• lisalisalisa

Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??

Jag är en mamma som inte har så god ekonomi. Blir lite paff över hur mina kompisar har råd att köpa reimaoveraller och kavatvinterskor till sina 1-åringar. Sen klagar de över att de har så dåligt med pengar till mat och blöjor.
    Själv har jag köpt ett par vinterskor för 99 kr på Ica-maxi och tänkte köpa overallen för 199kr men den såg så stor ut.
    När mina kompisar hörde detta så tittade de väldigt snett på mej..
    Hallå.. vi bor i Sverige.. Vill du att ditt barn ska frysa ihjäl skämtade dom..

Men hur länge orkar en 1-åring vara ute och leka i snön igenligen..?? Inte vill amn väl gå ut i värsta snöstormen heller..?
    Om barnet går på dagis kanske jag kan förstå att man kostar på barnet kläder men annars??
    Men jag tror inte föräldrarna tänker så mycket på om barnet kommer frysa eller inte utan det är nog mest en statusgrej..
    VAD SKA ANDRA TYCKA OM MEJ NÄR MITT BARN HAR SÅ BILLIGA KLÄDER?
    ÄR JAG EN NÖRD??
    Kanske är jag svartsjuk för jag inte har råd, vet inte.. men jag tänkte då vänta några år tills barnen har mer behov av kläderna.

För det andra förstår jag inte varför det är såm hysteri att man måste höpa vinteroverall i början på september redan.
    Jag väntar nog tills det blir lite rea. min dotter klarar sej nog på sin jacka och täckbyxor till december iallafall.

• Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??
  • MBert

Alla bra vinterkläder är inte dyra och tvärtom.
    Po.P bävernylonsoverall tillsammans med KappAhl, Åhléns och H&M var de som fick sämst i senaste testet (Vi Föräldrar). Deras vattentäthet fick betyg 1 = blöt igenom.

Den som fick betyg "Mycket prisvärd" är Europris Boys & Girls för 400 kr! Vattentäthetsbetyg 5, och även bra vindtäthet, rivstyrka och slitstyrka.

• MBert

vindlind. Bävernylon är ingen garanti för att det håller vätan borta. Tyvärr.
    Ska man ha det (garanti på att det håller vätan borta) så ska man satsa på overaller som liksom Eccos Vinterskor har Goretexmembran. Då blir barnet heller inte blött under overallen av svett utan "andas". Med de overallerna är DYRA.

• Norpan81

Tja mina barn aldrig haft vare sig reima eller annat dyrt märke på sina vinterkläder och de har inte frusit ihjäl än?

Min tanke är Reima som ny kostar 1600-1700 en på maxi kostar 199, det blir 6-8 overaller från maxi plus vinterskor! Jag tycker man kan köpa två billiga och ha att byta med.

• Suri

Jobbar på förskola och alla nya overaller fungerar bra. De som inte värmer är gamla begagnade overaller som kanske flera barn slitit på. De håller inte värmen eller vätan. Jag rekomenderar att köpa en mellandyr overall på coop eller HM och sedan efter jul fynda på rean om man känner att den är utsliten (men det tvivlar jag på när det gäller en ettåring).

Skäms INTE för att du handlar billiga kläder! Det är sjukt hur mycket pengar som läggs på ett-treåringars ytterkläder. Ungarna i skolan (jobbar på fritids ibland också) har inte alls så dyra ytterplagg... Hmmm

På FL är man själv, men aldrig ensam
  • 4 Före 30
    Norpan81 skrev 2007-09-08 18:20:48 följande:
    Tja mina barn aldrig haft vare sig reima eller annat dyrt märke på sina vinterkläder och de har inte frusit ihjäl än?Min tanke är Reima som ny kostar 1600-1700 en på maxi kostar 199, det blir 6-8 overaller från maxi plus vinterskor! Jag tycker man kan köpa två billiga och ha att byta med.
    Som sagt, det beror en hel del på vart man bor och hur mkt man är ute... Och att ha 8 overaller  och 8 par vinterskor hängande i vår hall nästa vinter ser jag inte som ett alternatiiv... Du glömmer också behovet av galonkläder (kanske 2 om man har ett på dagis)  gummistövlar, kanske ett par fodrade också... det blir 8 par stövlar och 4 galonställ också...

För mina barn skulle detta kosta med billigaste alternativ:
    8 overaller a´200 = 1600
    8 par vinterstövlar a´200 = 1600
    4 par gummistövlar a 100 =400
    4 par fodrade gummistövlar a 150 = 600
    4 galonställ a 300 = 1200
    Summa 5400 kr... (6600 kr om man har extra regnställ på dagis/fritids)

Jag handlar reimor för 3000 kr max
    4 par ecco el liknande för ca 1500 kr max (en del går i arv så vissa år blir det mkt mindre)
    Summa 4500 kr
    Dessutom får jag då plats med mina egna skor o jackor i hallen och makens med... Jag förstår inte för mitt liv hur det blir billigare? 

För att inte tala om skillnaden för barnen, med kläder som andas istället för att vara instängda i svettiga galonställ och stövlar - det är ovärderligt!!

Jag har en känsla av att de som aldrig prövat inte kan föreställa sig skillnaden...
    Alicia-99 Gabriel-00 William-04 och en liten Engla plan snitt 1/10-07
  • 5barnsmamman

Hmmm Vart kommer all märkesnoja från???
    Jag har 4 barn Jag har köpt vinterkläder på Ullared, sportaffär, Lindex, Hm osv.
    Men aldrig har jag köpt nåt bara för att det är REIMA eller POP....
    Jag har handlat det som mina barn behöver!
    Och precis som Norpan och vindlind skrev, mina barn har klarat sig galant!
    Och vi är ute även hemma med barnen!
    Jag tror att man absolut kan hitta prisvärda alternativ som funkar lika bra om inte bättre ibland!
    Så TS Låt dig inte tänka sämre om dig själv för att du inte har möjlighet att köpa det dyraste märket, så länge ditt/dina barn mår bra.

Stolt mor till fyra
  • 5barnsmamman

Tillägg: Jag har ibland handlat POP Adidas och andra märken MEN inte bara för ATT!!
    Och heller aldrig handlar jag om jag egentligen inte har råd med "märket"..

Stolt mor till fyra
  • novembersol

Verkar som att mobbing börjar extremt tidigt nuförtiden, om barnens föräldrar ser ner på andra föräldrar för att de inte köper "rätt" kläder.......är det då konstigt om samma barn mobbar sina kamrater några år senare för att de inte har "rätt" märke på jeansen??

Visst är det viktigt med bra kvalitét på kläder och skor, men nuförtiden är det faktiskt det mesta rätt bra. Konstigt nog sitter vi som levde på 70-talet här livs levande och utan men, trots att vi hade hemstickade vantar i stället för hi-tec varianter.

Dyra kläder kan aldrig kompensera sunt förnuft.

• 4 Före 30

Varför förutsätter ni att vi som handlar reima o pop gör det för märkets skull snarare än kvaliten? Det tycker jag är väldigt konstigt att ni bara tar för givet!!??

För min del får skiten heta vad det vill, det är kvaliten jag köper, inte namnet!!!

Alicia-99 Gabriel-00 William-04 och en liten Engla plan snitt 1/10-07
  • 5barnsmamman

men kvaliten är inte sååå mycket bättre bara för att det är reima, pop eller nåt annat. Det finns superbra kläder som kostar mycket mindre! Och jag tror att många köper dessa kläder för märkets skull, trots att de inte har ekonomi till det! Jag säger inte att du är en av dem, men känsligt va ämnet i alla fall....

Stolt mor till fyra
Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??