• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • zasata

hur då?

Ankissen skrev 2007-09-29 21:41:17 följande:
    Zasata: Har du inte något bubbelvatten hemma? Det kan du ju prova för att märka om det är magsjuka eller nervositet...
  • Ankissen
    zasata skrev 2007-09-29 21:38:40 följande:
    jag kan verkligen inte sova nu. måste desutom bädda sängen. och om jag skulle bli dålig hur skall jag då vet hur jag gör? tänk om jag inte skulle hinna till toa? tänk om jag får ännu mer panik..
    Jag hade inte spytt sen 1986 när jag fick vinterkräksjukan 2004. Trodde ärligt talat att jag skulle dö, men allra värst var ångesten innan det bröt ut. Första natten sov jag hos min mamma, i samma dubbelsäng som hon för att stå ut. Hon fick vara med mig på toa och klappa mig och så och jag var ändå 26 år... Men i allafall så mår man så kasst när man väl är magsjuk att man inte "orkar" ha ångest. Så var det för mig i allafall. Sen hjälpte det att halva mannens släkt var sjuka samtidigt (vi hade alla smittats under julfirandet av ett av hans syskonbarn) för han hade telefonkontakt med dem för att höra när det vände för dem. Då visste jag liksom att jag kunde börja slappna av. Tyvärr smittade jag min syrra som var spysjuk på julafton och min mor, som blev sjuk på juldagen.
    Mamma till världens sötaste Elliot
  • Ankissen

Alltså jag menar, Samarin eller om du har annan medicin mot sur mage hemma, eller i värsta fall mineralvatten eller fil ska ju lugna ner en stressad mage. Är det spysjuka blir det inte bättre.

zasata skrev 2007-09-29 21:43:30 följande:
    hur då?
  • zasata

jo, jag försöker att intala mig att det inte är farligt att alla klarar av det om man kanske inte är jätte full och inte har kontroll osv.. men det går inte.
    jag tyckte det var hemst att vara gravid och blev igångsatt 3veckor innan bf pga av det. men detta ÄR värre.

Ankissen skrev 2007-09-29 21:44:37 följande:
    Jag hade inte spytt sen 1986 när jag fick vinterkräksjukan 2004. Trodde ärligt talat att jag skulle dö, men allra värst var ångesten innan det bröt ut. Första natten sov jag hos min mamma, i samma dubbelsäng som hon för att stå ut. Hon fick vara med mig på toa och klappa mig och så och jag var ändå 26 år... Men i allafall så mår man så kasst när man väl är magsjuk att man inte "orkar" ha ångest. Så var det för mig i allafall. Sen hjälpte det att halva mannens släkt var sjuka samtidigt (vi hade alla smittats under julfirandet av ett av hans syskonbarn) för han hade telefonkontakt med dem för att höra när det vände för dem. Då visste jag liksom att jag kunde börja slappna av. Tyvärr smittade jag min syrra som var spysjuk på julafton och min mor, som blev sjuk på juldagen.
  • Ankissen

Hjälper det dig inte att somna om du ställer ett spann bredvid sängen? Tänk på att även om det känns som om man spyr "kaskader" så är det aldrig speciellt mycket. Tänk på att det ska rymmas i de där små påsarna på bussen...
    Dessutom tror jag det är extremt sällsynt att vuxna "inte hinner". Det är nog mest barn - vi känner ju våra kroppar bättre och kan tolka deras signaler.

• zasata

jag funderar på att ha en spann, eller jag måste ha en spann. men jag känner ju inte min kropp på det viset då jag inte spytt på 14år. (förlåt om jag låter negativ)

Ankissen skrev 2007-09-29 21:49:54 följande:
    Hjälper det dig inte att somna om du ställer ett spann bredvid sängen? Tänk på att även om det känns som om man spyr "kaskader" så är det aldrig speciellt mycket. Tänk på att det ska rymmas i de där små påsarna på bussen... Dessutom tror jag det är extremt sällsynt att vuxna "inte hinner". Det är nog mest barn - vi känner ju våra kroppar bättre och kan tolka deras signaler.
  • Elessario
    zasata skrev 2007-09-29 21:38:40 följande:
    jag kan verkligen inte sova nu. måste desutom bädda sängen. och om jag skulle bli dålig hur skall jag då vet hur jag gör? tänk om jag inte skulle hinna till toa? tänk om jag får ännu mer panik..
    du ställer en hink vid sidan av sängen!
    försök att ta det lungt, du stressar upp dig i onödan.
  • Ankissen

Jo, det gör du. Jag gjorde det i allafall. Spydde som sagt 1986, då jag var 7 år gammal och sen dröjde det ända till 2004. Och jag VISSTE. Om inte annat så får man sätta sig på dass med huvudet över valfritt spann eller hink om man tror det är dags. Jag kan nästan lova att du kommer att fixa det när det är dags.

• zasata

ååå gud jag hoppas du har rätt..
    han säger att han inte mår illa nu utan bara keaftlös, men inte så konstigt kanske då han inte fått nån mat på hela dagen.. och han får kanppt dricka vatten för mig nu..

Elessario skrev 2007-09-29 21:54:03 följande:
    du ställer en hink vid sidan av sängen!försök att ta det lungt, du stressar upp dig i onödan.
  • Elessario

ojdå.. mitt inlägg blev lite sent
    hoppas du klarar dig från magsjukan. men som sagts det värsta är ångesten innan.
    nu ska jag sova, försök du också.

Svar på tråden spyfobi!!!!!