• lisalisalisa

Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??

Jag är en mamma som inte har så god ekonomi. Blir lite paff över hur mina kompisar har råd att köpa reimaoveraller och kavatvinterskor till sina 1-åringar. Sen klagar de över att de har så dåligt med pengar till mat och blöjor.
    Själv har jag köpt ett par vinterskor för 99 kr på Ica-maxi och tänkte köpa overallen för 199kr men den såg så stor ut.
    När mina kompisar hörde detta så tittade de väldigt snett på mej..
    Hallå.. vi bor i Sverige.. Vill du att ditt barn ska frysa ihjäl skämtade dom..

Men hur länge orkar en 1-åring vara ute och leka i snön igenligen..?? Inte vill amn väl gå ut i värsta snöstormen heller..?
    Om barnet går på dagis kanske jag kan förstå att man kostar på barnet kläder men annars??
    Men jag tror inte föräldrarna tänker så mycket på om barnet kommer frysa eller inte utan det är nog mest en statusgrej..
    VAD SKA ANDRA TYCKA OM MEJ NÄR MITT BARN HAR SÅ BILLIGA KLÄDER?
    ÄR JAG EN NÖRD??
    Kanske är jag svartsjuk för jag inte har råd, vet inte.. men jag tänkte då vänta några år tills barnen har mer behov av kläderna.

För det andra förstår jag inte varför det är såm hysteri att man måste höpa vinteroverall i början på september redan.
    Jag väntar nog tills det blir lite rea. min dotter klarar sej nog på sin jacka och täckbyxor till december iallafall.

• Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??
  • mammapuh

Den bästa overall våra barn har haft är Reimas Buller i bång. Det är en bävernylonoverall som är vattentät upp till midjan. Våra barn har aldrig blivit våta igenom i den. Dessutom tål den torkskåp!

Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • våren 07

Ullared funkar bra, tids nog så vill de ha märkeskläder. Men det är dumt att köpa så länge de inte gnäller.Glad

• Norrbagge

Nej! -jag tycker inte det.
    Vi valde att vänta med Reima (som för oss är första valet i vinterkläder) tills han började leka i snön och ja, leka mer överhuvudtaget. En bebis kan du lägga över en filt osv om du vill.
    Satsa på dyrare, rejäla kläder då barnet blivit äldre; Reima upplever jag att William kan röra sig mkt lättare i; han vart inte ett X i overallen som han vart i tex Lindex.

Ett tips är Reima's vinterskor! Vi hade dom förra vintern till William och har köpt sånna i år igen! -lite dyra, men värda varenda krona!!

kram å hej!

• Blue Vapor

Pemi - oki!

Vad ska man säga - skulle inte köpa märkesoverall för MÄRKETS skull, men definitivt för KVALITETENS skull, helt oavsett om det står Coop, Lindex eller Gibbon-apa på dem

Men till syvende och sist så köper man väl det som man själv tycker är rimligt - allas plånböcker och behov är olika

• Norrbagge

Blue Vapor: vill bara flika in att det är inte för märket vi köper Reima, det är för kvalité och hur bra passform dom har. Barnen blir inte som X i overallerna som jag som sagt upplever andra overaller.

-var bara tvungen..

• Blue Vapor

Norrbagge - nejnej, alltså det förstod jag! Du missuppfattade mig! Det tyckte jag nog var glasklart att ni shoppar Reima för kvaliteten! Eller, det var precis så jag uppfattade det i alla fall *blabla* Jag bara tänkte högt för egen del! Jag vill inte heller köpa en X-overall

Peace!

• Norrbagge

Haha, vad bra! -för jag stööör ihjäl mig på folk som typ skryter om vilka kläder dom har (märket) å vad dom kostar osv. Jamenar, VEM FAN BRYR SIG?!

Hähä.. så jag vill inte bli sedd som en "sån" helt enkelt.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Till en ett åring känns det onödigt tycker jag,bättre sen när de är lite äldre och leker mara ute att ha bra kvalite. Och oftast behövs ju 2st overaller också. Har fått 2st från H&m som jag kommer använda till min son. Och dunjacka med täck byxor därifrån också. Vind jacka med täckbyxa har jag dock från polarn.

Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??