• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Sjätte tråden! I vilken våra barn lär sig äta mat, sitta, krypa, stå!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-05 11:47:07:
    Nostaligtrip!

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m10491351.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m18507283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21691654.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
  • Plutten forever

Vem var det som frågade om recept? Hittar det inte, men här är Alvins absoluta favoritmat, han äääääälskar det! Jag boldar ingredienserna så är det lätt att se.

Pluttpasta med broccolisås:
    Koka broccoli (fryst eller färsk spelar ingen roll) tillsammans med en vitlöksklyfta.
    Ibland har jag lite blomkål i också. När allt är mjukt, häll av men spara en del av kokvattnet! Mixa med mixerstav (eller liknande) till en helt slät (och knallgrön) puré. Även vitlöken ska med!

Koka pasta, tex risoni (ser ut som risgryn). Blanda önskad mängd pasta med broccolipuré i små plastlådor (späd med kokvattnet) och frys in. Om ditt barn inte är van vid de "stora" pastabitarna kan man ju mixa pastan också.

Servera med lite rapsolja och riven parmesan.
    (enligt receptet var det olivolja med det gillade inte Alvin så då tog jag rapsolja istället, mums!)

Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • Ginger6

Bra tips Plutten, låter gott!
    Tack för idag Lillen & Soffy. Kul att hänga! Nån liten tjej har glömt en liten nappflaska under bordet...får ses snart igen misstänker jag

• bianca2

hej tjejer!

E lite mindre rastlös nu har sprungit på söder o bara njutit av pulsen. precis vad jag behövde. men e fortfarande sugen på mer så imorgon blir det söder m en annan kompis...

så här ser A's matning ut UNGEFÄR:
    07.30 vaknar o leker m pappa

08. VÄLLING (frukost) i sängen o somnar sedan om med mig i sängen.

10.30 mellanmål, typ en frukt eller smörgås m smör eller välling om vi e ute.

12.00 LUNCH. en burk mat + halv fruktburk.

15. mellis välling + frukt

17.30 GRÖT

19.30 välling
    19.45zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

• bianca2

egentligen äter han ingenting mellan frukost och lunch men eftersom det är då jag äter frukost får han sitta med vid bordet o smaska på nån smörgåsbit, fruktbit etc...

hm, inser nu att A följer en 8 månaders bebis sätt att äta. men det kan väl inte spela så stor roll?

• Vivs

Plutten - bra pastatips, det ska jag prova!

Majlinsa - fina bilder. Min favvo är den med sjön i bakgrunden.

Så här äter Jennifer:

8 - gröt
    10 - frukt och smörgåsrån
    12 - en burk mat + frukt
    15 - 1,5dl välling
    17 - en burk mat + frukt
    19 - 2dl välling

• Vivs

Bianca - hur sover A på dagen? Funderar på hur jag ska kunna ändra Js mönster, hon är ju vaken hela kvällen..

• bianca2

A sover oftast 2 pass. eller det beror på hur man räknar. Först o främst sover han ju hela natten utan att vakna
    sen är han ju uppe med M mellan 07 (ca) och 08. sen efter att jag gett välling sover vi oftast till 09.30

sen sover han oftast typ 45 minuter efter lunch och sen typ 45 minuter efter mellis. men sen är han oftast vaken tills han ska sova. fast ikväll sov han 20 minuter på mig runt 17.00...

• bianca2

Vivs - hur sover J?
    tycker oxå det e svårt m sovmönster på dagarna. i vagnen e det ju lugnt. eftersom A sover hela nättrna har jag inte riktigt tagit tag i det...

• Sole

tack för alla input om mat, intressant att se!
    V äter också som en 8-månaders, men det var bara för någon dag sen v började ge mat istället för gröt kl 17.

*Viktor född 2007-03-18*
  • Sole

nu inser jag ju att vi ger V frulle väldigt tidigt! ska nog försöka skjuta lite på det och ge vid 07 iallafall. ge nappen vid halv sex och se ifall han somnar om.

*Viktor född 2007-03-18*
Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6