• lisalisalisa

Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??

Jag är en mamma som inte har så god ekonomi. Blir lite paff över hur mina kompisar har råd att köpa reimaoveraller och kavatvinterskor till sina 1-åringar. Sen klagar de över att de har så dåligt med pengar till mat och blöjor.
    Själv har jag köpt ett par vinterskor för 99 kr på Ica-maxi och tänkte köpa overallen för 199kr men den såg så stor ut.
    När mina kompisar hörde detta så tittade de väldigt snett på mej..
    Hallå.. vi bor i Sverige.. Vill du att ditt barn ska frysa ihjäl skämtade dom..

Men hur länge orkar en 1-åring vara ute och leka i snön igenligen..?? Inte vill amn väl gå ut i värsta snöstormen heller..?
    Om barnet går på dagis kanske jag kan förstå att man kostar på barnet kläder men annars??
    Men jag tror inte föräldrarna tänker så mycket på om barnet kommer frysa eller inte utan det är nog mest en statusgrej..
    VAD SKA ANDRA TYCKA OM MEJ NÄR MITT BARN HAR SÅ BILLIGA KLÄDER?
    ÄR JAG EN NÖRD??
    Kanske är jag svartsjuk för jag inte har råd, vet inte.. men jag tänkte då vänta några år tills barnen har mer behov av kläderna.

För det andra förstår jag inte varför det är såm hysteri att man måste höpa vinteroverall i början på september redan.
    Jag väntar nog tills det blir lite rea. min dotter klarar sej nog på sin jacka och täckbyxor till december iallafall.

• Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??
  • Teschty

Jag älskar H&M o Lindex, så jag e ingen "lyxshoppare" till min bonus. Tycker dom har så fina o mysiga barnkläder. Visst POP har en del fint, men det tillhör inte mina favoriter...
    Tycker absolut inte det e fel att handla i billigare kedjor till sina barn. Det ger ju mer pengar över till att göra annat kul för ist...

• S 71
    Linda1976 skrev 2007-09-07 21:08:53 följande:
    Nej, en overall för 199 på Maxi är INTE lika varm, smidig, snabbtorkande och vattentät som en Reima - det säger sig självt. Däremot så fryser man inte ihjäl i den förstås!
    Men hur många fördelar är det med en reima?

Har för mig att dom inte går att ha i torkskåp tex, härligt att sätta på sig en halvblötsur overall när man ska hem.
    Det är lika med POP kläder, inget man ska ha i torkskåp.
    Tycker ju inte att det är direkt dagiskläder heller, för fröknarna har ju ett himla bök med alla overaller föräldrar skicka med och ha koll på vilka som får hänga i torkskåp eller inte.
    ~Kärringen emot strömmen~
  • Joppis81

Nope, man måste inte ha märkesvinterkläder, duger alldeles utmärkt med kläder från H&M, Lindex, Ica Maxi, osv.
    Mina döttrar har haft overaller från H&M och nån från ÖB, aldrig frusit.
    Nu vill jag prova lite andra märken mest för att de kläderna är snygga så då blir det en lite dyrare overall iår, dock köpt på rea. :)

Mamma till gostrollen Elvira & Viola
  • Erik

Jag har aldrig köpt nån Reimaoverall till min 3 åring (jo, en för 50 kr second hand ). Han har fått ha H&M eller Ellos ytterkläder och det har han då inte frusit ihjäl i fast vi bor i "norr" (mittemot Skellefteå men i Finland). Och dessa kläder är fortfarande i så bra skick så lillebror kommer att få ärva dem! Tycker det är löjligt att lägga ut en massa pengar på nånting man egentligen inte har råd med för det duger lika bra med billigare varianter... både när det gäller skor och overaller. Har man råd så får man ju köpa vad man vill men det har i alla fall inte vi.

• lewwe

Jag tycker absolur inte att man ska köa bara för att alla andra gör det, man ska köpa vad man kan och en ettåring som inte går på dagis har inte så stort behov av en superbra och dyr overall. Jag brukar köpa mycket på tradera där kan man hitta fina märkeskläder till rimligt pris. Det slits ju inte direkt i den åldern.

• Erik

Min pojke går dessutom på dagis (började när han var 13 månader) och då är vi tvungna att ha två overaller till honom. En finare i dagis och en sämre att ha här hemma, i fähuset osv. Jag tvivlar inte på att Reimas overaller är skitbra men jag vet också att det duger med en billigare!

• solrosblad

Har aldrig handlat dyra märkeskläder till mina barn och den äldsta är nu 17 år och har levt lika många vintrar utan att varken frusit ihjäl eller frusit överhuvudtaget i de vinterkläder jag köpt Köp ett ordentligt fleece underställ, eller helst i merinoull, håller fukten borta om de blir svettiga och värmer när de fryser.

• hus busen

Vi köpte en vinteroverall i ullared förra året när sonen var ett år och nu när jag kollade på den så såg den helt oanvänd ut men han har tyvärr växt ur den så vi fick köpa en ny i år....
    Helt meningslöst att köpa dyra overaller till så små barn.... men det är klart... hade jag badat i pengar så hade det bara blivit märkeskläder eftersom jag är lite märkes--- ;)

Ullareds overall blev inte blöt invändigt av två timmar ute i snön/pulkan och det utvändiga va torrt på ca en halv timme så den funkade bra.

• Eofrysina

Äh, det är fånigt att köpa märkeskläder om man nu ska börja klaga på att man inte har råd med blöjor osv... då har man ju helt fel prioriteringar...

Däremot kan man givetvis ta sig råd, (eller så har man helt enkelt råd) att inhandla sådant man gillar

Tösen har just börjat på dagis och fått sig en massa märkeskläder. Men ärligt talat, jag kollade först på det som var billigt, men det jag hittade var antingen jäkligt rosa, eller så var det i lite knepig kvalitet. Maken var ute o kollade didrikssons också och de var tydligen både snygga och verkade bra, men det slutade ändå med att vi köpte det vi tyckte var snyggast. Det blev PO.P för denna månadens barnbidrag istället. Varför, jo för att vi tyckte de var bra, snygga och givetvis... vi hade råd.

Skriver inte detta för att vara näsvis. För några månader sedan var man fattig student och vårt hushåll levde på en lön. då fick man ha helt andra prioriteringar.

• lisalisalisa

Tack för alla svar.. skönt att fler tänker som jag.

Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??