• lisalisalisa

Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??

Jag är en mamma som inte har så god ekonomi. Blir lite paff över hur mina kompisar har råd att köpa reimaoveraller och kavatvinterskor till sina 1-åringar. Sen klagar de över att de har så dåligt med pengar till mat och blöjor.
    Själv har jag köpt ett par vinterskor för 99 kr på Ica-maxi och tänkte köpa overallen för 199kr men den såg så stor ut.
    När mina kompisar hörde detta så tittade de väldigt snett på mej..
    Hallå.. vi bor i Sverige.. Vill du att ditt barn ska frysa ihjäl skämtade dom..

Men hur länge orkar en 1-åring vara ute och leka i snön igenligen..?? Inte vill amn väl gå ut i värsta snöstormen heller..?
    Om barnet går på dagis kanske jag kan förstå att man kostar på barnet kläder men annars??
    Men jag tror inte föräldrarna tänker så mycket på om barnet kommer frysa eller inte utan det är nog mest en statusgrej..
    VAD SKA ANDRA TYCKA OM MEJ NÄR MITT BARN HAR SÅ BILLIGA KLÄDER?
    ÄR JAG EN NÖRD??
    Kanske är jag svartsjuk för jag inte har råd, vet inte.. men jag tänkte då vänta några år tills barnen har mer behov av kläderna.

För det andra förstår jag inte varför det är såm hysteri att man måste höpa vinteroverall i början på september redan.
    Jag väntar nog tills det blir lite rea. min dotter klarar sej nog på sin jacka och täckbyxor till december iallafall.

• Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??
  • tessan27

Självklart måste man inte köpa dyra märeks kläder till sina små barn... Nu tillhör väl jag en av dem som gör det men jag köper aldrig dessa saker till fullpris. Handlar massor på tradera eller på någon trevlig rea. Sen har jag en teori. Efter som jag är ett fan av tradera så har jag märkt att det faktiskt kan löna sig och inte alls bli dyrare att köpa tex reima eller Polarns ovealler eftersom andrahandsvärdet är så högt att man får tillbaka en stor del av vad den kostade när man sen säljer den. Och då kan det ju faktiskt bli så att man till och med tjänar på det. Köpte tex en reima tec till dottern för halva priset när Guppi affären här hemma la ner. Sen skulle en sko affär lägga ner här också och de reade ut ecco och viking, passade på då. Fick super bra saker billigt. Och dessa saker kan man sen få till baka pengarna nästa år när dottern växt ur dem.

• mammapuh

Jag tycker inte att en 1 åring har något större behov av märkesvinterkläder. Mina barn har inte haft det när de var 1-2 år gamla men sen har det blivit mycket mer behov av funktionskläder osv........ i takt med att de blivit äldre. Jag köper ofta på rea i början på året för att använda i slutet på året. Vi skulle ha råd att köpa men förstår inte slöseriet med pengar!

Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • Blue Vapor

Inflikar bara att den Po.P-overallen som testades är en av 3 eller 4 olika som de har! Denna i bävernylon kunde inte ens expediten rekommendera då vi var där och frågade om de olika vinterkläderna! Fattar inte varför de tagit med just DEN i testet, då Po.P har minst 2 andra som är mycket bättre... Själv hade jag ju hellre lagt på 200 spänn för att köpa den bästa hos dem, än köpt en bävernylon för en tusing.....

Jag betalar för funktionen, och kan då betala relativt mycket, men ALDRIG så mycket som de båda testvinnarna!! Det var ju helt galet mycket pengar!! Men ja, hellre betalar jag mer för något jag vet har en bättre funktion, än köper nåt billigt som jag ändå bara kommer irritera ihjäl mig på om det är dålig kvalitet - då måste man ju ändå lägga ut mer pengar på att köpa ännu ett set!

• pemi
    Blue Vapor skrev 2007-09-07 22:23:20 följande:
    Inflikar bara att den Po.P-overallen som testades är en av 3 eller 4 olika som de har! Denna i bävernylon kunde inte ens expediten rekommendera då vi var där och frågade om de olika vinterkläderna! Fattar inte varför de tagit med just DEN i testet, då Po.P har minst 2 andra som är mycket bättre... Själv hade jag ju hellre lagt på 200 spänn för att köpa den bästa hos dem, än köpt en bävernylon för en tusing.....Jag betalar för funktionen, och kan då betala relativt mycket, men ALDRIG så mycket som de båda testvinnarna!! Det var ju helt galet mycket pengar!! Men ja, hellre betalar jag mer för något jag vet har en bättre funktion, än köper nåt billigt som jag ändå bara kommer irritera ihjäl mig på om det är dålig kvalitet - då måste man ju ändå lägga ut mer pengar på att köpa ännu ett set!
     På flera dagis är de inte så imponerade av po.p´s overaller då de inte ska torktumlas. Inte så mycket nytta med funktionsmaterial om ändå inte overallen kan torkas mellan utevistelse på fm och em. Gillar po.ps saker, men just viinteroverallerna verkar lite opraktiska pga torktumlings "förbud"
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • tessan27

pemi: Men overallerna blir ju inte våta inuti så de behöver ju inte torktummlas...

• Blue Vapor
    pemi - fast det som dagis inte har förstått är att de torkar lika snabbt på kroken - tack vare funktionsmaterialet Plus att den är vattentät, så det är bara det allra yttersta tyget som kan bli lite fuktigt.
  • pemi

Nu har jag ju inte så stor erferenhet av funnktionsmaterial i just overaller utan bara vuxenkläder  och hästtäcklen. Min erferenhet är att kläerna är torra inuti så länge de sitter på och är varma genom kroppsvärmen. Tar man av dom  och sen på efter några timmar igen så känns de ganska kalla och fuktiga inuti. Så min upplevelse är att fukten kryper inåt om de tas av. Mn kanske att po.p inte har det problemet.

♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • tessan27

dem böver ju inte hänga i torksåk menar jag förstårs

Jobbar på förskola och tyvärr så har många som jobbar innom barnomsorgen... de som jag känner i alla fall... inte så stor koll på dessa nya fuktionskläder.

• mammapuh
    Blue Vapor skrev 2007-09-07 22:23:20 följande:
    Inflikar bara att den Po.P-overallen som testades är en av 3 eller 4 olika som de har! Denna i bävernylon kunde inte ens expediten rekommendera då vi var där och frågade om de olika vinterkläderna! Fattar inte varför de tagit med just DEN i testet, då Po.P har minst 2 andra som är mycket bättre... Själv hade jag ju hellre lagt på 200 spänn för att köpa den bästa hos dem, än köpt en bävernylon för en tusing.....Jag betalar för funktionen, och kan då betala relativt mycket, men ALDRIG så mycket som de båda testvinnarna!! Det var ju helt galet mycket pengar!! Men ja, hellre betalar jag mer för något jag vet har en bättre funktion, än köper nåt billigt som jag ändå bara kommer irritera ihjäl mig på om det är dålig kvalitet - då måste man ju ändå lägga ut mer pengar på att köpa ännu ett set!
    Undrar också varför de tagit med just bävernylon overallen från POP, de har ju bättre overaller än så!
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??