• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Sjätte tråden! I vilken våra barn lär sig äta mat, sitta, krypa, stå!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-05 11:47:07:
    Nostaligtrip!

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m10491351.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m18507283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21691654.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
  • Zul

J79
    Usch vilkjet chockbesked, så ung mormor också.

Här är det kaos. Agnes hade precis börjat hämta sig efter lunginfl igår, så börajde hon kräkas. Diarré oxå. Har inte fått behålla NÅGOT idag hittills, så sitter o ger henne spruta i munnen var 5e minut med vätskeersättning nu. Galet jobbigt. Imorse på akuten trodde de att det var maginfluensa hon blivit smittad av förra gången på akuten. Tycker vi haft extrem otur! Hon har dessutom gått ner 500 g sen i torsdags o ser rätt sjuk ut. Vi är så oroliga! Man får ju tankar på att det kan vara nåt värre. Vi har båda varit låsta vid hemmet i en vecka nu (vågar inte gå ut med henne), känns som ett minne blott att gå på stan o träffa folk. BLÄ!! Var glad när barnen är friska säger jag...

• Sole

Viktor sa mamma idag!! Förut har det varit mer mamamamama men nu sa han mamma och sa det hur mkt som helst!!
    Josefin är vittne och det var hon som tyckte att det verkligen var ett ord, så nu tror jag också det

zul
    usch stackars lilla A, förstår att ni är oroliga! Vilken otur ni har haft! Magsjuka är verkligen jobbigt och man mår dåligt själv när de små är sjuka. Hoppas hon kryar på sig snart!

J79
    vilket tråkigt besked med mormor, och att det gått så snabbt! mina tankar är hos er!

• Plutten forever

Jag instämmer, Viktor kan säga Mamma! Så himla sött Är det förresten fler som säger mamma/pappa eller kanske något annat? Alvin säger inget ännu, mycket joller, som bbababababa och mamamamamama osv men det är inte orden mamma och pappa.
    Tack för idag Sole! Fast jag känner mig helt julklappsstressad, så ska det inte vara... det ska ju vara roligt att köpa julklappar! Men det är det inte om man inte vet vad man ska köpa...

J79: Usch vad hemskt, jag förstår att ni är chockade. Cancer brde inte få finnas... har två vänner som förlorat föräldrar i cancer bara iår, och det var också vad min mormor och min farfar dog av.... men precis ALLA känner ju någon som drabbats av det. Usch för den hemska sjukdomen.

Det hade varit jättetrevligt att träffas imorgon! Och komma hem till dig J79 som jag aldrig har varit hos. Men jag bestämde precis med min svärmor att jag & A ska komma dit imorgon för lunch... Hmmm om det blir en eftermiddagsträff kan jag eventuellt komma senare?

sofffy: vilket litet partydjur Ebba är, så länge tror jag nog aldrig att Alvin varit vaken Vad tyckte Ebba om fläskpannkakan då? Kunde hon tugga den?

Hellur: vad skönt att W sover så bra i sitt rum! Vi har tvärtom mot er- jätteenkla läggningar i egna sängen, men sen efter några timmar vill han in till oss...

Lillie74 och Hellur: Hur var det på Andys?

• Ginger6

Men stackars lilla A och er Zul, maximal otur, hoppas hon blir frisk snart!!
    Tråkiga besked J79, bra att ni hade en trevlig upplevelse trots allt!
    GRattis till "mamma" Sole. Har trott länge att J säger mamma men jag vet inte längre...nog mest joller. Han säger inga andra ord. Nu sover han på Alvedon den lilla terroristen. Tror att det är tänderna som får honom att må kass, han är så ledsen hela tiden. Ska gå o lägga mig typ nu och hoppas få sova några timmar. Vi kommer gärna till dig imorn J79 om vi är någorlunda pigga!

• Plutten forever

Zul: missade ditt inlägg! Stackars stackars lilla Agnes! Och er! Usch jag förstår att ni är oroliga. Ja du har rätt i att vi ska vara glada som har friska barn. Å jag håller tummarna för att hon blir bra jättesnart och går upp i vikt igen. Stor kram

• Lillie74

Hmm, skulle också gärna ha kommit till dig i morgon J79 men har redan planer tyvärr...

Var på Andys idag som sagt och det är ju ett bra ställe att vara på om man är några stycken, det finns bra med barnvagnsplatser, micro, skötbord, café med soffor och lekmöjligheter för barn i alla åldrar. Det finns t ex ett utrymme för barn 0-4 år med bollhav, kuddar, ruchtkana mm jag var där med F och hon satt i bollhavet, klättrade lite på kuddarna och åkte lite kana men sen kom det lite större barn och då får man verkligen hålla koll för de "springer över" de små.

Själva outleten var inte mycket att hänga i granen, eller vad tyckte du Hellur?

Zul, hoppas A kryar på sig, en kompis barn tappade också mycket i vikt när hon var sjuk men som tur verkar det som att de går upp ganska snabbt sen när de väl börjar äta/får behålla maten igen.

• Zul

Puh, nu sover både barn och man, efter en maratoneftermidag med kämpande att få i henne vätskeersättning. Var så nöjd när hon alldeles nyss inte spytt på 5 timmar och hon fått i sig ett par deciliter. Sen precis när vi ger penicillinen så retar det så väldigt (hon är superkänslig nu, för minsta lilla), så ALLT kom upp igen. Helt gråtfärdig la jag henne efter pyttelite ersättning, hon måste få sova, trots att hon i princip inte fått i sig nåt idag. Jag vet faktiskt inte när det är läge att läggas in med dropp. Men vet att tecken på intorking är insjunken fontanell och torra läppar. Det är så hemskt att se att hon är så ledsen oxå.

Ginger: jag neggar gärna med dig...stackare som inte får sova, sån tortyr. Det är inte så att ni kan turas om och sova och pappan ta en halv föräldradag eller så? Här turas vi om, men jag är ju väldigt flexibel med mina tider.

ABC: jag tycker oxå det stämmer ganska bra med hur hon var i magen.

Sole: grattis till mamma-sägandet!

Tyckte att Agnes sa pappa ordentligt ett par gånger (före allt detta eländet...). Men kanske joller som sagt! Finns väl en anledning till att det heter pappa och mamma ; )

• Björklöv

Ginger - Negga på du! Det är VERKLIGEN inget kul väder. Kan ju få den mest balanserade människa på sne. Hoppas både du och J får sova gott i natt!!!

J79 - Tråkigt att höra om mormor. Men skönt med en härlig vinterhelg Vi kanske eventuellt kommer med i morgon, beror på hur duktig jag är på att få bort bombnedslaget här hemma?!!

Sole - Grattis till "mamma"! K säger mamma och pappa om man lyssnar ordentligt, fast det är nog mest joller ändå...

Zul - Nej men lilla A då

Klara fick äta själv idag till middag. Så nu har vi ris, majs, ärtor och annat skoj i hela köket Ärtor är gott hälsar K

• Hellur

Zul - Nä men usch, stackars lilla A. Ni har verkligen haft otur! Förstår att ni är oroliga. Stora kramar på er!

Sole - Grattis till "mamma"! Vad roligt och sött.

Ginger - Ingen fara, nega på du, det är dels det vi är till för Hoppas ni får en god natt sömn!

J79 - Trista nyheter om mormor.
    Tack för inbjudan tills imorgon, hade varit jätte roligt att komma till er men jag ska jobba.

Lillie - Ja visst är Andys bra nu när de är lite äldre. W hade jätte roligt i bollhavet. Men outleten var som sagt inget att hänga i julgranen. Vart lite besviken, trodde det skulle finnas mer. Och du som åkt ändå från norra delen av stan.

Imorgon ska jag som sagt jobba för första gången sedan W kom. Känns både läskigt och roligt. Har ju valt det själv och det ska bli skönt att komma bort lite och in i "verkliga" livet några dagar. Fast det var nio månader sen sist och min hjärna är inte direkt up to date. Undrar om de förstår vad de gett sig in på, låte mig med min mjölkhjärna sköta företagets fakturering några dagar.

• Lillenlillen

Hej tjejer!

Oj, nu har det skrivits mycket sedan jag var inne...

Zul: Jag kan tänka mig hur du känner med sjukdom, Inez har ju varit sjuk i nästan en månad nu och det är först idag som jag vågat mig ut på riktigt. Har varit och träffat folk ett par gånger men jag klarar inte riktigt det där med att gå ut dagen efter hon slutat kräkas/ha diárré som jag har förstått att många gör. Skulle få så dåligt samvete om vi smittade nån med magsjuka! Och lillan har gått ner, alla säger att hon har blivit så smal, men allt är ju såklart relativt. Likt förbaskat går hon ner, saknar aptit och är trött nästan dygnet runt = surt! Men sean igår är hon faktiskt sitt glada själv igen och idag fick jag i en halv burk mat. Känns sjukt att vara glad över det, men det blir ju så när man knappt förväntar sig nåt!

J79: Usch vad tråkigt med E:s gammelmormor. Min mormor och morfar som är precis drygt 70 har i förra veckan fått besked om cancer, lung- och prostata-, allvarliga sådana. Mormor fick sin första dos cellgift idag och det känns helt overkligt...

Ginger: Fritt fram att negga, igår ringde jag och gnällde rekord för min bättre hälft. Det var vädret, cancer, cancer igen, inget jobb, magsjuka, trötthet, sitta inne jämt, vara så sjukt ofräsch och ful som synden mm... Han bokade av sina kunder och kom hem......*dåligt samvete*

Sole: Grattis till mamma!! Inez har aldrig egentligen sagt mamamamamamama utan sa mamma direkt, varför jag inte riktigt vet om hon säger det bara som ett ljud eller att hon faktiskt menar mig?! Men om Erik går och gör nåt med henne och jag är i ett annat rum och hon säger "mamma" så blir hon alltid nöjd när jag kommer.... Men eftersom hon är så mammig som hon är så tar jag inte det som bevis heller Men hon gör iaf ljudet...
    Apropå bad så badar hon ungefär en gång i veckan, men aldrig mer. Hon har aldrig halkat nåt i baljan, som har gummerad botten. Annars duschar hon (oftast med mig) ungefär var tredje dag. Jag tvättar med det jag har närmast, olja, babywash eller ibland lite av min duschcreme, inte jättenoga.

Sofffy: Grattis till rätt lön(?) och avklarade julklappar och julkort. jag gör alltid mina julkort själv så jag blir väl klar med dem lagom till den 23:e eller nåt och julklappar har jag inte ens börjat fundera på..... SUCK. Pussa på nattsuddar-Ebba och säg att hon e kalas fastän hon e mini!

Plutten: Måste säga tvärtom att det var inte alls mysigt i förrgår när vi kapitulerade vid 23 och Inez fick sova hos oss (hon var helt galen och svettig och ja... omöjlig att få att sova i sitt rum). Det slutade med att jag hade nypmärken på halvabröstet, mindre hår på huvudet än innan och klösmärken lite överallt. Samt trött rygg efter att ha sovit som en ostbåge. Buääää!

Nä, nu har jag nog klagat klart? Näää, just det. Jag TAPPADE 740 kronor ur min jackficka igår. FY F*N vad arg man kan bli! Stackars min kära sambo, aldrig ringer jag och berättar nåt bra.

Ska avsluta med det roliga i att Inez nu klappar händerna när någon klappar på teve... Det är ju hejdlöst gulligt!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6