• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Sjätte tråden! I vilken våra barn lär sig äta mat, sitta, krypa, stå!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-05 11:47:07:
    Nostaligtrip!

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m10491351.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m18507283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21691654.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
  • Zul

Pippil8: Härligt att vi kan lyxluncha hemma i ert hus! Som bebismorsa är man inte precis bortskämd med sånt...

A fick göra ultraljud av njurarna på akuten innan vi fick åka hem, för att kolla att inte eventuell uvi stigit uppåt. Nu hittade de inget på odlingen av urinen efteråt, men hade de gjort det hade vi efter några veckor fått göra röntgen med kontrastvätska av urinvägarna och äta profylaktisk antibiotika fram till dess. Man letar efter backflöde av urin som kan öka risken för infektioner.

Pluttmorsa: oj, oj, oj, han e på gång Alvin! Dags att barnsäkra...

ABC08: Jag vet inte om baren i skrapan öppnat än.

• SanniXx

Ang babyrytmik så är det mycket mer rörelser på den än på en vanlig sångstund. Iaf här Man jobbar tillsammans med barnet. Vi går på det och Ida älskar det Man sitter, står, dansar, hoppar, "springer" m.m. Som ett träningspass!

ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • Hellur

God morgon!

Sitter här helt förvånad, W sover! Han brukar aldrig sova så här tidigt på fm. Deckade vid 9 redan, brukar inte somna förrän 10-10.30 tiden. Så går det när man är envis och vill gå upp tidigt fast man är jätte trött...

Pippil8 - Vilken jobbig dag ni hade igår. Hoppas E mår bättre snart och att antibiotikan börjat värka redan.

Zul - Åhhh vilken lyxlunch. Vad mysigt! Det måste vi göra någon gång. Jag är med

Frill, Swe och Plutten - Tack för igår. Gott och trevligt, som vanligt.
    Plutten - Det kändes som jag också precis hade komit när jag gick. Långa fikastunder rules

Idag ska vi på mammagrupp på bvc, annars blir det nog att lata hemma. Blir seg av vädret, vill bara krypa upp i soffan, ska nog passa på medans W sover.

• Pippil8

I morse var E nästan feberfri så antibiotikan verkar ha haft effekt! Nyss hade han dock 38,9 så helt frisk är han inte än. Läkaren från Sachsska ringde nyss och sa att de hade hittat bakterier i urinblåsan och att han alltså hade njurbäckeninflammation. Så nu ska vi strax iväg till SöS och göra ultraljud för att kolla hur hans njurar och urinvägar ser ut. Skönt att de kollar allt så ordentligt, hoppas bara att allt är ok med min lilla älskling.

Jag själv hade massor av urinvägsinfektioner och njurbäckeninflammationer när jag var liten och det kan tydligen vara lite ärftligt. Fast E kan ju inte ha fått det av mig. Visst är det ett lite märkligt sammanträffande (fast han kunde hellre få vara lik mig på mer positiva sätt)?! Det är ju inte hur vanligt som helst med uvi:er.

• Swenglish

pippi- lycka till på sös idag! tråkigt med njurbäckeninflammation. som sagt tycker jag ju att E är lik dig!

Abc- har glömt att berätta att det går framåt med flaskan! igår drack han 100 ml ersättning på morgonen, och nästan 100 ml ersättning/välling på kvällen! Vi började med vatten, som ni. Sen gav vi ersättning med lite vaniljsocker i, och det gick ner. plus att han var ordentligt hungrig, då gick det.

igår kväll åt F nästan två portioner gröt, 100 ml ersättning/välling plus att han ammades. ändå ville han amma klokan 2 och klockan 5...

Lyxlunch hos pippi SNART!

• Frill

Hej, och tack själva för igår! A sov gott efter att kompisarna hade gått.
    Pluttmor, det lät härligt med promenad.

Vi var på babysim på kvällen och A fick dyka för första gången .
    Styrkt av vår diskussion igår så gjorde jag ett nytt försök med min hemlagade köttfärspasta, som A ratat rejält tidigare. Jag blandade ut med ganska mycket vatten så den blev lösare i konsistensen, och han åt jättemycket!!! Så kul! Och bra för ekonomin och miljön som sagt...

Pippl8, njurbäckeninflammation låter inget kul. Hoppas det är en engångsföreteelse.

Abc och Swe, grattis till flaskframgångarna!

TH, på kyrkans ÖF här i Årsta var det mer rörelser till sångerna än på den i Bleckis. Kanske liknande då.

Zul, det låter fantastiskt.

Sole, vad duktig du är.

Ikväll ska vi gå med en kompis till Linguini och äta pasta. Ska bli så gott! Har inte varit där sen A kom.

Nu ska vi snart packa oss iväg och kolla på ett ev frilanskontor vid Telefonplan. Han som har det heter Frippe och "ser lite lustig ut men är jävligt seriös" enligt egen utsago. Låter som en hit.

• Plutten forever

frill: ja visst är det roligt (och ekonomiskt) när de gillar ens mat! Väldigt tillfredställande på något sätt. grattis till lyckad köttfärssås, jag har inte lyckats med det - hur gjorde du?

swe: oj det var en hungrig liten gris!

pippil8: vad skönt att E är bättre! snart är han helt frisk ska du se.

Om en stund kommer min mamma hit, då ska vi försöka oss på att leka fotostudio med hennes proffsiga kamera. Ska försöka ta bilder på Alvin som ska vara lika några bilder som finns på Dan när han var 8 månader, de är ju så lika! Svartvitt såklart (Dan är född på 60-talet ) och så har jag köpt liknande kläder som de Dan har på bilderna. Det här ska alltså bli en julklapp... Hoppas det går bra och att Plutten kan tänka sig att sitta still och inte krypa iväg hela tiden!

Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • SanniXx
    Frill: Hur gjorde du köttfärssåsen? Åker du via gullmars i morgon?

Plutten: Kul med foto! Jag tänkte köpa en röd och vit randig tröja till Ida som jag hade på kortet när jag var liten. Som i bloggen, men det fanns inte i hennes stl här  Jag har legat på golvet med min kamera idag igen. Ida har en blå tröja på sig, hennes ögon blev så fina i den Ja, du kommer nog se bilderna sen

Ser väldigt mycket fram emot i morgon!!!! PÅMINNER om kontanter.. Hehe.. påminner igen sen!
  • SanniXx

Som vanligt jag igen 2 ggr i rad

Ida är rolig. När man sjunger prästens lilla kråka så lutar hon sig åt de ena hållet

Hoppas alla sjuklingar blir friska snart. Krya på er!

• Sole

pippi
    vad skönt att E mår bättre idag, de är så duktiga på att verkligen kolla allt på sjukhus, det märkte vi av när V låg på neo i 2 dagar och då var han ju ändå född i "normal" tid.
    tråkigt med njurbäckeninflammation, får han antibiotika mot det?

Frill
    V ratar min mat rätt mkt, hur gör du?

plutten
    så kul med korten, du får visa resultaten sen!

Th
    TACK för påminnelsen!

*Viktor född 2007-03-18*
Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6