• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • zasata

ja precis!

jag jobabr extra på dagis ibland.. och skall göra tio veckor praktik sen.. så fort nån säger att dom har ont i magen (oftast för dom är hungrig och sen ätit för fort) men jag får panik och jämt. var har du ont, mår du illa.. osv

• NemiaOJ

Här är en till fobiker.
    Klarar inte av att någon spyr, klarar inte av att göra det själv heller.
    Får sån ångest över de.
    Vet inte hur länge det pågått, men dom flest som man pratat med om de tycker man e löjlig som inte klarar av barnen när dom e sjuka etc. Jag började tro jag var konstig själv.
    Men ni bevisar ju nu att jag iaf inte är allt för konstig

Jag har vissa tillfällen vart så nere i det här att jag inte kunnat åka i samma bil som mina barn, inte kunnat åka bil själv utan alltid måste köra, inte kunnat vara ensam hemma med mina barn då dom (kan) spy.
    etc.

Just nu går det så där bra, är iaf hemma ensam med barnen på kvällarna när dom sover (sambon jobbar) men minsta hostningen får mig att hoppa till.

hur jobbigt som hellst.

• D med N och A

Alveline, hur går det för er?

Min kille bajsar fortfarande löst (tre hittills idag men ingen inatt) Det är inte roligt men 100 gånger enklare/bättre än kräks. *peppar peppar*

Fast hans rumpa börjar bli röd iofs stackarn.

• zasata

en röd rumpa e ju inget emot kräk ;.p
    nej läs i magen kan man ju ta, det klarar jag av om jag är också.
    men fy för kräk..

D med N och A skrev 2007-10-10 10:04:08 följande:
    Alveline, hur går det för er?Min kille bajsar fortfarande löst (tre hittills idag men ingen inatt) Det är inte roligt men 100 gånger enklare/bättre än kräks. *peppar peppar*Fast hans rumpa börjar bli röd iofs stackarn.
    fortfrande ingen som hur det är med VS?
  • Kay T

Jag har inte läst alla inläggen i tråden, men jag känner precis som TS, jag avskyr verkligen kräks
    Hur kommer man över sin spyfobi?
    (när jag väntade mitt första barn var det inte smärtan jag var orolig för inför förlossningen, utan jag oroade mig för att jag skulle kräkas....är inte det lite onormalt?!?)

• Kramig 76

NemiaOJ: Jag känner precis som du...är livrädd för att bli magsjuk, det är det ända jag går och tänker på under dagarna nu när vintern är på väg.
    Min son och sambo låg i magsjuka för ca 3 veckor sen, jag klarade mig peppar peppar...men det har förstört allting...kan inte tänka på någonting annat. Går med desinfektionsmedel i väskan hela tiden och kletar på händerna.
    Hur kan man bli av med denna fobi, kan man gå till psykolog?

• Buddaboll

Här är en till som har total ångest över allt vad magsjuka och kräkningar heter, HAr 3 barn hemma och jobbar på förskola , väldigt passande med tanke på min enorma skräck för kräk.
    Min makr får ta barnen hemma om de blir magsjuka, klarar inte av att vara ensam med dem då, och även mig får han ta ahnd om om jag blir sjuk (stackar), han trodde jag skojade när jag beskrev hur jag reagerar fysiskt av att kräkas, men det fick han se med egna ögon när jag blev magsjuk, stackarn!

Även jag har ågest av att åka bil med barnen, kör alltid, för att slippa sitta bak och ta ahnd om ev åksjuka barn (vilket de självklart blir ibland).

Kommer helt klart att hålla barnen hemma från förskolan nu i höst/vinter om det går magsjuka, då jag ändå är hemma och föräldraledig. Hoppas hoppas att vi klarar oss i vinter.

• Avelyn
    D med N och A skrev 2007-10-10 10:04:08 följande:
    Alveline, hur går det för er?Min kille bajsar fortfarande löst (tre hittills idag men ingen inatt) Det är inte roligt men 100 gånger enklare/bättre än kräks. *peppar peppar*Fast hans rumpa börjar bli röd iofs stackarn.
    Min son kräktes i går vid 23. En enda gång. Innan dess hade han så ont i huvudet i flera timmar att han tillslut bara låg och kved. Han hade inte ont i magen alls. Bara huvudet. Han sov från kl 17 och vaknade till och grät och sov igen till och från. Efter att han varit på toa den gången försvann huvudvärken. Han somnade och sov resten av natten. Fick vara hemma från skolan idag. Har varit pigg och arg. arg för att han inte får gå ut och leka. Arg för att han måste hålla sig på sitt rum.  Ja jag är rädd för att hans syskon ska bli smittade. Så jag försöker separera på barnen så gott jag kan. ( ok jag vill inte heller bli smittad. Emetofob som jag är. ) Natten var lång för mig. Jag ville inte sova medan min son inte mådde bra. Jag satt i en fotölj och halvslumrade framför olika filmer hela natten.  En kompis till mig tyckte att min sons magsjuka låter som hon brukar vara när hon har migrän. Att det inte ska vara magsjuka är väl rent önsketänkande.
  • Avelyn
    Kramig 76 skrev 2007-10-10 14:58:17 följande:
    NemiaOJ: Jag känner precis som du...är livrädd för att bli magsjuk, det är det ända jag går och tänker på under dagarna nu när vintern är på väg.Min son och sambo låg i magsjuka för ca 3 veckor sen, jag klarade mig peppar peppar...men det har förstört allting...kan inte tänka på någonting annat. Går med desinfektionsmedel i väskan hela tiden och kletar på händerna.Hur kan man bli av med denna fobi, kan man gå till psykolog?
    Det finns kognititv beteende terapi man kan gå på. Mer finns att läsa på SME forumet. Ett superbra forum som räddar mitt liv när jag har sjuka barn hemma.
    sme.emetofobi.se/
  • zasata

jag avr precis lika dan, bara jag inte spyr. och jag tyckte det inte gjorde så ont. då jag hela tiden tänkte på att inte spy..

Kay T skrev 2007-10-10 12:36:35 följande:
    Jag har inte läst alla inläggen i tråden, men jag känner precis som TS, jag avskyr verkligen kräks Hur kommer man över sin spyfobi?(när jag väntade mitt första barn var det inte smärtan jag var orolig för inför förlossningen, utan jag oroade mig för att jag skulle kräkas....är inte det lite onormalt?!?)
Svar på tråden spyfobi!!!!!