• lisalisalisa

Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??

Jag är en mamma som inte har så god ekonomi. Blir lite paff över hur mina kompisar har råd att köpa reimaoveraller och kavatvinterskor till sina 1-åringar. Sen klagar de över att de har så dåligt med pengar till mat och blöjor.
    Själv har jag köpt ett par vinterskor för 99 kr på Ica-maxi och tänkte köpa overallen för 199kr men den såg så stor ut.
    När mina kompisar hörde detta så tittade de väldigt snett på mej..
    Hallå.. vi bor i Sverige.. Vill du att ditt barn ska frysa ihjäl skämtade dom..

Men hur länge orkar en 1-åring vara ute och leka i snön igenligen..?? Inte vill amn väl gå ut i värsta snöstormen heller..?
    Om barnet går på dagis kanske jag kan förstå att man kostar på barnet kläder men annars??
    Men jag tror inte föräldrarna tänker så mycket på om barnet kommer frysa eller inte utan det är nog mest en statusgrej..
    VAD SKA ANDRA TYCKA OM MEJ NÄR MITT BARN HAR SÅ BILLIGA KLÄDER?
    ÄR JAG EN NÖRD??
    Kanske är jag svartsjuk för jag inte har råd, vet inte.. men jag tänkte då vänta några år tills barnen har mer behov av kläderna.

För det andra förstår jag inte varför det är såm hysteri att man måste höpa vinteroverall i början på september redan.
    Jag väntar nog tills det blir lite rea. min dotter klarar sej nog på sin jacka och täckbyxor till december iallafall.

• Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??
  • Linda1976
    S 71 skrev 2007-09-07 21:12:09 följande:
    Men hur många fördelar är det med en reima?Har för mig att dom inte går att ha i torkskåp tex, härligt att sätta på sig en halvblötsur overall när man ska hem.Det är lika med POP kläder, inget man ska ha i torkskåp.Tycker ju inte att det är direkt dagiskläder heller, för fröknarna har ju ett himla bök med alla overaller föräldrar skicka med och ha koll på vilka som får hänga i torkskåp eller inte.
    Jojomensan - det finns både och. Självklart har jag köpt en som går i torksskåp. Dock behövs det knappt, det torkar själva så snabbt.
    Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • synthetic

Min dotter fyndade jag pippiskor för på halva reapriset, 125 kr och hon får ÖB overallenf ör 195 kr

♥ Dotter 051231 - Dotter 071121 ♥
  • Kålrot

Vi köper aldrig dyra märkes skor och overaller till våra barn.
    De brukar kosta 2oo-300 kr max och fungerar alldeles utmärkt!

De billigare är fina och funktionella de också, även för de större barnen som leker ute i snön. Vår 4-åring har fått en overall från coop för 249 kr i år. Den kommer bli jättebra till vintern.

Och då är det ändå snö och kallt här, det blir lätt runt 20 grader på vintern. Är det riktigt, riktigt kallt finns det fleecekläder att ta på under.
    Jag tror att föräldrar köper de dyra märkes kläderna mycket för att det just är en statusgrej. Det går precic lika bra ändå. Och när pojken var liten, för 7-8 år se´n, såg man aldrig, eller hörde talas om pop, reima, didriksson osv. Det har kommit de sistsa åern.

• Linda1976
    Norrbagge skrev 2007-09-07 23:02:28 följande:
    Haha, vad bra! -för jag stööör ihjäl mig på folk som typ skryter om vilka kläder dom har (märket) å vad dom kostar osv. Jamenar, VEM FAN BRYR SIG?! Hähä.. så jag vill inte bli sedd som en "sån" helt enkelt.
    Helt rätt - jag bryr mig inte om märket.  Det jag bryr mig om är funktion, utseende, detaljkvalitet, andrahandsvärde (inte så viktigt, men ändå), bekvämlighet och hur snabbt den torkar - och detta får jag i en Reima, som stämmer överens med mina kvalitetskrav. En ICA-overall för 200:- kan inte uppfylla de kraven. Men att det står Reima i den och kostar 1500:- so what? Helt ointressant, för mig iaf - men uppenbarligen inte för andra.
    Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • 4 Före 30

Varför skulle det vara en statusgrej?
    Luktar avundsjuka tycker jag..

För fem år sen hade jag köpt vinterkängor till mina barn, minns inte märket men det var inte helt oävet och skorna kostade kring 350 kr paret.
    Trots att skorna hade urtagbar innetoffel och de stod i torkskåp på dagis så torkade aldrig skorna. En dag när jag hämtade dottern var de så blöta att hon fick stanna hemma nästa dag, jag åkte och köpte nya skor. efter en vecka ungefär började hon tappa ALL hud på fötterna, den släppte i stora sjok. Det var jättehemskt!! Har aldrig sett ngt liknande. Svamp grodde på pojkens tår...
    Vi köpte då ecco goretex till dem eftersom de erbjuder en 100% nöjd kund garanti. Vi har inte behövt utnyttja den garantin. Barnen har torra fötter, behöver inga extra skor...
    Samma sak med overallerna. Vi bor i Västra Götaland och här är det inte 50 cm snö och 10 minus hela vintern utan den största delen ute tillbringas i slask och regn, dock kallt. Mina barn har alltid varit utebarn och det vill jag att de skall vara, de är friskare då, vi är mkt ute med våra barn, året runt. Men att kränga på två småbarn overaller från lindex el liknande så att de blir som stoppade korvar för att därefter förvärra med ett galonställ när man är höggravid  med foglossnning är inget jag rekommenderar mina värsta ovänner... Vi beslöt oss för att prova reima tec. Efter det fanns ingen återvändo. Extraoverallerna vi hade köpt förblev nya med alla lappar kvar... Och en lindex overall eller kappahl o linande är inte gratis i förhllande till vad man får, ca 500 kr och behöver man då 2 per barn... och 2 skor.. det blir ca 1700 kr + vantar o mössor o ett galonställ + ev fleeceställ... en reima ca 1200, ecco ca 600 till de mindre och några hundringar till om de är större... För oss blir priset detsamma, men vi har inte bästa förvaringsmöjligheten för så mkt kläder till alla våra barn. Därför är det smidigare med EN overall ett par skor och inget galonställ...Dessutom ville våra barn inta vara ute i overall med galonställ över, De kunde knappt RÖRA sig!!!!
    Så att säga att det är status är bullshit. Jag vill ha nöjda glada barn, och friska torra fötter!!!

Vad man behöver för vinterkläder är ju helt upp till var man bor, hur mkt man är ute, hur gamla barnen är och vad man är beredd att stå ut med som förälder. Jag betalar gärna extra för att slippa alla extra timmar av tvätt, torkning av skor och läkarbesök med sjuka barn eller barn med fotsvamp eller som tappar huden!

Jag köper reima, pop ecco, superfit o linande till barnen för att det är det bästa jag hittat!

Om man vill kan man köpa begagnat, då blir det inte dyrare än vilken ny hmoverall som helst, jag gör det ibland också om jag hittar ngt fint unisex, eftersom mina barn också ärver mkt av varandra... och andrahandsvärdet är så högt att det faltiskt lönar sig för mig! Har köpt i år på rea: Reima jacka+byxa+mössa+handskar till dottern för 1700 kr
                                   Superfit skor för 400 kr
                                   reima byxa +vantar till sonen för 600 han får ha dotterns
                                   didrikssonsjacka från förra året
                                   Han har jag ännu inte köpt skor till
                                    Reima overall + mössa + 2 vantar reima till minste för 1500
                                   + popställ begagnat + ny mössa för 800 kr + beg ecco 85 kr

Detta finansierades bla med: Barnen hade vardera en reima från förra året, minstes var beg och inköpt för 600 med mössa o vantar, den fick jag 750 för på tradera, dvs jag fick betalat för att anväda den
    de stora hade varsin reima inköpta på guppirea förra sommaren för 750 kr, dessa fick jag igen pengarna på...
    Eccoskorna de hade förra året fick jag igen halva nypriset på....
    summa 3450 för det jag sålde begagnat...5000 har jag handlat för i år( började i januarirean så jag har spridit utgifterna ... men har bara använt "Nya" pengar 1550 kr... för tre barn! Och bortsett från äldste sonen har ALLA sina vinterkläder klara!
    Det behöver inte bli så dyrt förutom första inköpet, men då kan man ju köpa begagnat eller som jag, sprida utgifterna o handla när det är rea... det är inte så svårt att beräkna storlekar!

Ser ingen status i detta alls, utan enbart att jag vill ha det bästa till mina barn till minsta tänkbara pris!

Alicia-99 Gabriel-00 William-04 och en liten Engla plan snitt 1/10-07
  • 4 Före 30

Kan tillägga att vår ekonomi INTE är god...Men den blir inte godare av att man måste vara hemma med sjuka barn som förfrusit fötterna av blöta skor....

• Alyssa

Jag skulle heller adrig köpa märkeskläder till mina barn men när det gäller vinterkläder lägger jag gärna extra pengar på det.

Det är ju bara att lägga undan pengar under året till vinterkläder ju! Man vet ju att vintern kommer varje år, ingen överreaskning direkt.

Och på dagis är de faktiskt ute och leker väldigt mycket! Så jag satsar hellre på kvalité.

• 4 Före 30
    S 71 skrev 2007-09-07 21:10:07 följande:
    Man kan vara ute och leka i en HM overall och Ica overall utan problem.Kolla in testerna dom gjorde på overallerna, dom dyra som reima, var sämre än dom billigare
    Senaste testet jag läste var i Vi föräldrar och där testades 12 overaller( f ö samma tester som råd o rön o konsumentverket)... hm lindex Åhlens, POP´s bävernylon o kappahls var SÄMST! (konstigt att de inte hade med pops skidoverall istället..)
    Bäst var Nanook (1700 kr) Altitude (2000kr) och REIMA (1500kr) tätt följda av Europris och didriksons ....Absolut sämsta var Kappahls....

Denna tidningen kom förra veckan...
  • Smurfan 81

Begagnat går väl jättebra! Framförallt när de är små. Köpte precis ett par vinterkängor till min kille som precis fyllt 1 på en second hand butik nära mig, de kostade 60:- och har inte en fläck! Hade det inte suttit smågrus under sulorna hade jag trott att de var nya!

Har köpt en hel del kläder på Tradera också, där finns det även overaller.

• Anna Paulita

Jag hade aldrig köpt vare sig Reima eller POP eller något annat dyrt märke till en ett åring. På vintern sitter de ju oftast stilla i vagnen, nerbäddade i en mysig åkpåse. Oftast har en ett åring just lärt sig att gå och att gåomkring i massor av snö är lite mer än de klarar av.

Julia hade en fullgod overall från HM när hon var så liten, den var vare sig vind eller vatten tät, hade inga tejpade sömmar eller liknande. Men hon var jättevarm och go för det!

Nu där emot köper jag ordntlige vinterkläder och vinterskor, hon är3½ och älskar att vara ute, då behöver man ha ordentligt på sig!

Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??