• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • Avelyn

Min dotter på 2,5 år har gått på dagis sedan hon var 14 månader och har aldrig haft magsjuka ännu. Så det går att undvika. När det går på dagis har jag fixat annat arrangemang för dottern när jag jobbat i stället för att lämna henne där. Sedan har jag ringt en gång i veckan och hört mig för om det fortfarande är barn som är sjuka. Det har fungerat jättebra. Det är nu när jag bytt dagis till dottern som de är mer skeptiska. Men jag jobbar på att det ska fungera denna termin med.

Har två äldre barn på 8 och 10 år. De har inte min fobi men vet om den. Jag tror det är bra om man har äldre barn att vara öppen om sin fobi. Om de märker att mamma tycker det är obehagligt och man de inte vet varför kanske det blir läskigt för dem med ? Men jag vet inte. Jag har berättat för mina barn rätt odramatiskt att det är en fobi. De har småskrattat åt mig. " Men det går ju över så fort mamma och man får dricka cola och blåbärsoppa. Det är inte farligt. " säger de. Avundas verkligen deras inställning.

• SaramedM

Fast är det sunt?
    Missförstå mig rätt, jag vill också slita M från verksamheten när någon är sjuk där
    Men det kan vi inte, dels för att vi inte kan vara hemma från jobbet på det sättet och dels för att jag tror att det är ett bra sätt att föra fobin vidare.

Avelyn skrev 2007-10-01 12:13:19 följande:
    Min dotter på 2,5 år har gått på dagis sedan hon var 14 månader och har aldrig haft magsjuka ännu. Så det går att undvika. När det går på dagis har jag fixat annat arrangemang för dottern när jag jobbat i stället för att lämna henne där. Sedan har jag ringt en gång i veckan och hört mig för om det fortfarande är barn som är sjuka. Det har fungerat jättebra. Det är nu när jag bytt dagis till dottern som de är mer skeptiska. Men jag jobbar på att det ska fungera denna termin med. Har två äldre barn på 8 och 10 år. De har inte min fobi men vet om den. Jag tror det är bra om man har äldre barn att vara öppen om sin fobi. Om de märker att mamma tycker det är obehagligt och man de inte vet varför kanske det blir läskigt för dem med ? Men jag vet inte. Jag har berättat för mina barn rätt odramatiskt att det är en fobi. De har småskrattat åt mig. " Men det går ju över så fort mamma och man får dricka cola och blåbärsoppa. Det är inte farligt. " säger de. Avundas verkligen deras inställning.
  • thereze

någon som vet om man kan köpa biobic kapslar i affär? det blir sååå dyrt med porton att beställa på nätet.

• thereze

någon som vet om man kan köpa biobic kapslar i affär? det blir sååå dyrt med porton att beställa på nätet.

• SaramedM

vanliga hälsoaffärer brukar ha det
    Jag har ätit det med min magkattar

thereze skrev 2007-10-02 13:42:44 följande:
  • Elessario
    thereze skrev 2007-10-02 13:42:44 följande:
    vad är det?
  • zasata

åå jag har fortfarande ont i magen sen jag oroade mig så, tror jag håller på att få magkatarr igen vilket gör att jag inte vågar äta,
    nån som ahr tips på lätt mat mot magen?

• Avelyn
    SaramedM skrev 2007-10-01 12:15:24 följande:
    Fast är det sunt?Missförstå mig rätt, jag vill också slita M från verksamheten när någon är sjuk därMen det kan vi inte, dels för att vi inte kan vara hemma från jobbet på det sättet och dels för att jag tror att det är ett bra sätt att föra fobin vidare.
    Jag tror inte det är någon fara. Jag har två äldre barn utan fobi. De brukar snarare skratta åt och min fobi och lura mig och säga att de kräkts när de inte har det och sedan säga " Skojade bara " och le stort åt min förskräckelse. Dottern går bara 15 timmar på dagis då pappa är arbetslös och att då ha henne hemma dessa 15 timmar tills magsjukor slutat gå känns inte så stort ändå. Vi brukar i stället ha jättekul hemma. Hon är för liten för att tänka sig annat än att hon är ledig helt enkelt.
  • Elessario
    zasata skrev 2007-10-02 20:41:29 följande:
    åå jag har fortfarande ont i magen sen jag oroade mig så, tror jag håller på att få magkatarr igen vilket gör att jag inte vågar äta, nån som ahr tips på lätt mat mot magen?
    man ska kunna äta det mesta, men av mer eller mindre mängder.
    du löser abaolut inget genom att inte äta alls eller för lite. pasta, bröd, kött, vatten o sånna saker är väl dock rätt säkra kort, tror jag. har änna glömt av endel nu...
  • Molina

zasata: Kokt mat är bra för magen undervik stektmat och fetmat.
    Att inte äta när man har magkatarr gör saken värre jag vet att det är jobbigt helst när nån varit kräksjuk men försök att få idig mängder med vatten så magsyran inte är så stark.
    Jag får också problem med magkatarr/magsår när jag hör ordet kräksjukor det är jätte jobbigt helst under vinterhalvåret.

Ett par uppmuntande ord jag läste på en sida där tror dom från smittskyddsinstitutet att just vinterkräksjukan INTE kommer att vara så häftig som förra säsongen.

Har själv jätte fobi över allt som har med kräkor att göra... Bävar inför vintern när skiten drar igång på förskolorna.

Svar på tråden spyfobi!!!!!