• Fröken svår

WT-namn??????

Vad är WT-namn?? Nyfiken i en strut....

• Svar på tråden WT-namn??????
  • idiblon

Vet inte... Jeanette, Carola och Linda kanske?

• Jalapeno

det var i en liknande tråd här på familjeliv när jag lärde mej att Linda är ett lika klassiskt kändis-bannamn som Robin Borg. Bara olika kön och olika decennier. Abbornas dotter hette Linda.

• Cammie86

Ja just det, det stämmer med abborna! Men Linda blev ju ett jättevanligt namn så det spred sig nog vidare till alla "klasser"

• Jalapeno

Japp, och samma sak gäller nog Kevin, iallafall med normal stavning Det är så vanligt att även medelklassen valt namnet. Men jag har däremot mkt svårt att tänka mig Kevin Bernadotte ...

• Gabriella S
    idiblon skrev 2007-09-13 15:37:50 följande:
    Fru Allerdahl skrev 2007-09-13 15:24:52 följande:
    Theodore är inte WT! Men jag är väl underklass som gett min son ett mer neutralt namn, nämligen Filip. Det känns som att det ger både mig och min son större chans att inte dömas. JAG är tacksam att jag kände till hur det ter sig i de lägre skikten, och hade förmåga att inte begränsa oss på samma sätt som många gör.
    Jättebra tänkt!

Överhuvudtaget så tror jag att neutrala namn är bäst. För då flyter barnet in överallt. Ett utpräglat överklassnamn kan ju också bli pinsamt - särskilt för en pojke tror jag - om han kommer att ha ett praktiskt yrke eller vanligt jobb. Jag tror att man känna sig rätt utanför om man jobbar på ett plåtslageri och heter Carl-Gustaf!

För den äkta överklassen är det förstås annorlunda, för för dom är sannolikheten nästan obefintlig att ätteläggen någonsin kommer att arbeta på ett plåtslageri eller en bilverkstad...
  • Gabriella S

Fru Allerdahl skrev 2007-09-13 15:48:47 följande:

idiblon: Okej, tänkte om vi slängt in för mycket "onödiga" bokstäver & hans stavning är ju en  Engelsk form... Men jag tycker att Teodor ser så lamt & hårt ut & att Theodore ger ett mer fint intryck (i våga ögon). Passar bättre med våra namn (föräldrarna) Ingemar, Gabriella & Theodore
    Nej då. Theodore kan ju stavas så - det är en etablerad stavning det också. Det pinsamma är ju när folk petar in bokstäver där de inte ska vara - där det inte finns någon sådan alternativ stavning sedan tidigare, alltså.
  • Ex ungue leonem

Ursäkta mig men vad i hela friden är WT namn? Är det specielt larvigt,fjantigt att heta det ena eller andra?Är vissa namn mera acceptabelt bland några vissa utvalda?Skrikandes

Fröken svår skrev 2007-09-11 15:27:41 följande:
    Vad är WT-namn?? Nyfiken i en strut....
  • Gabriella S

Tyras föräldrar skrev 2007-09-13 18:33:43 följande:

det var i en liknande tråd här på familjeliv när jag lärde mej att Linda är ett lika klassiskt kändis-bannamn som Robin Borg. Bara olika kön och olika decennier. Abbornas dotter hette Linda.
    Ja, precis! Jag kommer till och med ihåg Linda-boomen. Det typiska för överklassen och övre medelklassen, är att dom aldrig skulle låta en sådan tillfällig fluga påverka deras val av namn.
  • Gabriella S
    Cammie86 skrev 2007-09-13 18:38:31 följande:
    Ja just det, det stämmer med abborna! Men Linda blev ju ett jättevanligt namn så det spred sig nog vidare till alla "klasser"
    Nja - jag har svårt att tänka mig medelklassföräldrar som döper sin dotter efter ett ABBA-barn, faktiskt... Men Linda har ju alltid funnits med, mer eller mindre. Jag har inte kollat upp det nu, men jag gissar att det kommer från gamla namn som Rosalinda etc.
Svar på tråden WT-namn??????