• Fridapida

Smink Smink Smink!

Nu är hösten här och solbrännan är ett minne blott! Huden förlorar lite av sin lyster. Mina första två tips är därför:

i.d. clear/bare radiance
    blanda i foundationen eller lägg på efteråt. Huden få fin och frisk lyster omedelbart.

ACO bronze gel
    en lätt gel som ger någon nyans mörkare hud. För ansiktet - blanda i dagcremen, för kroppen - smörj in efter body lotionen.

På hösten och vintern har man ofta en mer täckande bas och för att hindra att foundationen lägger sig i porerna, speciellt runt näsan, gillar jag:

Clinique pore minimizer instant perfector
    en pudrig creme som lägger sig i porerna och ger en slät och len yta. Läggs före foundationen och gör porerna i stort sett osynliga. Tvättas lätt bort. Trolleri!

Min senaste favorit att sota med:

Devil dust Make up store
    ett snyggt mörkt lila eyedust som är lätt att jobba med. Passar dessutom utmärkt ihop med Make up stores storsäljare Muffin.

Trevlig höst!

Den förra tråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m21743107.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-02 22:48:27:
    Gillar du mineralsmink? Här följer länkar till några sidor där du kan köpa mineralsmink, dessa säljer sitt eget märke.

Från USA:
    alimacosmetics.com
    everydayminerals.com
    meowcosmetics.com
    pureluxcosmetics.com

Från UK:
    lilylolo.co.uk/home.php

Eller om du vill göra ditt eget mineralsmink:
    shenet.se
    tikei.se

Jag vill även lägga in länkar till sidor där man kan köpa alla möjliga märken som inte går att få tag på i affärerna i Sverige eller inte finns där just du bor. På dessa sidor kan du även hitta dyra märken till lägre priser!

Sidor från Sverige:
    accessora.se
    beautyplanet.se
    blush.se
    eleven.se
    inezza.com
    parfym.se
    satine.se

Från USA:
    essentialdayspa.com
    makeup.com
    sasa.com
    skinstore.com
    strawberrynet.com

Från UK:
    asos.com
    harleycosmetics.com
    hqhair.com
    jerseybeautycompany.co.uk/index.php
    lookfantastic.com

• Svar på tråden Smink Smink Smink!
  • elma

Linny: jag tar en gång p varje öga, så framsidan av pinnen på ena och baksidan på andra. Den är mycket torrare än MUS, fast jag gillar det, man får vara lite flink i fingret och hinna smeta ut den.

• elma

Linny: jag håller med om mac, sitter de på plats håller de jättebra, men man är ju glittrig i hela ansiktet och råkar man pilla sig i ögonregionen har man glitter överallt sen. Tror de är äkta från thebodyneeds, men det är lite jobbigt när de är så olika i "konsistensen", vissa jättegryniga och andra fint damm....gör dem svårare att jobba med.

• Linny

Hallontrollet: Nja, känner inte alls till märkena som fanns i dina länkar. Därför kan jag inte säga om de är bra alls eller dåliga.

• Hallontrollet

okej!

Men blir det bättre resultat med både foundation och puder?
    är det bara kicks man kan gå till om man inte vill lägga en förmögenhet på foundation och puder och också få hjälp med att välja rätt färger?
    Linny skrev 2007-11-12 20:07:59 följande:
    Hallontrollet: Nja, känner inte alls till märkena som fanns i dina länkar. Därför kan jag inte säga om de är bra alls eller dåliga.
    - mamma till världens underbaraste Ellioth 25/11-2006 -
  • Linny
    Hallontrollet skrev 2007-11-12 20:18:50 följande:
    okej! Men blir det bättre resultat med både foundation och puder? är det bara kicks man kan gå till om man inte vill lägga en förmögenhet på foundation och puder och också få hjälp med att välja rätt färger?
    Du kan säkert gå till Åhléns också, i alla fall de större butikerna. När jag hade krämfoundation var jag alltid tvungen att fixera med puder. Annars blev det glansigt och så höll det inte så länge.

Om du vill ha ett budgetalternativ och få prova dig fram så prova www.everydayminerals. Då kan du för 40 kronor (själva frakten) få ett testkit på tre olika färger foundations. Du får välja färgerna själv. Det är mineralfoundation som du borstar på.
    Man kan chansa lite och välja efter sin hudton. Om du, när du är osminkad, har en lätt rosa ton i huden så är du oftast "cool".

Är du kanske mer gul i huden? Mer alabastervit utan rosa toner eller kanske olivfärgad? Då kan du läsa dig till vilken som passar dig..

När du sedan har hittat din ton (det kommer även med prov på rouge och concealer) så kan du beställa ett kit. Ett Everydaykit kostar tex. runt 300 kronor och då får du (i fullstorlek) 2 färger foundation, 2 färger rouge, 1 concealer, 1 finishing dust samt 2 penslar. Allt detta får du välja fritt ur deras sortiment!!!!
  • lilja71
    elma skrev 2007-11-12 20:07:07 följande:
    Linny: jag håller med om mac, sitter de på plats håller de jättebra, men man är ju glittrig i hela ansiktet och råkar man pilla sig i ögonregionen har man glitter överallt sen. Tror de är äkta från thebodyneeds, men det är lite jobbigt när de är så olika i "konsistensen", vissa jättegryniga och andra fint damm....gör dem svårare att jobba med.
    Har ni olika konsistens på era pigment från MAC? Jag har nog 5 olika och dom har samma konsistens i allafall.
  • elma

lilja: ja en del av mina är mer flagiga/flingor och andra är jättefint pulver! Har läst på nån annan sida att så är mac:s pigment

• lilja71
    elma skrev 2007-11-12 20:48:42 följande:
    lilja: ja en del av mina är mer flagiga/flingor och andra är jättefint pulver! Har läst på nån annan sida att så är mac:s pigment
    Jaha, det hade jag ingen aning om. Då har de färgerna jag har valt samma konsistens.
  • Linny
    lilja71 skrev 2007-11-12 20:40:07 följande:
    Har ni olika konsistens på era pigment från MAC? Jag har nog 5 olika och dom har samma konsistens i allafall.
    Ja en del är jätteflagiga och  när man stryker på handen tex. så kommer nästan ingen färg alls, medan flagorna ser så färgstarka ut. Märks det att jag är lite småsur?
Svar på tråden Smink Smink Smink!