• Fridapida

Smink Smink Smink!

Nu är hösten här och solbrännan är ett minne blott! Huden förlorar lite av sin lyster. Mina första två tips är därför:

i.d. clear/bare radiance
    blanda i foundationen eller lägg på efteråt. Huden få fin och frisk lyster omedelbart.

ACO bronze gel
    en lätt gel som ger någon nyans mörkare hud. För ansiktet - blanda i dagcremen, för kroppen - smörj in efter body lotionen.

På hösten och vintern har man ofta en mer täckande bas och för att hindra att foundationen lägger sig i porerna, speciellt runt näsan, gillar jag:

Clinique pore minimizer instant perfector
    en pudrig creme som lägger sig i porerna och ger en slät och len yta. Läggs före foundationen och gör porerna i stort sett osynliga. Tvättas lätt bort. Trolleri!

Min senaste favorit att sota med:

Devil dust Make up store
    ett snyggt mörkt lila eyedust som är lätt att jobba med. Passar dessutom utmärkt ihop med Make up stores storsäljare Muffin.

Trevlig höst!

Den förra tråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m21743107.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-02 22:48:27:
    Gillar du mineralsmink? Här följer länkar till några sidor där du kan köpa mineralsmink, dessa säljer sitt eget märke.

Från USA:
    alimacosmetics.com
    everydayminerals.com
    meowcosmetics.com
    pureluxcosmetics.com

Från UK:
    lilylolo.co.uk/home.php

Eller om du vill göra ditt eget mineralsmink:
    shenet.se
    tikei.se

Jag vill även lägga in länkar till sidor där man kan köpa alla möjliga märken som inte går att få tag på i affärerna i Sverige eller inte finns där just du bor. På dessa sidor kan du även hitta dyra märken till lägre priser!

Sidor från Sverige:
    accessora.se
    beautyplanet.se
    blush.se
    eleven.se
    inezza.com
    parfym.se
    satine.se

Från USA:
    essentialdayspa.com
    makeup.com
    sasa.com
    skinstore.com
    strawberrynet.com

Från UK:
    asos.com
    harleycosmetics.com
    hqhair.com
    jerseybeautycompany.co.uk/index.php
    lookfantastic.com

• Svar på tråden Smink Smink Smink!
  • lilja71
    Fridapida skrev 2007-11-13 11:01:31 följande:
    Japp... man kan ha det innano efter. Har man det innan så hindrar det foundationen att lägga sig i porerna o man får en finare yta. Efter har man pudret för att fixera o få en lagom matt yta.
    Tack! Det måste jag testa!
  • Hallontrollet

Tack för ditt svar!

Tyvärr har vi inte Face i stan så jag kanske får gå till Kicks eller Åhlens och kolla om man kan få någon hjälp där.
    Ingen i närheten av Borås/Göteborg som kan hjälpa mig med foundation och puder :)
    Är så rädd att gå till tex kicks och be om hjälp och så blir det HELT fel.
    Detta med att man har rätt att ångra sig, hur ska man kunna övertyga den i kassan om att det inte var jag som valde då?
    Shit detta är verkligen en djungel.
    Nu skall jag skriva ner i vilken ordning ni gör vad när ni sminkar er så jag kan "plugga" på och komma ihåg :)
    Kram på er och tack för alla svar!
    Hoppas min älskare har nått med sig till mig idag (brevbäraren alltså ).
    Fridapida skrev 2007-11-13 10:45:24 följande:
    okej... jag ska seFörst, så klart, rengöring och fukt* pore minimizer serum från clinique* primer FACE i hela ansiktet* pore minimizer instant perfector på stora porer* mineral veil (löspuder från ID)* concealer på röda partier, näsvingar o under ögon* foundation* mineral veil* bronzer* rouge* primer, MUS, på ögonlocket* kajal, sudda den lite* ljus basskugga, t.ex. savanna på ögonlocket* mörk skugga i globlinje o länsgs fransraden* broxfix på brynen för att få ordning på dem* mascarasist tar jag en tops o tar bort allt smink som kommit på läpparna o så har jag lite gloss på dem.
    Fridapida skrev 2007-11-13 10:50:33 följande:
    Ja, det blir mycket bättre o finare med puder o foundation. Om du inte fastnat för mineralsmink så prova Kanebos. Vill du ha hjälp med färg så beror det nog på vem som hjälper dig hur bra den blir. MEN om de rekomenderar en felaktig färg så har du rätt att ångra dig, inte om du väljer den själv... Jag tycker att FACE har bra underlag. Tjejerna på FACE brukar vara duktigare än de på typ Kick's.
    - mamma till världens underbaraste Ellioth 25/11-2006 -
  • Majestic
    Hallontrollet skrev 2007-11-12 21:47:35 följande:
    Jaha och då blev man ännu lite fattigare :) Beställde ett provkit och en ögonskugga :) Valde säkert helt fel färger på foundationen men men :)
    Hallontrollet- Beställde du från EM?? Hur betalade du, kort eller PayPal??
    Pink makes me puke!!
  • Fridapida
    Hallontrollet skrev 2007-11-13 11:21:36 följande:
    Tack för ditt svar!
    Tyvärr har vi inte Face i stan så jag kanske får gå till Kicks eller Åhlens och kolla om man kan få någon hjälp där.

Ingen i närheten av Borås/Göteborg som kan hjälpa mig med foundation och puder :)

Är så rädd att gå till tex kicks och be om hjälp och så blir det HELT fel.
    Detta med att man har rätt att ångra sig, hur ska man kunna övertyga den i kassan om att det inte var jag som valde då?

Shit detta är verkligen en djungel.

Nu skall jag skriva ner i vilken ordning ni gör vad när ni sminkar er så jag kan "plugga" på och komma ihåg :)

Kram på er och tack för alla svar!
    Hoppas min älskare har nått med sig till mig idag (brevbäraren alltså ).
    Okej... du bor runt Borås? Jag vet att folk fått heeeelt fel där, men jag vet att de även tagit tillbaka varan. Kunskapsnivån skiljer sig ganska rejält på de som jobbar på Kick's i hela landet!
    Jag tycker att du ska gå till Kick's när du är osminkad. Berätta vilka "problem" du har med just din hy, beskriv vilket resultat du vill ha, täckande eller transparant, matt eller skimmrande osv. Be att de lägger lite på kinden o sedan går du ut i dagsljus o tittar. Be om att få låna med en spegel om du ingen har. Det brukar jag göra. Titta o titta. Vilken nyans är din? Välj den som är snäppet ljusare än din hy, och absolut inte mer rosa än vad du är, låt den hellre gå åt det gula. Nöj dig inte med att de styrker på lite på kinden o säger att det blir bra. Välj med omsorg. Fråga tusen frågor hur foundationen fungerar i värme, när huden blir fet osv. Kolla spf.
    Tycker du att du inte får hjälp, gå tillbaka en annan dag. Tänk på att INTE välja en som du blir flottig av. Det är det värsta som finns. Tänk på att foundation är det som får kosta pengar eftersom det är så avgörande. Tänk även på att Dior t.ex. brukar ha ganska mkt parfym i sina produkter om du är känslig mot det.
    Herregud... nu får jag sluta tjata!
  • Hallontrollet

Em?

Jag som är ny i detta träsk har inte lärt mig alla förkortningar, men gissar på att det är Everydayminerals eller vad dom hette?!
    Jo jag beställde därifrån.
    Betalade med kort!
    Paypal har jag lagt ner för det funkar verkligen inte! -morrar-
    Majestic skrev 2007-11-13 11:53:40 följande:
    Hallontrollet- Beställde du från EM?? Hur betalade du, kort eller PayPal??
  • Majestic
    Fridapida skrev 2007-11-13 11:54:22 följande:
    Okej... du bor runt Borås? Jag vet att folk fått heeeelt fel där, men jag vet att de även tagit tillbaka varan. Kunskapsnivån skiljer sig ganska rejält på de som jobbar på Kick's i hela landet!Jag tycker att du ska gå till Kick's när du är osminkad. Berätta vilka "problem" du har med just din hy, beskriv vilket resultat du vill ha, täckande eller transparant, matt eller skimmrande osv. Be att de lägger lite på kinden o sedan går du ut i dagsljus o tittar. Be om att få låna med en spegel om du ingen har. Det brukar jag göra. Titta o titta. Vilken nyans är din? Välj den som är snäppet ljusare än din hy, och absolut inte mer rosa än vad du är, låt den hellre gå åt det gula. Nöj dig inte med att de styrker på lite på kinden o säger att det blir bra. Välj med omsorg. Fråga tusen frågor hur foundationen fungerar i värme, när huden blir fet osv. Kolla spf. Tycker du att du inte får hjälp, gå tillbaka en annan dag. Tänk på att INTE välja en som du blir flottig av. Det är det värsta som finns. Tänk på att foundation är det som får kosta pengar eftersom det är så avgörande. Tänk även på att Dior t.ex. brukar ha ganska mkt parfym i sina produkter om du är känslig mot det.Herregud... nu får jag sluta tjata!
    Fridapida- Jag hoppar bara in och säger, folk som jobbar på Kicks är inkompetenta jämfört med tjejer på Åhléns eller NK. En gång skulle jag handla lite grejer och frågade om dess innehåll, hon bara stod där och glodde på mig som om jag frågade om medeltemperatur på Mars och inte om saker hon bör kunna !!
    Pink makes me puke!!
  • lilja71
    Majestic skrev 2007-11-13 12:00:53 följande:
    Fridapida- Jag hoppar bara in och säger, folk som jobbar på Kicks är inkompetenta jämfört med tjejer på Åhléns eller NK. En gång skulle jag handla lite grejer och frågade om dess innehåll, hon bara stod där och glodde på mig som om jag frågade om medeltemperatur på Mars och inte om saker hon bör kunna!!
  • Majestic
    Hallontrollet skrev 2007-11-13 11:55:09 följande:
    Em? Jag som är ny i detta träsk har inte lärt mig alla förkortningar, men gissar på att det är Everydayminerals eller vad dom hette?! Jo jag beställde därifrån. Betalade med kort! Paypal har jag lagt ner för det funkar verkligen inte! -morrar-

Hallontrollet- EM= Everyday Minerals?!!

Ska vi ha en förkortningskurs för dig??

MUS- Make up store
    BUS- Brun utan sol
    EM- Everyday Minerals
    UD- Urban Dacay
    PL- Purelux cosmetics

Pink makes me puke!!
  • Fridapida
    Majestic skrev 2007-11-13 12:00:53 följande:
    Fridapida- Jag hoppar bara in och säger, folk som jobbar på Kicks är inkompetenta jämfört med tjejer på Åhléns eller NK. En gång skulle jag handla lite grejer och frågade om dess innehåll, hon bara stod där och glodde på mig som om jag frågade om medeltemperatur på Mars och inte om saker hon bör kunna!!
    Jag försökte bara vara lite ödmjuk... men jag låter min tystnad tala...
  • Hallontrollet

Kanske skall spara ihop pengar och gå till Make up store och få hjälp där?!

Fast problemet är att jag vill ha det NUU :)
    Skall testa det jag har hemma och se om det funkar!
    Hittade nått gammalt puder som jag skall testa över min Loreal translucide healthy glow makeup foundation..
    Vet du om den är bra?
    TACK för dina svar!
    Du anar inte vad glad jag blir för all hjälp i denna djungel :)
    Fridapida skrev 2007-11-13 11:54:22 följande:
    Okej... du bor runt Borås? Jag vet att folk fått heeeelt fel där, men jag vet att de även tagit tillbaka varan. Kunskapsnivån skiljer sig ganska rejält på de som jobbar på Kick's i hela landet!Jag tycker att du ska gå till Kick's när du är osminkad. Berätta vilka "problem" du har med just din hy, beskriv vilket resultat du vill ha, täckande eller transparant, matt eller skimmrande osv. Be att de lägger lite på kinden o sedan går du ut i dagsljus o tittar. Be om att få låna med en spegel om du ingen har. Det brukar jag göra. Titta o titta. Vilken nyans är din? Välj den som är snäppet ljusare än din hy, och absolut inte mer rosa än vad du är, låt den hellre gå åt det gula. Nöj dig inte med att de styrker på lite på kinden o säger att det blir bra. Välj med omsorg. Fråga tusen frågor hur foundationen fungerar i värme, när huden blir fet osv. Kolla spf. Tycker du att du inte får hjälp, gå tillbaka en annan dag. Tänk på att INTE välja en som du blir flottig av. Det är det värsta som finns. Tänk på att foundation är det som får kosta pengar eftersom det är så avgörande. Tänk även på att Dior t.ex. brukar ha ganska mkt parfym i sina produkter om du är känslig mot det.Herregud... nu får jag sluta tjata!
Svar på tråden Smink Smink Smink!