• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • SaramedM

Det låter ju skönt

M´s förskola berättade att de klarade sig från VKS i fjol tack vare hårda hygienregler.
    Det gillar jag

I dag hade de skickat hem ett litet barn med diaree....det gillar jag inte!
    Men tydligen var det inte första gången i höst, utan de misstänker att han inte tål mjölk men ville ändå inte ha honom där för säkerhetsskull.

Phu *andas igen*

Molina skrev 2007-10-03 12:25:19 följande:
    zasata: Kokt mat är bra för magen undervik stektmat och fetmat.Att inte äta när man har magkatarr gör saken värre jag vet att det är jobbigt helst när nån varit kräksjuk men försök att få idig mängder med vatten så magsyran inte är så stark.Jag får också problem med magkatarr/magsår när jag hör ordet kräksjukor det är jätte jobbigt helst under vinterhalvåret.Ett par uppmuntande ord jag läste på en sida där tror dom från smittskyddsinstitutet att just vinterkräksjukan INTE kommer att vara så häftig som förra säsongen.Har själv jätte fobi över allt som har med kräkor att göra... Bävar inför vintern när skiten drar igång på förskolorna.
    Avelyn skrev 2007-10-02 21:13:01 följande:
    Jag tror inte det är någon fara. Jag har två äldre barn utan fobi. De brukar snarare skratta åt och min fobi och lura mig och säga att de kräkts när de inte har det och sedan säga " Skojade bara " och le stort åt min förskräckelse. Dottern går bara 15 timmar på dagis då pappa är arbetslös och att då ha henne hemma dessa 15 timmar tills magsjukor slutat gå känns inte så stort ändå. Vi brukar i stället ha jättekul hemma. Hon är för liten för att tänka sig annat än att hon är ledig helt enkelt.
    Då förstår jag, trodde ni tog ledigt från jobbet.
    Jag måste tacka dig för en sak du skrev som nått av dina äldre barn hade sagt om att det är bara att dricka blåbärssoppa och cola och sen är det över.

Jag har tänkt det 1000 gånger de senaste dagarna för att se om det skulle ha någon effekt att bryta mina tankar, och ja en liten effekt har det haft.
  • Yessicha

måste bara få säga... man kan faktiskt tänka sig bort från de värsta nojorna.. Jag har varit extrem i min rädsla för magsjuka.. men faktiskt så har jag bättrat mig sedan jag försökt skaka av mig mina tvångstankar... Försök att INTE ha stenkoll på vilka som är magsjuka... och tänk att det är faktiskt oftast rätt fort övergående... Det hjälper!!!

• SaramedM

En väldigt bra bok om tankens kraft är "att välja glädje" av Kay Pollack

Yessicha skrev 2007-10-03 20:13:40 följande:
    måste bara få säga... man kan faktiskt tänka sig bort från de värsta nojorna.. Jag har varit extrem i min rädsla för magsjuka.. men faktiskt så har jag bättrat mig sedan jag försökt skaka av mig mina tvångstankar... Försök att INTE ha stenkoll på vilka som är magsjuka... och tänk att det är faktiskt oftast rätt fort övergående... Det hjälper!!!
  • jezzie

Skaka av sig tvångstankarna, för mig känns det rätt långt borta, försöker också tänka positiva tankar när ingen i omgivningen är drabbad. Men så minsta lilla "rök" till att det skulle va magsjuka på g någonstans så är tankarna som bortblåsta... Eftersom att jag nu är hemma med ett litet syskon och sonen går 15 timmar är min plan liksom andras här, har jag sett, att hålla honom hemma när det går som värst med magsjukor. Säker kan man ju aldrig vara men det känns just nu inte som någon stor uppoffring bara jag slipper må så dåligt som jag gör då någon i familjen drabbas (även om jag själv i egentlig mening inte bli sjuk). Vi får hoppas på en snäll vinter...

• SaramedM

Nej när jag väl hör ordet vinterkräksjuka så är lugnet långt borta.

Däremot hoppas jag att tankarna som jag tänker när jag är lugn på sikt påverkar mina reaktioner också.

jezzie skrev 2007-10-04 14:52:38 följande:
    Skaka av sig tvångstankarna, för mig känns det rätt långt borta, försöker också tänka positiva tankar när ingen i omgivningen är drabbad. Men så minsta lilla "rök" till att det skulle va magsjuka på g någonstans så är tankarna som bortblåsta... Eftersom att jag nu är hemma med ett litet syskon och sonen går 15 timmar är min plan liksom andras här, har jag sett, att hålla honom hemma när det går som värst med magsjukor. Säker kan man ju aldrig vara men det känns just nu inte som någon stor uppoffring bara jag slipper må så dåligt som jag gör då någon i familjen drabbas (även om jag själv i egentlig mening inte bli sjuk). Vi får hoppas på en snäll vinter...
  • zasata

njae, visst försökerj ag tänkte.. flera gnger i timman dygnet runt, till och med i drömmarna.. att det är ingen fara, man dör inte..

men så fort nån har ont i magen mår illa osv.. så är tankarna borta.. synd att man måste lägga er så mkt tid hela tiden..

• Avelyn

Jag kan inte få min fobi att gå över men jag kan ta tillvara på de goda dagarna så gott jag kan. Jag kände obehag när jag fick veta att det går magsjuka på mitt ex jobb. Mitt ex kan få det och smitta våra söner som han har varannan vecka och sedan kommer hela min familj att bli sjuka. Kände ångesten komma smygande. Men den ska inte få ta över. Jag och min familj har suttit och ätit pizza i kväll. Vi njuter av en helg som börjat. Vi ska åka på en liten tågresa över dagen. Jag försöker ta dagen som den kommer, inte ta ut något i förskott. När man väl drabbas kommer ångesten tillräckligt. Nu är den ingen som är sjuk, så jag är glad för det. I dag är ju i dag.

Kan le åt min fobi i bland. Ett år var det provsmak på något på Coop forum. Barnen ville smaka. Det var mitt i vintern. Jag sa nej och sa att det är så många som andats på maten. Stackars barn. Numera kan jag själv provsmaka med glädje med. Jag kan köpa burgare på macdonalds mitt vintern och låna en offentlig toalett utan att tro att det ska leda till MS. Jag har kommit lite framåt. Men bara lite..

Jobbar föresten i vården och får stå ut med epidemier på jobbet. Jag valde det jobb jag har trots min fobi. Vägrade låta fobin bestämma mitt yrkesval.

Jobbar på min fobi varje vinter. Tänker på att efter jul blir dagarna ljusare..

• jezzie

Alveline, måste bara få fråga hur du gör för att kunna arbeta i vården? Eller går det "bra" för dig när folk kräks av annan anledning än magsjuka?

• Avelyn
    jezzie skrev 2007-10-07 17:30:04 följande:
    Alveline, måste bara få fråga hur du gör för att kunna arbeta i vården? Eller går det "bra" för dig när folk kräks av annan anledning än magsjuka?
    Nej det går inte bra för mig om folk kräks av andra anledningar heller. Första gången det hände mig i jobbet. En man skulle kräkas och jag skulle hålla i hinken och stod intill. Tårarna var nära. Jag skakade inombords. Visade dock ingenting. Denna gången kom det inget. Mannen insåg sedan att han inte behövde hink.

Hur jag klarar att jobba i vården ? Ja i bland har jag undrat. Men det är ju inte särskilt ofta jag varit med om att vårdtagare kräkts. Det händer kanske någon gång per år att det går magsjukor på jobbet. Då har vårdtagarna kunnat göra DET på egen hand på toa med stängd dörr. Jag har varit öppen med min fobi på jobbet och kunnat byta bort den vårdtagaren som insjuknat av ms i bland. När jag väl gått in till någon sjuk har jag haft skyddskläder som gjort att vårdtagaren skrattat trots sitt elände. ( kanske jag gör en god gärning då ) Munskydd och rock samt handskar är ett måste hehe..

Skulle dock ha svårare att jobba på dagis. Beundrar alla som kan det.. 
  • D med N och A

Vi åt middag med ett par vänner i fredags som fick magsjuka morgonen efter. Det är alltså tre dygn sen ett eventuellt smittotillfälle. Kan man andas ut nu tror ni? *varit orolig hela helgen*

Svar på tråden spyfobi!!!!!