• lisalisalisa

Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??

Jag är en mamma som inte har så god ekonomi. Blir lite paff över hur mina kompisar har råd att köpa reimaoveraller och kavatvinterskor till sina 1-åringar. Sen klagar de över att de har så dåligt med pengar till mat och blöjor.
    Själv har jag köpt ett par vinterskor för 99 kr på Ica-maxi och tänkte köpa overallen för 199kr men den såg så stor ut.
    När mina kompisar hörde detta så tittade de väldigt snett på mej..
    Hallå.. vi bor i Sverige.. Vill du att ditt barn ska frysa ihjäl skämtade dom..

Men hur länge orkar en 1-åring vara ute och leka i snön igenligen..?? Inte vill amn väl gå ut i värsta snöstormen heller..?
    Om barnet går på dagis kanske jag kan förstå att man kostar på barnet kläder men annars??
    Men jag tror inte föräldrarna tänker så mycket på om barnet kommer frysa eller inte utan det är nog mest en statusgrej..
    VAD SKA ANDRA TYCKA OM MEJ NÄR MITT BARN HAR SÅ BILLIGA KLÄDER?
    ÄR JAG EN NÖRD??
    Kanske är jag svartsjuk för jag inte har råd, vet inte.. men jag tänkte då vänta några år tills barnen har mer behov av kläderna.

För det andra förstår jag inte varför det är såm hysteri att man måste höpa vinteroverall i början på september redan.
    Jag väntar nog tills det blir lite rea. min dotter klarar sej nog på sin jacka och täckbyxor till december iallafall.

• Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??
  • Anna Paulita
    S 71 skrev 2007-09-07 21:12:09 följande:
    Men hur många fördelar är det med en reima?Har för mig att dom inte går att ha i torkskåp tex, härligt att sätta på sig en halvblötsur overall när man ska hem.Det är lika med POP kläder, inget man ska ha i torkskåp.Tycker ju inte att det är direkt dagiskläder heller, för fröknarna har ju ett himla bök med alla overaller föräldrar skicka med och ha koll på vilka som får hänga i torkskåp eller inte.
    Skillnaden mellan Reima och POP och billigare märken är attPOP och Reima inte blir blöta och genomsura. Min dotter har haft både POP och Reima men de har aldrig varit bröla rakt igenom. POPS bävernylonoverall får man för övrigt torka i både torkskåp och torktummlare.
  • Anna Paulita

Vad förvånad jag blir attPOPs bävernylon är så dålig, Julia haf haft den och vi var supernöjda. Hur bra overall som helst!

• myskatt

Nej jag skulle inte ta på en ettåring nån billig overall från ICA som tar in vatten som en disktrasa och blir kall och stel!

Min tjej va ett förra vintern och hon åkte massa skoter, pulka och va ute i snön. Varför ska en ettåring som kan krypa och kanske gå bara sitta i vagnen?

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Analoga
    lisalisalisa skrev 2007-09-07 21:04:49 följande:
    Jag är en mamma som inte har så god ekonomi. Blir lite paff över hur mina kompisar har råd att köpa reimaoveraller och kavatvinterskor till sina 1-åringar. Sen klagar de över att de har så dåligt med pengar till mat och blöjor.Själv har jag köpt ett par vinterskor för 99 kr på Ica-maxi och tänkte köpa overallen för 199kr men den såg så stor ut.När mina kompisar hörde detta så tittade de väldigt snett på mej.. Hallå.. vi bor i Sverige.. Vill du att ditt barn ska frysa ihjäl skämtade dom..Men hur länge orkar en 1-åring vara ute och leka i snön igenligen..?? Inte vill amn väl gå ut i värsta snöstormen heller..?Om barnet går på dagis kanske jag kan förstå att man kostar på barnet kläder men annars??Men jag tror inte föräldrarna tänker så mycket på om barnet kommer frysa eller inte utan det är nog mest en statusgrej..VAD SKA ANDRA TYCKA OM MEJ NÄR MITT BARN HAR SÅ BILLIGA KLÄDER?ÄR JAG EN NÖRD?? Kanske är jag svartsjuk för jag inte har råd, vet inte.. men jag tänkte då vänta några år tills barnen har mer behov av kläderna.För det andra förstår jag inte varför det är såm hysteri att man måste höpa vinteroverall i början på september redan.Jag väntar nog tills det blir lite rea. min dotter klarar sej nog på sin jacka och täckbyxor till december iallafall.
    Herregud vilka märkesnördar dina kompisar är!! Dyrast är inte alltid bäst, vilket många tycks tro!

Jag är av den åsikten att det är helt onödigt att köpa dyra märkeskläder- och skor till små barn som växer snabbt, och kan ha kläderna på sin höjd en säsong. Helt vansinnigt tycker jag! Bättre kan man använda pengarna, tycker jag.

Jag köper alltid billigt och bra, och min dotter har då inte frusit ihjäl ännu
  • 4 Före 30

Reimor från 06 o nyare får torkas i torkskåp!!

Po.p´s bävernylonsoverall har jag aldrig ägt själv, men hjälpt kompisars barn av o på med, och tycker att de är MKT sämre än pops skidoverall. så stel när den är kall.. Men vattentätheten som man kan få angiven hos pop är inte densamma på deras overaller, den i bävernylon är klart lägre så de är inte jämförbara egentligen, tycker det är konstigt att de tog den i testet istället för en som pop själva menar är jämförbar med reima o nanook....rätt taskigt, hade de tagit skidoverallen hade den hamnat bland de tre bästa...

Alicia-99 Gabriel-00 William-04 och en liten Engla plan snitt 1/10-07
  • Linda1976

Väntar fjärde: Inte alla - det står på specifikt vilka som går i torkskåp/tumlare ocn inte. Ffa babymodellerna går INTE.

Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • Bempa

Jag tycker det är värt varje öre. Spelar ingen roll vilken ålder det har på barnet

BC o Mian1 är mina rump-Gudar
  • 4 Före 30
    Linda1976 skrev 2007-09-08 13:06:47 följande:
    Väntar fjärde: Inte alla - det står på specifikt vilka som går i torkskåp/tumlare ocn inte. Ffa babymodellerna går INTE.
    Ok det FINNS reimor som går i torkskåp från 06...
    Alicia-99 Gabriel-00 William-04 och en liten Engla plan snitt 1/10-07
  • MBert

TS lisalisalisa

Till en ettåring som inte börjat på dagis än behövs inte så hög kvalitet på vinterkläder och därmed heller inte så dyra kläder. En ettåring som inte börjat på dagis är inte ute i ur och skur, så kravet på kvalitet är helt enkelt inte så hög.
    Vill du har "märkeskläder" men inte har råd till nya så köp begagnat!
    Det är mitt tips.

• Linda1976
    Väntar fjärde skrev 2007-09-08 13:14:09 följande:
    Ok det FINNS reimor som går i torkskåp från 06...
    Precis! Sorry - men faktafanatikern i mig slog till!
    Det finns inga synder, förutom dumhet.
Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??