• Fridapida

Smink Smink Smink!

Nu är hösten här och solbrännan är ett minne blott! Huden förlorar lite av sin lyster. Mina första två tips är därför:

i.d. clear/bare radiance
    blanda i foundationen eller lägg på efteråt. Huden få fin och frisk lyster omedelbart.

ACO bronze gel
    en lätt gel som ger någon nyans mörkare hud. För ansiktet - blanda i dagcremen, för kroppen - smörj in efter body lotionen.

På hösten och vintern har man ofta en mer täckande bas och för att hindra att foundationen lägger sig i porerna, speciellt runt näsan, gillar jag:

Clinique pore minimizer instant perfector
    en pudrig creme som lägger sig i porerna och ger en slät och len yta. Läggs före foundationen och gör porerna i stort sett osynliga. Tvättas lätt bort. Trolleri!

Min senaste favorit att sota med:

Devil dust Make up store
    ett snyggt mörkt lila eyedust som är lätt att jobba med. Passar dessutom utmärkt ihop med Make up stores storsäljare Muffin.

Trevlig höst!

Den förra tråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m21743107.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-02 22:48:27:
    Gillar du mineralsmink? Här följer länkar till några sidor där du kan köpa mineralsmink, dessa säljer sitt eget märke.

Från USA:
    alimacosmetics.com
    everydayminerals.com
    meowcosmetics.com
    pureluxcosmetics.com

Från UK:
    lilylolo.co.uk/home.php

Eller om du vill göra ditt eget mineralsmink:
    shenet.se
    tikei.se

Jag vill även lägga in länkar till sidor där man kan köpa alla möjliga märken som inte går att få tag på i affärerna i Sverige eller inte finns där just du bor. På dessa sidor kan du även hitta dyra märken till lägre priser!

Sidor från Sverige:
    accessora.se
    beautyplanet.se
    blush.se
    eleven.se
    inezza.com
    parfym.se
    satine.se

Från USA:
    essentialdayspa.com
    makeup.com
    sasa.com
    skinstore.com
    strawberrynet.com

Från UK:
    asos.com
    harleycosmetics.com
    hqhair.com
    jerseybeautycompany.co.uk/index.php
    lookfantastic.com

• Svar på tråden Smink Smink Smink!
  • Linny

Finns flera som säger sig ha testat allt men haft problemhy.. Efter att de startade med detta så blev hyn helt underbar.. Jag är alltid skeptisk till saker som inte forskats på

Min pensionerade granne försökte idag övertyga mig att Oriflame var bättre än alla fina krämer (även Dermalogica). Jag var skeptisk. "Jomen det är svenskt" var en av hennes argument. Det argumentet biter inte på mig. Det mesta som är bra och gott är inte svenskt.. Vad är tex. godast och mörast? Brasiliansk/argentinsk oxfilé eller svensk?? Jo just det, de förstnämnda!

• LMK
    Linny skrev 2007-11-28 10:06:31 följande:
    Om det har fastnat i tullen så kommer en avi hem till dig om att du ska lösa ut den på tex. din vanliga postutlämning.Då får du betala också. Jag gjorde det idag, men ska scanna in kvittot och skicka till Strawberrynet sedan. Hoppas det bara är snigelpost! Annars, kontakta EM och tala om att det inte kommit, så skickar de ett nytt. Det kan ju ha kommit bort..
    Tack Linny! Skall hålla mig veckan ut & kontakta dem i nästa. Det står iofs. på hemsidan att man får räkna med lååång leverens för internationell post. Hoppas verkligen att det är snigelpost...
  • LMK
    Linny skrev 2007-11-28 10:18:09 följande:
    Tack!!I den tråden finns då länken till the oilcleansing method..www.theoilcleansingmethod.com/Någon som har tankar om detta??
    Inte testat denna metod men har tidigare använt mig av rengöringsolja för sminkborttagning. Funkar super! Jag som har så torr & känslig hud var mjuk & fin efteråt.
    Var från märket Babor & skulle följas med en aktivator som löste upp oljan & djuprengjorde.
  • Knott

Morr... skrev just ett långt meddelande som försvann när FL kraschade för en stund. Ja ja, jag försöker sammanfatta lite kort...

Tror inte att olja i sig är dåligt, men jag tror inte att det funkar med vilken olja som helst, och jag tror inte att man ska ha det på huden runt ögonen. Har positiv erfarenhet av Decléors produkter och deras koncept bygger ju på att man kombinerar en ansiktskräm med en essentiell olja (vilken man ska ha beror på hudtyp, ev. problem, etc). Dock ska man inte ha dessa oljor runt ögonen.

Är skeptisk till att ha "vanlig olivolja från köket" i min dagliga ansiktsvård. Vet dock personer som börjat med att stryka ut några droppar olivolja under sin dag- och nattcrème och som upplevt att huden blivit mer balanserad, mindre fet och mindre oren.

Däremot har jag gärna några droppar olivolja i vattnet om jag tar ett bad. Jag tycker också att ett av de bästa sätten att snabbt mjuka upp och återfukta torra och nariga händer är genom att ta en rejäl skvätt olivolja och nästan lika rejäl nypa flingsalt att massera händerna med som peeling. Sköj av med ljummet vatten och dutta händerna torra med hushållspapper.

• Knott

... det borde för övrigt bli väldigt kleggigt i ögonen om man använder olja som ögonmakeupremover!? Tycker att mina ögon blir kleggiga så fort jag råkar få in ngt som är minsta fett, t ex om man råkar peta sig i ögat efter att ha haft fett (olja, kräm, etc) på fingret.

• Linny

Knott: Men metoden går inte ut på att ta vilken olja som helst utan på att använda väldigt speciella kombinationer tydligen.

• Knott

Ok, ja då är det kanske lite skillnad. Vet ju dock folk som använder "vanlig olja" också, men de är väl inte rättrogna (eller ens medvetna om?) den metoden

Som kuriosa kan för övrigt berätta att min mormor är helt insnöad på sånt där, hon gör egna crèmer och blandningar etc. Så jag kanske halkar in på det där spåret när jag blir äldre jag med

• Majestic
    Knott skrev 2007-11-28 10:15:55 följande:
    Linny: det finns nån tråd här på FL om naturliga skönhetsmedel och där skriver de en del om att använda olja (t ex fin olivolja) för att ta bort ögonmakeup. Jag tror säkert att fett löser makeupen men jag vet inte om jag tror på att det är så bra för den tunna huden runt ögonen med så pass mycket fett. Fast det är bara mina egna hobbyteorier, jag har inga direkta belägg för det. Här är en länk till den tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html
    Knott- Jag använder apotekets kallpressad Olivolja för att ta bort ögonmake-up. Är jättenöjd med det och huden är hur len och fin som helst!!
    Tellement loin de ce monde...
  • Knott

Majestic: coolt! Men du blir inte kladdig och kletig i ögonen av det då?

Svar på tråden Smink Smink Smink!