SÅ BILLIGA KLÄDER?
    ÄR JAG EN NÖRD??
    Kanske är jag svartsjuk för jag inte har råd, vet inte.. men jag tänkte då vänta några år tills barnen har mer behov av kläderna.

För det andra förstår jag inte varför det är såm hysteri att man måste höpa vinteroverall i början på september redan.
    Jag väntar nog tills det blir lite rea. min dotter klarar sej nog på sin jacka och täckbyxor till december iallafall.

• Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??
  • temple of love

Nu har jag inte läst alla svar men jag håller med dig fullt ut ts.

Har köpt vinterdojjor på ica-maxi fär 99kr och overall från hm som efter rabatt kostade 223kr. Funkar alldeles utmärkt! Aldrig skulle jag lägga 1000spänn på ngt som neo bara kan ha i ett par månader, aldrig! Jag är inte sämre på ngt vis för det. Sen om andra vill göra det så visst får dom göra det.

1000spänn får jag istället hela hans vinsterytterklädergarderob för med mössa, vantar, fuskolle, sockor, tjocka vantar, overall, vinterskor, strumpbyxor, fleecetröja, fleecebyxor etc.

• Havande

Kolla på Tradera. Där finns mängder av billiga och fina barnkläder. Det mesta är visserligen begagnat men där finns även nytt. Allt går att tvätta! Det gör mig ingenting att en annan liten 1-åring använt kläderna innan min flicka tar dem på sig, har handlat massor där! om folk har synpunkter på det kan de ju fundera på lakanen på ett hotell som använts av 100-tals människor. Hi hi! Lycka till med Tradera!

• MamiMoa

Har inte läst alla svar, men jag skriver de jag tycker.

Jag köper självklart bra och varma vinterkläder till mitt barn och de finns de som är billiga oxå. Man behöver inte köpa så dyrt. Men självklart får ni köpa dyra/billiga kläder och så till barnen.
    Men man är inte nörd bara för man köper billiga kläder.

Det finns fina kläder oavsett priset.

Outlet och blocket finns ju. Man kan oxå passa på och köpa kläder på rea med.

Huvudsaken och viktigast är ju att barnen är varm och inte blöt och rörlig i dom kläderna.

• BossOrange

Lindex är ju inte billigast i stan utan jag tror att de har helt ok barnmärken, om än inte dyra märkeskläder. Dock håller jag fast vid att jag tror att PAX och Kavat skor är bättre än Ica Maxis eget märke - typ

misssecret skrev 2007-09-10 07:32:16 följande:
    Nu har jag inte läst alla svar men jag tror nog de flesta håller med mig när jag säger att det är trams att bara köpa en massa dyrt, billiga kläder kan vara lika bra.Där var förresten ett test i Vi föräldrar där de testade vinteroveraller och Lindex blev bäst i text och pop var bland de sämsta, så det så!!!
  • 4 Före 30
    5barnsmamman skrev 2007-09-08 19:00:51 följande:
    men kvaliten är inte sååå mycket bättre bara för att det är reima, pop eller nåt annat. Det finns superbra kläder som kostar mycket mindre! Och jag tror att många köper dessa kläder för märkets skull, trots att de inte har ekonomi till det! Jag säger inte att du är en av dem, men känsligt va ämnet i alla fall....
    Ja ämnet är känsligt för jag är såååå trött på att blli påhoppad för att jag köper dyra vinterkläder!! Detta är inte första tråden, och förmodligen inte heller sista...

Konstigt att vuxen mobbing skiljer sig från barnens, här är det precis tvärtom! Men helt ok, jag tar det hellre än att mina barn skall göra det. Tycker det är konstigt att folk har mage o sitta o klanka ner på andra för att andra har råd/vill/prioriterar annorlunda med kläder som faktiskt håller för klimatet och inte bara för plånboken, bara för att de själva inte har råd/vill/priroiterar likadant...

Håll ni i era plånböcker så håller vi i kvaliten på barnens kläder!!

Men sluta säga att vi är märkesfreaks för att vi vill ha det som vi anser är BÄST för våra barn och inte för vår plånbok!
    Alicia-99 Gabriel-00 William-04 och en liten Engla plan snitt 1/10-07
  • CrystalHeart

Har inte orkat läsa igenom alla. "märken är bäst för att"...eller "det spelar ingen roll" inlägg.

Du är ingen nörd för att du tänker ekonomiskt.
    Har man inte råd, vad ska man då göra?
    Bo på gatan, huvudsaken är ju att barnet har en dyr overall!*ironi*

En ettåring är ju som du säger, sällan ute många timmar i sträck, när det är kallt.
    Spelar ingen roll hur "bra" käder man har, så blir dom hur som haver kall om händerna då dom inte reglerar värmen riktigt än.

På vårt dagis, så tar dom in småttingarna när den första börjar frysa. Eller så sätter dom den som fryser i sin varma vagn en stund innan dom går in igen.

Visst finns det säkert 1-åringar som springer runt i snön ochså, men då håller dom ju värmen tack vare att dom rör sig ochså.

Summa sumarum, NEJ du är ingen nörd som handlar efter vad din ekonomi tillåter!

• Stargirl

Varför folk köper ovrall i September är bara för att om jag väntar till December så är de med stor sannolikhet slut och inte säkert att jag får den storleken och färgen jag vill ha.

Det är klart en 1 åring inte behöver en Reima overall. Men jag tycker att den är tillräckligt praktisk att jag köper den.

• HjärtePrinsen Filip06
    nä det tycker ja inte de klädbutikerna jag köper från är HM, Lindex, ullared
    vet ett ex som ja träffade på när jag jobbade att en mormor hade köpt en dyr o fin vinteroveroll till sin son från PoP den va vissligen fin men inte mera..
    sen hade farmor köpt en vinteroveroll med från Ullared.
    alltså den från Ullared va betydligt mycket bättre, ungen blev
    ej blöt in på sina kläder
    den FÄRJADE INTE AV SIG i tvätt
    krymte då inget i torkskåpet

medan PoP overollen var presis tvärtom.
    han blev jätte blöt på sina kläder
    den färjade av sig på allt
    och krymte några mm varje gång den va i torkskåpet

så hellre att ja nu köper sonens kläder i Ullared, än dyr o fina affär.
    som endå visar att kläderna är skit
    ***Låt aldrig nån trampa på dig, stå för den du är***
  • 4 Före 30

Filips mamma81: Ja följer man inte tvättråden så lär ju inte kläderna hålla Pops overall skall inte vara i torkskåp....

Alicia-99 Gabriel-00 William-04 och en liten Engla plan snitt 1/10-07
  • CeeJay

Nu måste jag lägga mig i när du nämner ordet vuxenmobbig. Titta på dina egna ord och förklara varför DU känner behov av att skriva : "Tycker det är konstigt att folk har mage o sitta o klanka ner på andra för att andra har råd/vill/prioriterar annorlunda med kläder som faktiskt håller för klimatet och inte bara för plånboken, bara för att de själva inte har råd/vill/priroiterar likadant..." och "Håll ni i era plånböcker så håller vi i kvaliten på barnens kläder!!"

Jag håller med dig om att man inte behöver vara "märkesfreak" om man köper "märkes-overaller". För mig är dock "märkes-kläder" typ Gucci och Prada men de "dyrare" overallerna vi pratar om här i tråden är jättebra. Har inte själv provat eftersom vi tillhör en av de familjer som BÅDE prioriterar att hålla i plånboken och kvalitet på barnens kläder. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Jag tycker det är synd att man som TS ska känna sig rutten om man inte har råd att köpa annat än de billigaste. Sen kan man ju vara som jag, som visst inte har mycket pengar, men köper oftast det billigaste eftersom jag har bra erfarenhet av just "billigare" kläder.

Jag tycker även synd om dig om du känner dig påhoppad, för ingen har väl rätt att klanka ner på någon annan för deras val?

Jag kan verkligen inte bry mig mindre om vad andra köper för kläder till sina barn, oavsett om man har mycket eller lite pengar. Däremot kan jag tycka det känns "onödigt" att ha typ vita LaCoste jeans för 2000 kr på en 2-åring att ha på skogsutflykten på dagis - men det är ju ett annat ämne!

Väntar fjärde skrev 2007-09-19 07:44:27 följande:

Ja ämnet är känsligt för jag är såååå trött på att blli påhoppad för att jag köper dyra vinterkläder!! Detta är inte första tråden, och förmodligen inte heller sista...Konstigt att vuxen mobbing skiljer sig från barnens, här är det precis tvärtom! Men helt ok, jag tar det hellre än att mina barn skall göra det. Tycker det är konstigt att folk har mage o sitta o klanka ner på andra för att andra har råd/vill/prioriterar annorlunda med kläder som faktiskt håller för klimatet och inte bara för plånboken, bara för att de själva inte har råd/vill/priroiterar likadant...Håll ni i era plånböcker så håller vi i kvaliten på barnens kläder!!Men sluta säga att vi är märkesfreaks för att vi vill ha det som vi anser är BÄST för våra barn och inte för vår plånbok!
Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??