• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Sjätte tråden! I vilken våra barn lär sig äta mat, sitta, krypa, stå!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-05 11:47:07:
    Nostaligtrip!

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m10491351.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m18507283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21691654.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
  • Frill

Sannerligen dött... Det är bra, ni är ute i solen.

• Björklöv

Hellur - Känner igen det där med att jag har med ett helt nytt barn att göra! K är som W mycket gladare och roligare att vara med Idag har vi haft en underbar dag med långpromenad, balkongfix, ÖF och nu sover hon så sött i mei taien (skulle kunna lägga ned henne i sängen men det är så mysigt att ha henne nära....)

• Sole

hur ska man tolka det med ett barn som får prova mammas nya mat med grövre konsistens som ser ut som att han vill kräkas och gör det sen?Dock fick han i sig lite mat iallafall, det var inte tvärdissande.
    Fruktpurén gick ju i och det var ju bara mix av äpple och banan.
    jag väljer att tro på att det var konsistensen

*Viktor född 2007-03-18*
  • Swenglish

Sole- coolt!

Hellur- krya på dig!

Plutten o Vivs- jobbiga läggningar!

Nu har vi vaccinerat F för pneumokocker- ajaj vad sprutan gjorde ont! Men än verkar han inte ha blivit påverkad. Nu har han suttit på golvet i en halvtimme och plockat ur leksakerna ur korgen, helt nöjd. Verkar vara stor skillnad nu när han sitter såpass bra. Imorgon ska mormor och morfar passa honom medan vi fortsätter här i lägenheten med målning osv. Köpte en tomtedräkt på Åhöens som jag inte vet om jag ska behålla, men ville tipsa om deras pepparkaksdräkt, hur gullig som helst! Vi kan inte ha den på jolkortsfotot tyvärr eftersom det nog inte makes sense för engelsmännen...

• Plutten forever

swe: Tack för tipset, ska köpra den imorgon! Pepparkaksgubben är min favoritfugur i luciatåget! Stackars F som fick ont av sprutan, men bra att ni tagit den.

Sole: fina kalendrar, vad har du skrivit på din då? Och vilken färg/form? Jag tror att V:s kräkning var pga konsistens, helt klart! Tar ju tid att välja sig vid grövre konsistens.

björklöv: vilken skön dag! Känner igen det där med att inte vilja ta ur dem, när A somnar i patapumen vill jag inte heller lägga ner honom, det är bara FÖR mysigt! Och grattis till lättare/gladare barn!

Alvin har varit glad och nöjd hela dagen, och somnade nyss utan ett enda pip, vi har aldrig haft minsta problem med nattningen - det är dagsvilan som är problem som sagt... trots att jag ser att han är jättetrött. Ska bli intressandt att se hur det blir imorgon!

Vivs: Tack för komplimang om rullgardinen, jag klippte ut gummorna från ett tyg som Alvin gillar och limmade på med textillim, hur lätt som helst. Och nu slipper jag ju fixa "riktiga" gardiner. Smart!

Frill: Fick du behålla kjolen ren eller slutade det med att du drog på dig bröllopsklänningen?

Och krya på dig Hellur! Stackare, var inte du tokförkyld för bara ett par månader sen?

Nu - middag!

Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • Swenglish

Plutten- de har den inte på Åhlens Skanstull, var där idag och frågade, så du får ta dig till City! Där finns den på barnavdelning där nere.

• Sole
    plutten
    den blev lila med ljusare lila text och då "Sofies kalender 2008" originellt va??
    jag är extremt kinkig när det gäller kalendrar, hoppas jag är nöjd när den kommer också!

Vivs
    gud så söta kort på jennifer!!

Plutten o björklöv
    skönt med gladare barn!
    här är det gnälligare än vanligt och oroligare vid läggning, det såg plutten sist vi sågs och hade kommentaren "KAN Viktor gnälla?"

nån som har lust att ses på fredag??

dagens I-landsproblem:
    vi har ju en jättevarm och skön åkpåse men även en fejk-fäll som man kan ha i vagnen. nu börjar det ju bli kallare coh så länge V sitter i åkpåsen är han varm om benen men frågan är hur man ska göra framöver när man tex gungar eller andra aktiviter utenför vagnen? Ska vi köpa vinterjacka + täckbyxor och ha dem under vagnen och ha kvar åkpåsen eller ska vi köpa overall och ha fällen som han får sitta på?
    vad tycker ni?
    *Viktor född 2007-03-18*
  • Sole

V har börjat ligga tvärsöver sängen nu och han är ju för lång så han måste böja på benen och trycker upp huvudet mot spjälorna. ser absolut inte skönt ut och efter ha rättat till honom de första 10 gångerna får han nu ligga så.

*Viktor född 2007-03-18*
  • Lillie74

Ginger, skulle gärna ses i morgon men ska till mina päron på dagen.

Vi har nu vant F med att inte äta på natten, men hon vaknar ca 3-4 gånger varav 2-3 gånger måste nappen stoppas i och 1-2 gånger måste hon vaggas till sömns, men det funkar bra utan mat vilket är skönt på ett sätt men inte ängå inte.

Var på BVC idag på 8 mån. koll och det visade sig att hon bara gått upp 65g på två och en halv vecka Hon har ju i och för sig varit sjuk så det är inte så konstigt men jag blev nästan lite ledsen när jag såg att vågen inte kom över 7000g (6975g). BVC- tanten såg det och visade mig hur hon låg till på den där kurvan egentligen och det visade sig som tut är att hon inte är "onormalt" liten men hon väger ca 1300g mindre än en "standardbebis" på 8 mån. Avvikelsen kan vara ända upp till 2000g tydligen men ändå.....nej, nu måste jag ha i olja, smör och allt fett man kan tänka sig i mat och välling.

Förresten, har någon hittat osaltat smör/margarin? Letade som fasen idag men har inte hittat nåt, varken flytande eller "fast".

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6