WT-namn??????
Vad är WT-namn?? Nyfiken i en strut....
Vad är WT-namn?? Nyfiken i en strut....
heku: Nej, men eftersom människor (tyvärr!) är dömande så kanske Kevin visst är ett namn som får sämre förutsättningar i tex den akademiska världen. Tyvärr! Jag säger ju inte så för att vara elak, utan för att jag ser hur folk särskiljer varandra p.g.a vissa attribut. Förhoppningsvis kan det förändras, dock. I tid. Och utsikterna, jag menar att jag undrar hur du ser en eventuell framtid för ditt barn? Yrkesroll? Familjeroll?
vet inte riktigt vad namn har med det här att göra???
White trash (engelska vitt skräp) är en starkt nedsättande benämning från USA på ljushyade personer med låg social status. Termen har sitt ursprung i 1800-talets USA, där den användes om fattiga vita arbetare i södern, som bland annat kunde arbeta åt slavägande godsägare. Numera förknippas benämningen främst med lågutbildade och kulturellt obelevade grupper i USA som befinner sig i socialt lågt ansedda positioner. Exempelvis brukar invånare i husvagnsbyar (trailer parks) stämplas som white trash (en besläktad term är trailer trash).
Begreppet har i viss mån sökt sig till Sverige, där det kan höras använt som nedsättande uttryck om svenskar utan invandrarbakgrund som arbetar inom lågstatusyrken och bor i städer eller bostadsområden med låg social status.
Benämningen OOU (Ointresserad Omedveten Underklass) kan ses som en försvenskad variant av white trash
Fru Allerdahl: Klart man inte kan veta det! Men man kan ju ändå ha vissa fantasier. En mamma som klär sin dotter i glittrigt rosa, kallar henne prinsessa, lär henne stå och mima och dansa till popstjärnorna etc kanske vill att hennes dotter ska bli popstjärna och har döpt henne till något "unikt" "WT-namn" inspirerat av amerikanskan och kryddat med lite extra bokstäver och liknande. Är det konstigt om man reagerar lite på något sådant?
Jag har hört uttrycket massor med gånger långt innan jag hittade till familjeliv.
Jag kan säga så mycket att, vi är en vanlig arbetarfamilj, lång tillbacka i leden.
Så begreppet att man födds i en klass och stannar där, kan stämma. Men om mina barn siktar högre och vi som föräldrar ger dom förutsättningar för det, så tror jag att det finns inget som kan stoppa dom.
Om jag frågar mina pojkar vad dom vill bli när dom blir stora så säger Kevin att han vill bli BMX cyklist?? och Ludvig bli fotbollsspelare..... Min gumma är en rosa prinssesa som mer än gärna sjunger, om hon nu vill bli rockstjärna, så varsågod, men då kanske hon får byta namn först...
Hoppas ni förstår att jag inte skriver hur jag tycker det ska vara, utan hur jag förstått att åsikter går bland annat här på fl?
Jag förstår.... Vissa ämnen och diskussioner här på FL håller inte alltför hög kvalite...Bla detta med WT.