• lisalisalisa

Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??

Jag är en mamma som inte har så god ekonomi. Blir lite paff över hur mina kompisar har råd att köpa reimaoveraller och kavatvinterskor till sina 1-åringar. Sen klagar de över att de har så dåligt med pengar till mat och blöjor.
    Själv har jag köpt ett par vinterskor för 99 kr på Ica-maxi och tänkte köpa overallen för 199kr men den såg så stor ut.
    När mina kompisar hörde detta så tittade de väldigt snett på mej..
    Hallå.. vi bor i Sverige.. Vill du att ditt barn ska frysa ihjäl skämtade dom..

Men hur länge orkar en 1-åring vara ute och leka i snön igenligen..?? Inte vill amn väl gå ut i värsta snöstormen heller..?
    Om barnet går på dagis kanske jag kan förstå att man kostar på barnet kläder men annars??
    Men jag tror inte föräldrarna tänker så mycket på om barnet kommer frysa eller inte utan det är nog mest en statusgrej..
    VAD SKA ANDRA TYCKA OM MEJ NÄR MITT BARN HAR SÅ BILLIGA KLÄDER?
    ÄR JAG EN NÖRD??
    Kanske är jag svartsjuk för jag inte har råd, vet inte.. men jag tänkte då vänta några år tills barnen har mer behov av kläderna.

För det andra förstår jag inte varför det är såm hysteri att man måste höpa vinteroverall i början på september redan.
    Jag väntar nog tills det blir lite rea. min dotter klarar sej nog på sin jacka och täckbyxor till december iallafall.

• Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??
  • 4 Före 30
    CeeJay skrev 2007-09-19 08:24:20 följande:
    Nu måste jag lägga mig i när du nämner ordet vuxenmobbig. Titta på dina egna ord och förklara varför DU känner behov av att skriva : "Tycker det är konstigt att folk har mage o sitta o klanka ner på andra för att andra har råd/vill/prioriterar annorlunda med kläder som faktiskt håller för klimatet och inte bara för plånboken, bara för att de själva inte har råd/vill/priroiterar likadant..." och "Håll ni i era plånböcker så håller vi i kvaliten på barnens kläder!!"Jag håller med dig om att man inte behöver vara "märkesfreak" om man köper "märkes-overaller". För mig är dock "märkes-kläder" typ Gucci och Prada men de "dyrare" overallerna vi pratar om här i tråden är jättebra. Har inte själv provat eftersom vi tillhör en av de familjer som BÅDE prioriterar att hålla i plånboken och kvalitet på barnens kläder. Det ena behöver inte utesluta det andra.Jag tycker det är synd att man som TS ska känna sig rutten om man inte har råd att köpa annat än de billigaste. Sen kan man ju vara som jag, som visst inte har mycket pengar, men köper oftast det billigaste eftersom jag har bra erfarenhet av just "billigare" kläder.Jag tycker även synd om dig om du känner dig påhoppad, för ingen har väl rätt att klanka ner på någon annan för deras val? Jag kan verkligen inte bry mig mindre om vad andra köper för kläder till sina barn, oavsett om man har mycket eller lite pengar. Däremot kan jag tycka det känns "onödigt" att ha typ vita LaCoste jeans för 2000 kr på en 2-åring att ha på skogsutflykten på dagis - men det är ju ett annat ämne! Väntar fjärde skrev 2007-09-19 07:44:27 följande:
    Varför jag känner behov av att skriva? Har du läst hela tråden? Detta var inte mitt första inlägg... Det var ett barnsligt försök att ge igen med samma mynt, för jag antar att det inte är kul attbli kallad snål heller? Särskilt inte när det g'ller barnen...
    TS frågeställning har en rätt nervös klang, och får rätt många svar där folk säger att lindexoveraller är helt ok, och att vi andra kastar pengarna i sjön för att vi betalar för märket... Jag har sagt flera ggr att om man vill ha kvaliten som TEX reima och pop erbjuder så kan man hitta det till samma pris eller billigare..Genom reor eller begagnat. Jag anser inte det vara nån vidare statusjakt om man köper begagnad reima, då är det kvaliten man jagar och inte märket, eftersom åtminstone min åsikt att begagnat ger fan så mkt lägre status än lindex, oavsett vad det är man handlar begagnat. Men ändå blir man påhoppad, för att man tipsar om att man tex på tradera kan få kvaliten för en billigare peng än Kappahl (som bevisades vara skräp enligt vi föräldrar) antingen nytt eller begagnat på tradera. OM man vill!
    Alltså jag skiter ju i vilket, folk får trä på sina barn en havresäck om de vill, men om ngn frågar om kvalite och pris, så kan man väl få svara utan att folk kallar en det ena och det andra..
    Har inte sett ngn tråd i stil med "Har ni inte råd att köpa märkeskläder till barnen så är ni dåliga föräldrar" Men i varenda sån här tråd talas det om att vi är märkesfreska och att barnen inte bryr sig om vilket...
    Jag köper inte det, och ingen annan heller som såg min dotter tappa all hud på fötterna efter att ha haft på sig maxis vinterskor ( som är såååå bra )
    Jag går inte ut och letar märken, jag går ut o letar kvalite, och jag är beredd att betala för den.
    Och återigen, bor man i norrland funkar säkert även kappahls overall, då det inte är samma klimat som här, här regnar det, slaskar och töar mer än vad det är snö. Och då funkar inte något annat för oss än de overaller med vattentäta membran. Och som jag förklarat innan, jag har inte plats för hundra gummistövlar, regnkläder, overaller mössor o vantar... Det skulle dessutom bli dyrare så man kan ju fråga sig vad som är smart...

Varför skall alla dra alla över en kam?

TÄNK på att vi må bo i samma land, men olika ändar av det har väldigt olika vintrar... så behoven skiljer sig MYCKET...
    Dagis skiljer sig också vilket bevisats i tråden, vissa är inte ute om det regnar eller är kallt och vissa är ute i alla väder (vilket jag föredrar).
    Jag vill ha bra kläder och skor till mina barn, precis som jag förmodar att alla andra vill. Men varför får inte jag ha en annan uppfattning om vad som är bra utan att bli påhoppad?  Men be inte om erfareneheter och åsikter om ni inte respekterar dem!
    Alicia-99 Gabriel-00 William-04 och en liten Engla plan snitt 1/10-07
  • CeeJay

Ok då fick jag svar på varför du skrev som du gjorde, tack! Och som jag skrev så klankar JAG inte ner på dig och jag tycker så många som möjligt borde ta på sig "teflon-hud" och inte ta åt sig vad andra tycker här på FL och i vanliga livet. Mina barn har långt ifrån tappat all hud på fötterna av Ica-Maxis skor och trivs lika bra i dem som "kvalitets/märkes-skor" och det är hemsk tråkigt att just din dotter råkade ut för något sådant.
    Väntar fjärde skrev 2007-09-19 08:44:31 följande:

Varför jag känner behov av att skriva? Har du läst hela tråden? Detta var inte mitt första inlägg... Det var ett barnsligt försök att ge igen med samma mynt, för jag antar att det inte är kul attbli kallad snål heller? Särskilt inte när det g'ller barnen...TS frågeställning har en rätt nervös klang, och får rätt många svar där folk säger att lindexoveraller är helt ok, och att vi andra kastar pengarna i sjön för att vi betalar för märket... Jag har sagt flera ggr att om man vill ha kvaliten som TEX reima och pop erbjuder så kan man hitta det till samma pris eller billigare..Genom reor eller begagnat. Jag anser inte det vara nån vidare statusjakt om man köper begagnad reima, då är det kvaliten man jagar och inte märket, eftersom åtminstone min åsikt att begagnat ger fan så mkt lägre status än lindex, oavsett vad det är man handlar begagnat. Men ändå blir man påhoppad, för att man tipsar om att man tex på tradera kan få kvaliten för en billigare peng än Kappahl (som bevisades vara skräp enligt vi föräldrar) antingen nytt eller begagnat på tradera. OM man vill! Alltså jag skiter ju i vilket, folk får trä på sina barn en havresäck om de vill, men om ngn frågar om kvalite och pris, så kan man väl få svara utan att folk kallar en det ena och det andra..Har inte sett ngn tråd i stil med "Har ni inte råd att köpa märkeskläder till barnen så är ni dåliga föräldrar" Men i varenda sån här tråd talas det om att vi är märkesfreska och att barnen inte bryr sig om vilket...Jag köper inte det, och ingen annan heller som såg min dotter tappa all hud på fötterna efter att ha haft på sig maxis vinterskor ( som är såååå bra )Jag går inte ut och letar märken, jag går ut o letar kvalite, och jag är beredd att betala för den.Och återigen, bor man i norrland funkar säkert även kappahls overall, då det inte är samma klimat som här, här regnar det, slaskar och töar mer än vad det är snö. Och då funkar inte något annat för oss än de overaller med vattentäta membran. Och som jag förklarat innan, jag har inte plats för hundra gummistövlar, regnkläder, overaller mössor o vantar... Det skulle dessutom bli dyrare så man kan ju fråga sig vad som är smart...Varför skall alla dra alla över en kam?TÄNK på att vi må bo i samma land, men olika ändar av det har väldigt olika vintrar... så behoven skiljer sig MYCKET... Dagis skiljer sig också vilket bevisats i tråden, vissa är inte ute om det regnar eller är kallt och vissa är ute i alla väder (vilket jag föredrar). Jag vill ha bra kläder och skor till mina barn, precis som jag förmodar att alla andra vill. Men varför får inte jag ha en annan uppfattning om vad som är bra utan att bli påhoppad?  Men be inte om erfareneheter och åsikter om ni inte respekterar dem!
  • BebeonBoard

Kvalité lönar sig, så är det bara. Ekvationen är mycket enkel, man kan säkert köpa 4 X Maxi/Ullared/Coop/Ellos overaller/skor eller vad det må vara för motsvarande peng som en Reima/Po.p kostar. MEN de 4 budgetoverallerna har gjort sitt när säsongen är slut medan Reima/Po.p ägaren nog är helnöjd för den återbäring som en Blocket/Tradera försäljning ger. Simple as that...

• Noddan

Jag köper inte heller märkeskläder, dyra sådana, och i sådana fall köper jag hellre 2 uppsättningar som är billigare så att jag kan byta till torra/varma ytterkläder till eftermiddags leken utomus. Nu går min son på dagis så just skorna är jag noggrann med ( Kavat) men det är för att de är så bra kvalitet och de tillbringar så mycket tid ute. Hade han varit hemma med mig så hade jag säkert köpt ett par billigare och använt härliga raggsockor i skorna istället.

Om man är en bra förälder mäts INTE i antalet märkeskläder!

• LinnV

har bara läst TS, och jag tycker bara det är sjuk att köpa dyra märkeskläder till ettåringar. när lina var ett år hatade hon att vara ute och leka i snön, var vi ute skulle hon bara sitta i vagnen så jag är glad att jag köpte en billig overall på kappahl till henne den vintern..

• thj

Jag tror att det bästa är att göra vad man själv vill

Har jag lust och råd tycker om den vara jag väljer ja då är det rätt för mig!
    Vill jag spara in lite på kläder och lägga dessa på ngt annat så är det bäst för mig.
    Har jag inte råd,så har jag inte råd
    har jag massor av pengar(drömmer)så får jag väl göra vad jag vill med dem.

Förstår faktiskt inte alls varför man kan orka lägga ner energi och dyrbar tid på andras inköp...

Huvudsaken är väl att man gör det som man känner sig ok med.

Jag köper mkt kläder till mina barn,jag älskar kläder
    Jag är en av dem som nog lägger en extra slant på en vara jag VET har hög kvalitee'
    Hatar tröjor som blir midjekorta och breda som tusan .
    Dragkedjor som släpper.
    sömmar som går upp..
    Blir ju lika dyrt i längden då man i dessa fall får köpa nytt ofta.

Hursom helst alla är olika och här finns inga med rätt eller fel,utan alla gör som de vill!

En underbar Höst till alla!

Vill att de ska form och färg

• dobermann lover

hejhej

har såklart inte läst genom alla svaren=)
    min flicka ska få av sin morbror en reima overall i 1-årspresent! jag hade dock ALDRIG köpt en o´verall själva för över 1000:- ALDRIG men kan man få den så kan man ju tacka=)

sen håller jag med en av dom andra i tråden om skor...när barn precis i början lär sig gå tycker jag att det är viktigt att man har bra skor som sitter riktigt på fötterna och som nu till vintern är vattentäta och varma...visst e icamaxis skor det så kör på dom såklart men jag har köpt kavat till min tjej för jag vet att dom vet vad dom sysslar med=)

men det är naturligtvis upp tili en själva vad man köper....

• Mamsingen

Min dotter, tre år, har precis fått vinterskor på rea  (149 kr) och en overall från Gekås (199 kr). Spara märkeskläderna tills de vet vad det är och tjatar om det.

The problem with the genepool, is that there´s no lifeguards.
  • Mamsingen

Förresten så köpte vi dotterns förra vinterskor på ICA maxi och dom var helt suveräna, hon gick hur bra som helst i dem, frös aldrig om fötterna och hade de inte vart för små hade hon lätt kunnat haft dem en eller två säsonger till.

The problem with the genepool, is that there´s no lifeguards.
  • ejja81

nä verkligen inte,,men är man sådan själv så blir man nog det till sina barn med,,,jag köper det jag gillar,,men är det för dyrt struntar jag i det,,,,,,

Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??