• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Sjätte tråden! I vilken våra barn lär sig äta mat, sitta, krypa, stå!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-05 11:47:07:
    Nostaligtrip!

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m10491351.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m18507283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21691654.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
  • Frill

Hejsan, det här är otroligt nog första gången jag är inne på FL idag! Slösurfade inte nåt alls på hela dan *stolt*.
    Kallt som sjutton på kontoret, och tårarna var inte långt borta när jag gick hemifrån i morse, men annars har dagen gått bra och kontoret är också bra (fast kallt då).

Vad mysigt det låter med fikan, och jag är lite avis på ikea-resan. Vore så skönt att gå där i lugn och ro utan en stressad man som bara vill springa till kassan

Pluttmor, jag ringde hem sen... Hoppas A var lite gladare när han vaknade.

• Lillie74

LillenLillen och Swe, har ni tagit bort nappen helt eller bara på natten? Har de nåt annat att trösta sig med istället, snuttefilt eller gosedjur t ex?

• Lillenlillen

Plutten: Då är det glapp i luren, när den säger sätt i simkort och stänger av sig alltså. På vissa telefoner kan man vika en bit papper och stoppa mellan kortet och batteriet så det inte glappar. Men det beror ju på vad du har för lur...

Ska ringa läkaren 7.45 imorgon och få en tid så fort som möjligt men risken är att hon är såhär imorgon också och jag vet inte om jag orkar med en gnäll- och bajsavarjekvart-unge på IKEA... Men hör som sagt av mig!

• Swenglish

Lillie- vi tog bort den helt. Vi har haft en kanin i sängen sen han var pyteliten, men ha bryr sig inte om nån snutte. Inte har han tagit tummen heller (än).

• Lillenlillen

Lillie: Vi tog bort nappen helt men hon blev så svårsövd på dagarna så då gav vi nappen på dagen å hon har haft den då och då på dagen när hon ska sova men saknar den inte på natten, däremot skulle hon kanske somna ännu fortare om hon fick den på kvällen! Men nu somnar hon så bra ändå så det behövs inte.

Swe: vi väntar lite för ibland skriker hon i sömnen (har hört om jättemånga som gör det) och ofta nattar hon om ig själv efter typ två korta skrik.. Men om hon ökar i ljudnivå/frekvens/börjar låta ledsen så går vi in!

• Pippil8

Nu är första jobbardagen avklarad. När jag väl var på jobbet och hade tusen möten så gick det helt ok.

Vår insomningsmetod har varit att ha samma rutin före läggning varje kväll (pyjamas, saga, amning/välling, vaggsång, läggas i sängen, ramsa). Lite gnäll = ingen åtgärd. Eskalerande gnäll = ramsa och ev buffande en stund. Ofta har vi märkt att om man väntar en stund extra innan man går in så hinner han lugna sig själv. Rejäla skrik = ta upp och lugna en stund ståendes vid sängen. Vår egen metod har givit effekt efter ca 3 nätter. Efter att han varit sjuk har vi fått göra den igen. Bävar dock inför att han ska bli mer rörlig och kunna ställa sig upp själv, då blir det nog inte lika enkelt...

• Plutten forever

Pippil8, ja, när de ställer sig upp blir det svårare, jag skriver under på det - Alvin ställer sig ofta upp, ibland känns det som att han gör det i sömnen, för om man komme rin, lägger ner honom så somnar han direkt på en sekund. Men han fattar inte att han kan lägga sig ner själv... Samma när han sitter upp i sängen, man måste lägga ner honom igen.
    Grattis till första avklarade arbetsdagen!

Vi (alltså Dan, jag sitter ju vid datorn) håller på för fullt med att montera upp trappgrinden - inte en sekund för tidigt! Varför börjar man barnsäkra när de redan kan krypa? Jättedumt. Det borde vi gjort typ i somras... (skäms...)

Frill: Grattis du med till första avklarade dagen! Ja, A var glad när han vaknade, helt klart var det tröttgnäll innan.

Just det! Måste bara slå ett slag för bibliotek! Idag var vi på bibblan och lånade en massa böcker. Bland annat "Hitta på!". Alvin fick ett eget lånekort, så gulligt! Men han kunde inte skriva sin namnteckning... Min plan är att låna massor av böcker på bibblan, se vilka som blir favoriter och sedan köpa dem. Barn vill ju läsa samma bok 100 gånger om så då är det ju klokt att äga favoriterna.

• Björklöv

12.00 på coffehouse by george vid odenplan.
    träff tisdag 4/12
    Lillie
    Bianca2
    Sole
    Björklöv
    Ginger

• SanniXx

Jasså, då vet jag vad ramsa är!

Men då är det som en ramsa när jag säger "Godnatt Ida, tack för idag. Mamma älskar dig! Sov gott, ses i morgon" efter att vi har tagit på pyjamas, druckit välling, borstat tänder, sjungit trollmors vaggvisa och ibland en till sång. Sen Pussar jag henne innan jag lämnar rummet. Då somnar hon oftast helt själv.

ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6