• lisalisalisa

Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??

Jag är en mamma som inte har så god ekonomi. Blir lite paff över hur mina kompisar har råd att köpa reimaoveraller och kavatvinterskor till sina 1-åringar. Sen klagar de över att de har så dåligt med pengar till mat och blöjor.
    Själv har jag köpt ett par vinterskor för 99 kr på Ica-maxi och tänkte köpa overallen för 199kr men den såg så stor ut.
    När mina kompisar hörde detta så tittade de väldigt snett på mej..
    Hallå.. vi bor i Sverige.. Vill du att ditt barn ska frysa ihjäl skämtade dom..

Men hur länge orkar en 1-åring vara ute och leka i snön igenligen..?? Inte vill amn väl gå ut i värsta snöstormen heller..?
    Om barnet går på dagis kanske jag kan förstå att man kostar på barnet kläder men annars??
    Men jag tror inte föräldrarna tänker så mycket på om barnet kommer frysa eller inte utan det är nog mest en statusgrej..
    VAD SKA ANDRA TYCKA OM MEJ NÄR MITT BARN HAR SÅ BILLIGA KLÄDER?
    ÄR JAG EN NÖRD??
    Kanske är jag svartsjuk för jag inte har råd, vet inte.. men jag tänkte då vänta några år tills barnen har mer behov av kläderna.

För det andra förstår jag inte varför det är såm hysteri att man måste höpa vinteroverall i början på september redan.
    Jag väntar nog tills det blir lite rea. min dotter klarar sej nog på sin jacka och täckbyxor till december iallafall.

• Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??
  • BossOrange

... men även så tycker jag att många av de billigare overallerna/kläderna är skitfula.

Så ja - hellre en dyrare overall som jag tycker är snygg än den billigare som är ful.

Men det är ju bara jag. Vad andra sätter på sina bar bryr ag mig ite om så länge jag inte ser att barnetfar illa. Och i detta forum lär ju inte det vara fallet....

• Miss Love

Jag jobbar inom barnomsorgen och jag rekommenderar INTE reima iallafall. Blir de blöta i snön så får man inte torka overallen i torkskåp för då förstörs impregneringen. Reima ska självtorka men det tar flera timmar innan det torkar helt. Tycker reima helt klart är överskattat...

• sicksack

Miss Love skrev 2007-09-20 21:14:04 följande:

Jag jobbar inom barnomsorgen och jag rekommenderar INTE reima iallafall. Blir de blöta i snön så får man inte torka overallen i torkskåp för då förstörs impregneringen. Reima ska självtorka men det tar flera timmar innan det torkar helt. Tycker reima helt klart är överskattat...
    Fast Reima får torka i torksåp.
  • Miss Love
    sicksack skrev 2007-09-20 21:21:56 följande:
    Miss Love skrev 2007-09-20 21:14:04 följande:
    Fast Reima får torka i torksåp.
    Nej det får den faktiskt inte, har kollat upp det, samt andra föräldrar.
  • sicksack

He he man vi har en sån och det står klart och tydligt att man får det så. De började tillverkas förra året.

• myskatt

Det finns vissa modeller som går att ha i torkskåp.

Men eftersom de inte blir blöta (inte de min tjej haft iaf trotts timmar ute i slask hasandes innan hon kunde gå) behövs det inte .

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • sicksack
    myskatt skrev 2007-09-20 21:27:09 följande:
    Det finns vissa modeller som går att ha i torkskåp.Men eftersom de inte blir blöta (inte de min tjej haft iaf trotts timmar ute i slask hasandes innan hon kunde gå) behövs det inte .
    Nä det är sant, men det går iaf.
  • Miss Love
    sicksack skrev 2007-09-20 21:26:29 följande:
    He he man vi har en sån och det står klart och tydligt att man får det så. De började tillverkas förra året.
    ok, då är det nytt det var inte så förut, bra att de har fixat det. De innan fick inte det och de blev alltid blöta ute och tog timmar att torka...
  • mainecooner

Men Reima blir ju inte blöt innuti. Det spelar ju ingen roll om ytan utanpå är blöt eller inte för barnet blir ju inte blött.
    Alla mina har har Reima och tvärtom så får jag ofta kommentaren från fröknarna att de är sååå bra overaller.
    Det är väldigt sällan 18 bävernylon overaller hinner torka i två små trånga torkskåp så de barnen får genomfuktiga overaller på sig isf.
    Det har aldrig hänt att mina barn varit blöta in till kroppen trots att de simmat i vattenpölar osv.
    våra fröknar hänger deras "blöta" overaller på deras krok och sedan tar de den på eftermiddagen och visst kanske är den blöt men det är ju som sagt på utsidan!

Men nu har jag Mikk-Line istället, "bara 750kr och bättre slitstyrka än Reiman.

• Susiepie

Måste och Måste man handlar väl vad man vill tyckerj ag :)
    Jag handlar väldigt blandat! :)

Familjen Lundström-Pettersson : Susie, Stoffe och Makke KÄRLEK
  • Förhoppningsfull

Köpte min vinteroverall till 2,5 åringen på Coop. 249 riksdaler, alldeles lagom tycker jag. Då köper jag hellre två om det är så, så att en kan torka medans vi är ute i den andra. Tycker bävernylon är bra, tom att föredra framför reima och sådant som inte tål dagis och torkskåpen! Vi kör galonställ (Intersport 250 kronor för byxor och jacka) över när det är blask och är det snö behövs inte mer än bävernylon. Snö är inte särskillt blött.

Kan tillägga att brorsan la ohyggliga pengar på Cross-kläder till sonen och de slog han sönder på knäna innan vintern var slut. Där rök en sista minuten-resa för hela familjen... Vi har inte särskillt dåligt med pengar heller, men jag har itne så mycket att jag inte måste prioritera och jag tror sonen föredrar billigare (och lika funktionella) utekläder samt en skidresa än värsta dyra vinterstassen!

Du älskar ju inte ditt barn mindre för att du inte köper skitdyra kläder. Och inte fryser barnet mer för att kläderna var billiga så länge de inte är tunna. Och som sagt är det blött, kör både overall och regnställ. Bli ju dessutom ett värmande lager till !

Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??