• lisalisalisa

Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??

Jag är en mamma som inte har så god ekonomi. Blir lite paff över hur mina kompisar har råd att köpa reimaoveraller och kavatvinterskor till sina 1-åringar. Sen klagar de över att de har så dåligt med pengar till mat och blöjor.
    Själv har jag köpt ett par vinterskor för 99 kr på Ica-maxi och tänkte köpa overallen för 199kr men den såg så stor ut.
    När mina kompisar hörde detta så tittade de väldigt snett på mej..
    Hallå.. vi bor i Sverige.. Vill du att ditt barn ska frysa ihjäl skämtade dom..

Men hur länge orkar en 1-åring vara ute och leka i snön igenligen..?? Inte vill amn väl gå ut i värsta snöstormen heller..?
    Om barnet går på dagis kanske jag kan förstå att man kostar på barnet kläder men annars??
    Men jag tror inte föräldrarna tänker så mycket på om barnet kommer frysa eller inte utan det är nog mest en statusgrej..
    VAD SKA ANDRA TYCKA OM MEJ NÄR MITT BARN HAR SÅ BILLIGA KLÄDER?
    ÄR JAG EN NÖRD??
    Kanske är jag svartsjuk för jag inte har råd, vet inte.. men jag tänkte då vänta några år tills barnen har mer behov av kläderna.

För det andra förstår jag inte varför det är såm hysteri att man måste höpa vinteroverall i början på september redan.
    Jag väntar nog tills det blir lite rea. min dotter klarar sej nog på sin jacka och täckbyxor till december iallafall.

• Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??
  • Skorpan081

I senaste Vi föräldrar var det test av vinteroveraller:

Som delad etta med betyg 4,7 (av 5) kom Nanook (1700-1800 kr) och Altitude 8848 (2000-2400 kr) sedan fick overallerna dessa betyg:

Reima 4,6 (1500 kr)
    Europris 4,3 (400 kr)
    Didriksons 4,3 (700 kr)
    Coop 4,0 (500 kr)
    Helly Hansen 3,6 (1000 kr)
    Lindex 2,9 (500 kr)
    Polarn och Pyret 2,2 (1000 kr)
    H&M 2,2 (500 kr)
    Åhléns 2,1 (550 kr)
    KappAhl 1,9 (500 kr)

Nu är ju såklart detta bara ett test och alla tester är inte att lita på. Dessutom är ju inte alla overaller testade, många butiker har ju även flera varianter.

Många anser/tror att Polarn och Pyret har bra kvalitet på vinteroverallerna, men den som testades hade hemskt dålig vattentäthet. Nu har jag ingen som helst erfarenhet av vinteroveraller ännu , så ni som haft Pop kanske upplever annorlunda.

Man får ju prova sig fram och se vad som funkar bäst på sitt barn och anpassa sig efter barnets behov. Blir barnet blött och kallt så får man ju byta overall helt enkelt.

• nanci

Det beror på hur ni lever tycker jag. Är ditt barn på dagis så tycker jag du behöver uppgradera lite, och likaså om ni är mycket ute och leker. Om ni däremot är mycket inomhus, och liggermest i vagnen utomhus kan man ju alltid ha en tjock filt över. Och tveklöst är det skillnad på skor och overaller.

• pemi

Dottern är 1 om några veckor, går inte än men kommer nog göra det i vinter. Jag kommer inte köpa någon dyr overall, köper hellre fler billiga som går att torktumla och sen ev impregnera själv. Tänker se om jag hittar några bra i Ullared, ett par stövlar har jag köpt på skopunkten med skönt foder i, ska köpa något mer par men kommer inte att lägga tusenlappar för skor som hon växer ur på några månader.

♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • BebeonBoard

Jag köper mycket kläder av bra kvalité, mest Po.p, som jag kan sälja vidare när sonen växt ur. Har just sålt en massa vinterkläder från förra året, fick MYCKET bra betalt. Bodies och tröjor handlar jag på H&M, Lindex, Åhlens mm, de håller sig fina under tiden han kan ha dem, sedan har de nästan gjort sitt.

• Grisen81

var köper man overallen europris???

tvilling morsa
  • Nynne

Grisen81: Det är väl en affär som heter Europris. Den har precis öppnat t.ex. i Västerås.

Mandy f. 070301
  • Grisen81

Jaha vi bor i sthlm vi...

tvilling morsa
  • pemi

Europris finns i ulricehamn och borås också om jag inte har fel.

♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • Skorpan081
    Grisen81 skrev 2007-09-07 22:02:21 följande:
    var köper man overallen europris???
    Kolla på www.europris.se - den adressen var med i tidningen.
Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??