• lisalisalisa

Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??

Jag är en mamma som inte har så god ekonomi. Blir lite paff över hur mina kompisar har råd att köpa reimaoveraller och kavatvinterskor till sina 1-åringar. Sen klagar de över att de har så dåligt med pengar till mat och blöjor.
    Själv har jag köpt ett par vinterskor för 99 kr på Ica-maxi och tänkte köpa overallen för 199kr men den såg så stor ut.
    När mina kompisar hörde detta så tittade de väldigt snett på mej..
    Hallå.. vi bor i Sverige.. Vill du att ditt barn ska frysa ihjäl skämtade dom..

Men hur länge orkar en 1-åring vara ute och leka i snön igenligen..?? Inte vill amn väl gå ut i värsta snöstormen heller..?
    Om barnet går på dagis kanske jag kan förstå att man kostar på barnet kläder men annars??
    Men jag tror inte föräldrarna tänker så mycket på om barnet kommer frysa eller inte utan det är nog mest en statusgrej..
    VAD SKA ANDRA TYCKA OM MEJ NÄR MITT BARN HAR SÅ BILLIGA KLÄDER?
    ÄR JAG EN NÖRD??
    Kanske är jag svartsjuk för jag inte har råd, vet inte.. men jag tänkte då vänta några år tills barnen har mer behov av kläderna.

För det andra förstår jag inte varför det är såm hysteri att man måste höpa vinteroverall i början på september redan.
    Jag väntar nog tills det blir lite rea. min dotter klarar sej nog på sin jacka och täckbyxor till december iallafall.

• Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??
  • myskatt

Jag hade alltid skitskor från Domus etc när jag va liten. Det tänker jag inte utsätta min dotter för .

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Emeeliee

Beror väl på hur pass rörlig 1åring du har åxå! Om ditt barn verkligen leker i snön eller kanske bara sitter stilla!
    Vill du ha en overall och skor i bra kvalite billigt så kan du juh köpa från nå outlet eller blocket!
    Huvudsaken kvaliten är så pass bra så inte barnet fryser och blir blött!

• Qliana

Det viktigaste enl ett test jag läste (tror det var från ViFöräldrars senaste nummer) var vattentätheten i overallen. Om overallen släppte in vatten så spelar det ingen roll "hur bra den är" dvs slitstyrka, vindtäthet etc.

Om du köper en overall du är osäker på kan du alltid inpregnera den. Kolla om den ska torktumlas/får torka i torkskåp för följer man inte de rekommendationerna så förlorar man effekten även på Reima/Pop etc.

Vårt dagis är de ute från 8.30-10.30 samt på eftermiddagen 14.45-frammåt (jag hämtar 15.00). Så det är ju en stund för en så liten. Men nu läste jag att ditt barn inte går på dagis än så då kan du ju själv välja hur länge ditt barn är ute.

• misssecret

Nu har jag inte läst alla svar men jag tror nog de flesta håller med mig när jag säger att det är trams att bara köpa en massa dyrt, billiga kläder kan vara lika bra.

Där var förresten ett test i Vi föräldrar där de testade vinteroveraller och Lindex blev bäst i text och pop var bland de sämsta, så det så!!!

• myskatt
    misssecret skrev 2007-09-10 07:32:16 följande:
    Nu har jag inte läst alla svar men jag tror nog de flesta håller med mig när jag säger att det är trams att bara köpa en massa dyrt, billiga kläder kan vara lika bra.Där var förresten ett test i Vi föräldrar där de testade vinteroveraller och Lindex blev bäst i text och pop var bland de sämsta, så det så!!!
    Men Pop har tre olika overallmodeller med olika funktioner. En suger, skulle själv inte köpa den för den ser grymmt obekväm ut, med de andra två toppenbra .

Sen jämnför de som sagt äpplen och päron i det testet. De borde satsa på att jämföra bävernylon med bävernylon och funktonsmaterial med funktionsmaterial.
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • ixus

Min dotter har 2 år i rad haft bävernylon från HM, hon har alltid varit jättevarm om kroppen och overallen har stått emot väta = jättebra. Den kostade mig(med rabatkupong som man får titt som tätt) 350 som hittat. Det jag har tyckt har vart nackdelen är att jag tycker den är ganska bylsig, mycket extra tyg.. väldigt tjockt tyg(iofs bra för värmen men inte för smidigheten) I år, nu är hon 3 och betydligt mycket mer rörligare, så har jag köpt en Mikk-Line för lite mer pengar, den är väldigt "tunn" men ska ju vara varm säger dom.

Får väl se vad vinter säger! Nu brukar vi inte ha några grymma vintrar här nere men det är ju inget man kan räkna med.

Av barn o fyllon får man alltid höra sanningen.......
  • Lillstrumpa82
    misssecret skrev 2007-09-10 07:32:16 följande:
    Nu har jag inte läst alla svar men jag tror nog de flesta håller med mig när jag säger att det är trams att bara köpa en massa dyrt, billiga kläder kan vara lika bra.Där var förresten ett test i Vi föräldrar där de testade vinteroveraller och Lindex blev bäst i text och pop var bland de sämsta, så det så!!!
    Lindex var inte bäst i senaste testet, PoP var dock en av de sämsta Av de lite billigare (400 - 500kr) så var det Europris(boys & girls) och Coop(friends) som fick godkänt.

Själv så köpte jag en beg Reima av en vän för 300kr, toksöt!
  • Lillstrumpa82

Men i slutändan när det gäller ytterkläder, speciellt vinterkläder, så tror jag att man får vad man betalar för!

• Qliana

Jag köpte från PoP (Tag 3 betala för 2 på rean - förra årets modell) tillsammans med två andra. Det var inte bävernylon eller vindoverallen utan den mitt i mellan. 335 kr/st.

• Killis

Har just hittat 2 affärer här i Göteborg som säljer jättefina begagnade barnkläder. Många är märkeskläder med bra kvalité. Behöver inte alls handla svindyra nya märkeskläder utan blocket som sagt eller begagnati affär är väl en jättebra lösning. Sedan kan du sälja de kläder som barnet växer ur dit också under förutsättning att de är i bra skick. Det var faktiskt riktigt kul att gå och handla i dessa butiker. Vissa av varorna de får in och säljer har aldrig ens blivit använda utan är helt nya.

Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??